Ingen värme i elementen. Fel på shunten?

petmal
Prima virke

Inlägg av petmal »

Det verkar som cirkpumpen har gett upp. Om motorn snurrar så kan skovlarna tagit slut. Har du öppnat pumpen och tittat om den snurrar? Shunten ska gå lätt och den ska gå att snurra fler varv, så där har Danei rätt.
Bio-Sol Panna med KMP PX22
Bulkförråd
1 1/2 hus från -37
KaptenBo
Frö

Inlägg av KaptenBo »

Jag fick igång den. Det va cirkulationspumpen som strejkade precis som några av er trodde. Jag skruvade bort täckbrickan och det verkade som den stod still. Även om man hörde ett svagt surrande när man höll en skruvmejsel emot.
Så läste jag på ett annat forum att man kunde skruva med en vanlig skruvmejsel bakom täckbrickan och då kunde den gå igång. Jag provade det men den verkade inte starta direkt så jag skruvade tillbaka täckbrickan och prövade att dra upp hastigheten ett snäpp och då började den snurra och elementen blev varma med en gång. Och nu funkar det även på den hastigheten pumpen stod på från början.

Tack så mycket för all hjälp. Trodde aldrig jag skulle kunna fixa något sånt här själv. Nu e jag riktigt nöjd och stolt över mig själv!
Pelletspanna: KMP. UNO pp20.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Du har all möjlig anledning att vara stolt :wink: Bra att det löste sig så smidigt :D
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar