Rök i hela källaren... hjälp..
...ja det gjorde vi, men som jag sa de är listiga och intelligenta djur och de samarbetar för att lösa problem. De slet till slut av näten, idag har jag rejäla galler som den lokale smeden har gjort, knappt de går att få bort när man sotar. Men jag gillade rock-metoden, gammal rockare som man är.
Mvh// Dave
Mvh// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Ett vanligt galler liggande ovanpå pipan har fungerat bra i alla år, utom en vår då det hade rostat hål så de slapp in och började bygga. Och efter att jag rivit ut kvistarna och lappat nätet så fortstatte kräken att peta in pinnar genom maskorna! Skulle nog ha använt luftgevärsmetoden om jag bara hade haft ett, men rock-metoden funkade minst lika bra då kom på det efter tredje vändan upp för att riva ut pinnar (ja sotaren hittade ju rätt mycket till sedan då han kom). Funderade nog på spikmatta också, men det är 9 pipor så det blir rätt många spikar att svetsa fast. 30 st råttfällor skulle nog ha fungerat också, alternativt trampmina eller eldkastare.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger