Koppla på luftvärmepumpen på pannan???

Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Det är dessutom förbjudet och belagt med vite att "skrota luftvärmepumpen" och släppa ut kylmediat i atmosfären.

Detta arbete skall utföras av certifierad fackman som har både kunskap och utrustning för att ta tillvara den kylmedia som cirkulerar i systemet.

Det man absolut begriper noll av ska man inte ge sig på.
Kanske kan man borra in ett par rejäla fästjärn i värmepannan också att hänga lien och spaden på.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Vafan är det för fel på er?
Han har varken frågat något om lagar eller hur man bör utforma rubriken.
Inte undra på att det här forumet håller å att dö ut med en massa idioter som er här. Kul så länge det varade men nu är det fan nog, ajö.
deleted
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Och det var ju ett givande inlägg...

Jag brukar också påpeka regler när de gäller men det är mest för att folk ska få lov att välja själv, brist på kännedom fritar ju inte från ansvar.

Precis som att köra bil: om jag känner till fartgränsen kan jag välja att vara över eller under, om jag vet om dom är det MITT ANSVAR vad jag väljer.

Sedan kan man rådge om saker som kan vara aktuella och i detta fall antar jag att det är en innedel där det finns slangar mellan ytterdelen och innerdelen och där går väl någon vätska typ vatten + glykol, all "freon" (eller vad den aktiva gasen heter) är ju i ytterdelen.

Detta gör att man enkelt kan koppla loss ytterdelen o lämna på återvinningen under "freonhaltiga grejer".

Jag har iaf. sett sådana montera-själv LVP med detta upplägg.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Torsten:

Ämnen blir inte per automatik farliga för att man använder dem i kylutrustning. Finns det någon vettig mänska som anser att man behöver behörighet för att hantera R718 tex? Visserligen inte nyttigt att andas in i koncentrerad form och har en växthus effekt men de som vill totalförbjuda det tänker inte långt.

Nu är det säkerligen inte R718 i en värmepump. R290 eller R744 är fullt möjligt, dessa får hanteras i klart större mängder än det här handla om utan några som helst krav om det inte är i en kylanläggning/värmepump. Det är nog mest en bransch organisation som lyckats bra med lobby arbetet... Tyvärr.

Där mer inte sagt att jag tycker att man ska släppa ut gaser som bryter ner ozonskiktet. De bör man hantera enligt reglerna.
Skriv svar