Glasartad beläggning?

toysoldier
Prima virke

Inlägg av toysoldier »

André skrev:
RH skrev:
(tror fortfarande att keramiken och isoleringen har en annan funktion än att bara ta upp plats)
:)
Jag märkte då ingen skillnad då jag körde med el utan keramik ang belägningen i pannan..
Men därimot blev det skillnad då jag fick nya prog.varan o slipper underhållsglöden.. Tidigare blev det rätt mycket tjärbeläggning men den flagnade bort när jag kopplade brännaren till timer.. Så är det även nu med nya prog varan så de blev bra.. :D
Jag antar att man med fördel kan låta brännaren jobba med full effekt mot stor ack.tank, tex 6tim, 1gång/dygn istället för att småputra varannan timme?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

toysoldier skrev:
Jag antar att man med fördel kan låta brännaren jobba med full effekt mot stor ack.tank, tex 6tim, 1gång/dygn istället för att småputra varannan timme?
Då måste man ha stor acktank minst 1000 liter om den ska gå i 6 tim om det inte är riktigt kallt förstås.. Då går min brännare nästan dygnet runt..

Min brännare går 2 timmar inkl uppstart 15 min o står i ca 35 tim..
Skulle kunna ha längre gångtid/stillestånd om ja körde upp tanken varmare än 77 grader...Men då blir det onödigt mycket värmeförluster.. Den startar då tanken är 45 grader..
Brännaren är nu inställd på 12 kW inmatad effekt detta för att få så långa gångtider som möjligt + att den klarar att värma huset med den effekten..
Pannan hinner även ta upp de mesta möjliga av värmen nu..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
RH
Späd planta

Inlägg av RH »

André skrev: Jag märkte då ingen skillnad då jag körde med el utan keramik ang belägningen i pannan..
Men därimot blev det skillnad då jag fick nya prog.varan o slipper underhållsglöden.. Tidigare blev det rätt mycket tjärbeläggning men den flagnade bort när jag kopplade brännaren till timer.. Så är det även nu med nya prog varan så de blev bra.. :D
det är ju ditsatt av en särskild anledning så min (något kryptiska) undran var egentligen varför keramiken ursprungligen sattes dit...
men det är ju intressant att du märker skillnad med och utan glöd
toysoldier skrev: Jag antar att man med fördel kan låta brännaren jobba med full effekt mot stor ack.tank, tex 6tim, 1gång/dygn istället för att småputra varannan timme?
låter ju rimligt, med en brännare som kan starta snyggt utan underhållsglöd?
CTC Ecoflex
(Tidigare Ecotec A3 i en CTC 265B -74)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

RH skrev: det är ju ditsatt av en särskild anledning så min (något kryptiska) undran var egentligen varför keramiken ursprungligen sattes dit...
Det är väl för att höja rökgastempen vid vedeldning o få fullständig förbränning..
Men med pellets så är det brännaren som ska göra den o inte pannan..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar