Klart det är bekvämlighet man vill åt, har själv inte haft möjlighet att rengöra på ett bra tag. Tror inte heller man tappar så mycket om det är tätt och brännaren rätt justerad. Självklart skiljer det mycket från panna till panna, jag utgår från min panna.
Jag sotade och askade ur min anläggning från fallrör till skorstenstopp idag. Den har bränt runt 1000kg sedan jag gjort rent någonting sist. Röktempen ut ur pannan sjönk från 175-185gr till 150-160gr, kan inte vara mycket jag tappar....brännaren går på ca: 13kW inmatad effekt.
Med original "oljebaffel" blir inte rökgaserna mer än 100-110gr vid denna effekt, så jag kör helt utan baffel (lättsotat) utom under de kalla månaderna. Då stoppar jag i en hemmabyggd baffel/turbolator, denna sänker rökgastempen 10gr, men använder den mest för att hålla den flygaska som blir kvar i nedre delen av pannan innan konvektionsdelen.
/Vednisse
Norah 1600. Är det någon ide att installera pelletsbrännare?
Re: Norah 1600. Är det någon ide att installera pelletsbränn
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.