För låg panntemp?

mojjemu
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 08 jan, 2011 02:37
Kontakt:

Inlägg av mojjemu »

OK dragluckan skall tydligen vara inställd av leverantören av brännaren så den verkar ok.
Ska testa att dra ner till steg 3 igen då jag fått panntemp. Tror det kan vara att jag gått för hårt åt på shuntingen då jag kört på steg 2 - steg 3. Pannan han nog inte bygga upp temperaturen för jag shuntade ut för hårt samtidigt som jag fortfarande körde på steg2.
Vi har haft köldknäpp nu i över 1v tid (-20/25grader).
Får se om det funkar bättre nu då jag fått upp tempen och sedan återgå till 3:an.

Ang torka kläder i källaren så gör tror jag inte det är något problem, har massa bekanta som gör det också. Sedan har förra familjen gjort det i alla år utan probl. Huvudsaken man har bra ventilation.

//Danne
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Även mitt pannrum var torkrum i många år. "Sten" runt om kanske är bättre än trä. Nu är det mesta bulkföråd. Och miljön för dammig.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Ja pannrummer är det bästa torkrum man kan få, särskilt med gammal panna. Bra ventilation och varmt från pannan.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Inlägg av kay »

vi torkar alll våran tvätt i pannrummet, även fast det bara är 10 grader där så torkar den på en halv dag. pannan drar nog ut mycke fukt när den går.. kanon bra
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Helt klart är det för låg effekt på brännaren om den går hela tiden o inte orkar få upp panntempen/rumstempen, Tar radiatorerna mer effekt än brännaren/pannan ger blir det kallt även inne tillslut..

Sen detta med Janfire´s effektlägen om effekten måste man mäta för att veta vad den verkligen är, Mata internförrådet i brännaren från hushållsvåg under 10 min o se hur mycket den förbrukat då tar du summan x 6 x 4,8=inmatad effekt..

Har kört igång en janfire från -07 hos en kompis i hans Ctc V35 från -06, Läge 2 körs den på o matningen på max o då är inmatade effekten 28 kW..
Under 10 min drar den 970-980 gram..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar