Har ni skorstens huvar?

danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

bergatorparen: Uppenbarligen har du ingen koll alls. Jag tycker att du ska sluta påstå saker du inte har någon koll på.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

De reklamer jag har sett för skorstenshuvor kör alla efter teman: "nu där du inte eldar längre kommer det vatten ner i skorstenen..."

Och danei: den åsikt har jag haft ett tag...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

danei skrev:bergatorparen: Uppenbarligen har du ingen koll alls. Jag tycker att du ska sluta påstå saker du inte har någon koll på.
Jag har visst koll, men vissa människor orkar jag bara helt enkelt inte diskutera med. Det finns ett gammalt ord om att läsa saker som Fan läser Bibeln, och du gör just det. Du är inte ute efter att diskutera, du är ute efter att gräla och om möjligt trycka ner andra människor. Jag kunde mycket väl ha lagt upp en illustration som visar hur en skorstenshuv förstärkar ejektoreffekten i en skorsten - men vad skulle det vara bra för? Du kom att haka dig upp i semantik och kverulera kring ordval och sådant mera över inlägg efter inlägg. DU kanske tycker om att hålla på sådär, men JAG gör det inte. DU och vissa andra springer omkring som huvudlösa höns och gormar om alla som enligt er inte har koll, men jag har läst dina inlägg - och fattar inte hur du kan bli så stor i käften. Och vår vän Icecap, väl, han var i ett jättegräl här på forumet för ett drygt år sedan. JAG var inte med, men läste det hela med intresse. Kanske är det så att forumet verkar som en säkerhetsventil för många? De aggressioner och frustrationer de inte kan få utlopp för hemma eller på jobbet, tar man ut här? Det här rör sig inte om ejektoreffekt. Jag har sett samma fenomen i skolklasser: Elever som kämpar för att undvika bottenbetyg skriker åt de som har högre betyg om att de har noll koll beträffande saker som i bästa fall har akademisk betydelse. Kanske borde jag inte bli arg, men tycka synd om dig, danei. Du kanske inte har det så enkelt när allt kommer omkring. Men jag är inte mer än en människa, så jag reagerar som som flesta med ilska när någon intar en attityd jag tycker är provocerande.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

rod02 skrev:Mitt mål är nog att ha konstant drag, trots storm. Och lite regn/snö skydd.
Nu har ju jag noll koll, enligt danei och delvis Icecap, så du får ta detta för vad det är: Ett förslag i bästa välmening:

http://www.landyvent.se/Svenska/Produkt ... trare.aspx
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

När det gäller motoreffekten så är jag ärligt intresserad av en förklaring, jag har hört påståendet förr, men aldrig en motivering.

Jag har läst många inlägg av Icecap, antagligen fler än dig. Och visst det händer att folk retar upp sig på han stil. Men han brukar ha rätt, det är många som uppskattar hans inlägg för att det generellt är hög nivå på dem. Där med inte sagt att jag alltid håller med honom.

Vindflöjeln du länkar till har en uppenbar ejektor effekt och ökar draget vid vind. Mina föräldrar har en liknande. Men nu var det huvar vi pratade om, där skulle jag gärna ha en förklaring till den påstådda ejektoreffekten.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Jag kom på en analogi: Ducted fan. Om du har en propeller som spinner fritt, så får du en spridning av kraften, men om du förser den med en huv eller på engelska cowling så koncentrerar du luftströmmen så att du får mindre förlust av den energi som propellern överför. Så enkelt kan det forklaras. Mythbusters utredde detta i en episod där man skulle bygga personligt jetpack för att flyga med. Där finns förklaringen till varför huvar förstärker en redan befintligt effekt.

Beträffande Icecap: Han stöter sig med folk genom att han slår först och frågar sedan, och han saknar i mångt och mycket respekt för sina medmänniskor - kanske på goda grunder, vad vet jag. Jag har inte hellre så goda skäl att gilla människor, men jag försöker vara omvänd av de jag haft problem med. Jag försöker vara tolerant och visa respekt för andra människor - och tyvärr uppfattas det av somliga som svaghet. Är det en sak jag lärde tidigt, så är det att står valet mellan en medioker yrkesman, som är socialt kompetent eller en kompetent yrkesman som är socialt medioker, så vinner vinner den förstnämnda. På en arbetsplats viktläggs idag mer de sociala förmågorna än de rent fackliga och skicklighetsmässiga varför jag är tacksam för att jag är sjukpensionär. Nördar blir aldrig poppis eftersom vi ofta pratar ett språk som andra har svårt att förstå. Läshuvudens språk.

Men nu lämnar jag skorstenshuvarna för ett tag. Inga har jag, och inga vill jag ha.

Bild

Klicka på bilden för förstoring
Senast redigerad av bergatorparen den sön 08 maj, 2011 02:43, redigerad totalt 1 gånger.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Enl sidan ger vindstopper ökat drag. Det vill man undvika. Det är det som släcker brännaren. Hittills inget som motiverar mig att skaffa huv. Kanske tillfälligt i regnperioder, med lite blåst.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Då är det en bättre/större dragbegränsare du behöver :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Visst de påstår att den ger en ejektor verkan, det har jag sett förr. Men ingen motivering. Att någon plåtslagarfirma skriver det gör inte att jag tror på det. Jag vill ha en motivering, eller åt åtminstone ett påstående från någon som kan flöden. Analogin med "ductedfan" köper jag inte heller, det är andra principer.

Visst Icecap lindar inte in saker i bomull, men han är rak och stå för vad han säger. Han snackar inte skit om folk för sakens skull.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

En skorstenshuv av den halvrunda typen kan nog ge ejekturverkan, speciellt om vinden blåser snett in mot öppningen.
Ingen viktig fråga ändå.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Jag håller med dig, Torsten: Ingen viktig fråga. Jag har noll koll, plåtslagarfirman har noll koll, frågan är: Har danei koll? Det får vi veta i nästa episod av "Skorstemshuvens Förbannelse" :lol:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Noll koll har nästan ingen. danei och Bergatorparen skulle bli ett perfekt radarpar i maudans n-departement som nu letar efter ny energiexpert då den gamla visst blandade ihop volt och watt i någon internutredning så kalkylen blev fel. 8)
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Torsten: Öppningen mot vinden och från vinden är ju lika. Så jag är skeptisk till att det blir något sug.

bergatorparn: Om man skaffar en för att få brätte drag så är det viktigt om den ger det eller inte. Men du kan ju fundera på hur till tron till dina påståenden blir blir när du först påstår att det är på ett sätt, och sedan säger att du har noll koll när du blir ombedd att förklara ditt påstående.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

I annonsen (bilden ovan) står det nått om VP, fjärrvärme eller dyl. Då kanske den kan vara till nytta. Och då vill man ha ökat drag. Men när det inte blåser då?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

När det inte blåser, vill den faktiskt kunna stoppa det lilla drag som är. Så någon perfekt lösning är det inte.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar