Konfunderad

Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Konfunderad

Inlägg av bergatorparen »

Lösningen på ditt problem är shuntstyrning. Det finns flera olika modeller. Jag har en Danfoss ECL 100 Comfort med utom och inomhusavkännare, och den gör så att jag alltid har 21 graders komfort temperatur samt veckour för programmering i förväg av dag/natt sänkning och möjlighet vid längre frånvaro att välja konstant sänkning. Detta är dock en riktig "Fred Flinta" regulator som inte produceras längre. Den nya ECL 110 är lite krångligare att sätta sig in i, och saken blir inte bättre genom att manualen är skriven på "fackspråk". Men sedan finns det enklare regulatorer som enbart har inomhusavkännare. Dessa är lite mindre precisa än de som har både inne och ute avkännare - men är definitivt bättre än manuell shuntning. Det finns de här inne som när det blir tal om shuntstyrning börjar rulla med ögonen, veva med armarna och gorma om dennes onödighet - och som inte accepterar de erfarenheter vi gjort som har sådan styrning. Men ur komfortsynvinkel är shuntstyrningen oslagbar, och vi skall inte bortse ifrån att den kan spara en eller annan pelletssäck med :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Konfunderad

Inlägg av danei »

En automatshunt sparar inte energi om man har fungerande radiatorterostater. Men den löser helt klart ditt probem. Använder du radiatortermostater ska du dock inte använda innomhusgivare. De kommer bara att motarbeta varandra. Jag har en styrning som reglerar mot utomhustemperatur och framledningstemperatur. Jag körde tidigare utan styrning, det funkade bra det med. Anledningen till att jag instalerade styrningen var att Jag fick med den med en begagnad panna. Annars skulle jag nog inte ha den i dag.
jteg68
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 31 jan, 2011 21:03
Ort: Timrå

Re: Konfunderad

Inlägg av jteg68 »

Förutom de två typer som bergatorparen nämnde, med utegivare respektive innegivare, finns det styrning som håller konstant temperatur på vattnet.

/Jörgen
100 m2 från 1936 med dålig isolering, ETA PC25, Pellistoreskruv i snickrat bulkförråd och ett mellanförråd.
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Konfunderad

Inlägg av JensH »

Det som jteg68 föreslår låter ju enklast. Jag är inte speciellt kräsen att det ska vara konstant temperatur i huset eller så, tvärtom så är jag väldigt van vid ojämn temp eftersom jag brassar på bra med braskaminen så det kan skilja 3-4grader mellan läggdags och när jag kommer hem från jobbet...

Jag tycker bara det inte riktigt känns som 2012 att systemet inte fattar att det ska mata på mer vatten till elementen när de behöver mer värme, det är allt...
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Konfunderad

Inlägg av danei »

I princip alla styrningar går att köra med en två eller tre givare. Jag har inget problem med att ta bort min utegivare om jag vill. Men jag tror inte att det finns styrningar utan stöd för minst en givare utöver framledningstemperaturen. Men visst kan man göra så.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Konfunderad

Inlägg av bergatorparen »

JensH skrev:Jag tycker bara det inte riktigt känns som 2012 att systemet inte fattar att det ska mata på mer vatten till elementen när de behöver mer värme, det är allt...
Teknologin du efterlyser har funnits nästan hur länge som helst, men ingen har tänkt på att man kanske skulle kunna para ihop den med en shuntventil: Termostaten. Om man byggde in en termostatventil i shunten, så skulle man i princip bara kunna bestämma en "baseline" (i brist på ett svenskt ord) som systemet skulle arbeta utifrån. I princip är det detta en duschblandare arbetar utifrån: Man ställer vredet på den temperatur man vill ha, och sedan ser blandaren till att vattnet håller jämn temperatur. Så visst håller jag med dig: Det känns inte riktigt 2012 att man har shuntventiler som varit oförändrade sedan, jag höll på att säga: Victoriatiden. Inte alla vill ha elektronik. Fortfarande finns det många människor som, om de fick välja utan att känna sig dumma, skulle vilja ha enklare tillika mekaniska saker snarare än elektronik. Elektronik är fin så länge den fungerar, men när den börjar krångla, då kan man verkligen bli tokig.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Konfunderad

Inlägg av rod02 »

Hur pålitliga och exakta är radiatortermostater? Skållskyddet och styrningen till vedluckan får man byta titt som tätt.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
jteg68
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 31 jan, 2011 21:03
Ort: Timrå

Re: Konfunderad

Inlägg av jteg68 »

Teknologin du efterlyser har funnits nästan hur länge som helst, men ingen har tänkt på att man kanske skulle kunna para ihop den med en shuntventil: Termostaten. Om man byggde in en termostatventil i shunten, så
Tex
http://www.samson.de
http://www.teddington.de/index.php/en/p ... netventile

Prylarna finns. Att hitta nån som säljer till privatpersoner går säkert.
Men jag tror inte att det finns styrningar utan stöd för minst en givare utöver framledningstemperaturen.
Thermomatic K

/jörgen
100 m2 från 1936 med dålig isolering, ETA PC25, Pellistoreskruv i snickrat bulkförråd och ett mellanförråd.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Konfunderad

Inlägg av Honda »

Här kommer ännu en anekdot om verkningsgrad vid låg effekt:

Testar för tillfället med att släppa ner brännaren ända till 6,4kW, det ser stabilt och bra ut, luftöverskottet förstås rätt högt, men enligt teorin ska det inte gör mer än några procents skillnad på verkningsgraden förutsatt att halten oförbrända ämnen inte stiger för mycket (har ingen mätare så jag vet inte). Nu på förmiddagen hade brännaren kört på den effekten i några timmar utan att panntemperaturen hade rört sig, och då jag har en 6kW elstav så fick jag för mig att slå av brännaren för att kunna jämföra med en exakt effekt. Efter trekvart ungefär slog elstaven på och sedan har den gått ett par timmar även den med temperaturkurvan sgs exakt rak. Enl. denna anekdot så skulle alltså totalverkningsgraden i min panna+brännare på 6,4kW vara bättre än vad de flesta vågar uppge på full effekt. Det stämmer naturligtvis inte, och det största uppenbara felet är att skruvens matning är uppmätt i kontinuerlig gång och inte i korta knyckar som den går på låg effekt. Om jag nångång orkar skulle jag förstås kunna prova handmata brännaren i 15-20 minuter.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Konfunderad

Inlägg av André »

Skaffa shuntstyrning med innegivare så är problemet löst :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar