Hmmm hålls pannan varm hela tiden?
Det är onödigt så flytta driftstempgivaren till acktanken, Laddomaten behöver bara gå då brännaren/pannan går.. Justera sedan in effekten på pannans märkeffekt där den går som effektivast
Intrimning av pelletsanläggning
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Re: Intrimning av pelletsanläggning
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Späd planta
Hålls varm? Alltså, jag tror att den återstartar med hjälp av endast fläkten, dvs tänder på befintlig glöd. Men hur justerar jag in effekten? Och vad är märkeffekt? Har ingen aning om vart den är effektivast eller hur man mäter detta.
Tellus VA 15
500 Acctank
Laddomat 21
500 Acctank
Laddomat 21
Om jag nu inte har missat något så har du tempstyrningen monterad på pannan och inte på acc tanken.
Börja med att kolla upp om du kan flytta den till acc tank ev med hjälp av en TK1 A el B. eller att kunna förlänga befintlig krets.
Därigenom så kommer du att kunna sänka pellets förbrukningen.
Laddomaten kan enklast kopplas med hjälp av en temp styrning som ser till att de endast arbetar när pannan är varmare än ex 75 grader. lite beroende på vilken ventil du har i den.
Börja med att kolla upp om du kan flytta den till acc tank ev med hjälp av en TK1 A el B. eller att kunna förlänga befintlig krets.
Därigenom så kommer du att kunna sänka pellets förbrukningen.
Laddomaten kan enklast kopplas med hjälp av en temp styrning som ser till att de endast arbetar när pannan är varmare än ex 75 grader. lite beroende på vilken ventil du har i den.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Har pannan ingen eltändning?Nilsson_82 skrev:Hålls varm? Alltså, jag tror att den återstartar med hjälp av endast fläkten, dvs tänder på befintlig glöd. Men hur justerar jag in effekten? Och vad är märkeffekt? Har ingen aning om vart den är effektivast eller hur man mäter detta.
Den pannan är nog 15 kW som är märkeffekt, Finns ingen plåt/märkning på pannan?
Har pannan eltändning så bör det inte vara några problem att pannan bara startar då t.ex tanken sjunkit till 50° 30 cm från toppen på tanken, När tanken är varm ska pannan/brännaren inte gå förän tanken kallar på värme igen..
Effekten ändrar du genom ökning minskning av pelletsmatningen, Även fläkten måste ändras så det blir rätt bränsle luftblandning..
Har sök info om pannan men inte funnit mer än att tellusrör sålt den, Hör med dom om du inte har några papper på pannan http://www.tellusror.se/ladda_ner.asp
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd