Känner mig förvirrad, pellets eller luft/luft värmepump?

pegez
Prima virke

Re: Känner mig förvirrad, pellets eller luft/luft värmepump?

Inlägg av pegez »

jag eldade pellets i en gammal diompanna modell 87 tidigare , det var inga problem annat än att verkningsgraden låg på 67 % ))
jag tror att ventilationen blir lidande med värmepumpar , men det kan ju åtgärdas med ett ventilationssystem , men det är ju långt ifrån gratis ( en kompis med fjärrvärme var tvungen att installera ett sådant för 70 000:-
Pellmax ub pellx brännare (gordic) solfångare , 2 st 500 l ackumulatortankar , thermomatic ec home
kay
Energiprofet!

Re: Känner mig förvirrad, pellets eller luft/luft värmepump?

Inlägg av kay »

Vi och våra grannar har identiska hus 65 kvadrat + 65 kvadrat källare och vi flyttade in nästan samtidigt som dom. Båda hade panna med oljebännare. Våra grannar slängde ut pannan och ersatte med luftvatten värmepump, vi var inne på samma sak, men beslöt oss för att behålla pannan och installera en pelletsbrännare i den i stället, det var ju ändå en ganska enkelt ingrepp att byta brännare bara!!

Och du ska veta hur lycklig vi är att vi bestämde oss för pellets alternativet!!! För att:

Våra grannar klagar alltid på att det är för kallt i deras hus på vintern, och går ej att dra på mer värme,
dom får nästan gå med jacka på inomhus då temperaturen sjunker under -15 grader,( jag vet, vi brukade fika hos dom) men nu fikar vi alltid hos oss på vintern!!! Varför? Jo för vi har alltid varmt hemma hur kallt det än är ute även när temperaturen sjunker under -30. Vist är det mer att göra med pellets men det är det verkligen värt när det är vinter.

När våra grannar kommer över till oss, så förvånas dom alltid av hur varmt och skönt vi har det vintertid.
Och jag kan lova att dom ångrar sig att dom gjorde sig av med pannan när de flyttade in!!
Dom har till och med installerat en luft/luft värmepump för två år sen i hallen för att förhindra att dom ska behöva frysa, men utan bra resultat så klart!!

Så med facit i hand så skulle inte jag rekommendera någon luftpump om man bara ska ha det som uppvärmning
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Skriv svar