@DOC: Stort tack till dig också. Vilket engagemang!
Visst är det den rosa vinkeln du visar som ställer till det. Det framstår som mer & mer tydligt.
Betr. rutschkaneidén så har jag varit lite inne på det spåret själv. Kan vara värt att prova & så himla svårt borde det ju inte vara att få till en bit som passar hyfsat. Jag börjar ju hellre där än jag bilar upp golvet.
Betr. de två intagen i din förråds-/bottenskruv så undrar jag snarare om det du skriver inte styrker min tanke... Om externskruven har ett inlopp som bara kan ta från en del av öppningen i damasken, så kommer det evt. att bli lite pellets som vilar mot externskruvsröret & bidrar till valvbildningen. Scenariot att din bortre kon är tömd men där finns pellets kvar i den närmre motsvarar ju att min externskruv tagit hand om de pellets som ligger i den "bortre" änden av undre damasken, men det finns pellets kvar i den "närmre" delen av densamma. Om denna lilla pelletshög "sätter sig" för att den får stöd mot den snutt av externskruvens hölje som sticker ned i damasken så bidrar det kanske till valvning. Om där istället vore öppet (motsvarande inloppet i din närmre kona) så kunde externskruven evt ta med sig även denna pellets upp, vilket minskar risken för valvning. Värt ett försök, det är ju enkelt att såga till en snutt 75mm-rör.
Betr. att slippa skotta ur så är det inte ur jag skulle behöva skotta (tack och lov, när jag monterade ned förrådet hos säljaren fick jag först lyfta ur ett ton i sopsäckar… men det är en annan historia det), utan bort / bak i förrådet. Jag behöver få undan ”ölmagen” som skymtar i mina bilder 3 & 8. Det är en rejäl hög pellets som ligger och trycker ut duken där. Får jag undan den så kan jag lossa bultarna som håller gavelplåten genom vilken bottenskruven kommer ut, borra nya hål för gavelplåten i hörnstolparna och lyfta upp gavelplåten. Det kan ge ett par välbehövliga centimeter extra höjd.
@CPMS:
Verkliga mått om du vill ha dem finns på sid 18 i det här dokumentet:
http://www.sveaverken.se/images/stories/166120E-dok.pdf
Externskruven ska peka 45° uppåt, eller därikring. Jag har vissa möjligheter att sänka den om det behövs. Dessvärre ska den sitta betydligt flackare än 45° utåt, sett från förlängningen av bottenskruvens axel. Detta pga av pannrummet utformning, det går helt enkelt inte att placera förråd & panna på något annat sätt relativt varandra.
Det är helt korrekt som du skriver att med övre damasken vriden till att peka rakt ner så går det inte att få annat än horisontell externskruv, pga damaskernas geometri. Det jag hoppades på med valet av ”dubbeldamask” var att det skulle bli tillräckligt fall ändå, men uppenbarligen inte. Detta gäller f.ö. rimligen även för JFs originallösning för den nya utmatningen. Ser man till några av de placeringar som de visar i broschyren (länk i första inlägget) så borde de kunna ge samma problem som jag upplevt.
Burkidén är inte dum alls, gillar den skarpt.

Nu är jag inte utrustad med plåtverkstad & jag ville ju från början snåla in lite… men jag kan evt få till motsvarande funktion med den nedre damasken. Måste ner i pannrummet & klura lite…
På återhörande

Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]