Skola för att läsa av aska sot och tjära med mera...
Det är fortfarande sintring! Sintring betyder inte att all askan smältas ner till ett glasliknande block, det betyder att det bildas glasliknande ämne i askan och att den KAN sitta fast på metallen i brännkoppen.
En enkel test du kan göra: fukta en sådan "klump" som sitter lite fast med en matsked vatten, vänta 2 minuter och kolla: går den då enkelt att skrapa bort utan våldsanvändning är det bra och knappast sintring, sitter den fortfarande "mejselfast" är det sintring.
En enkel test du kan göra: fukta en sådan "klump" som sitter lite fast med en matsked vatten, vänta 2 minuter och kolla: går den då enkelt att skrapa bort utan våldsanvändning är det bra och knappast sintring, sitter den fortfarande "mejselfast" är det sintring.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Är inte en viss sintring normalt i undermatade brännare ?
Står t o m manualen i min ecotec vill jag minnas att man skall hacka bort slaggen imellanåt ? Precis som han jag köpte brännaren av informerade mig om (han verkade veta hur det fungerade och körde "finpellets").
Tänker att det lättare lägger sig i skålen då inte all aska kan blåsas av från glödbädden utan även till viss del trillar ner i koppen..
Står t o m manualen i min ecotec vill jag minnas att man skall hacka bort slaggen imellanåt ? Precis som han jag köpte brännaren av informerade mig om (han verkade veta hur det fungerade och körde "finpellets").
Tänker att det lättare lägger sig i skålen då inte all aska kan blåsas av från glödbädden utan även till viss del trillar ner i koppen..
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Ser det ut som svart glas så är det helt klart sintring.
Lite konstigt att få både sintring och tjära samtidigt. Tjära borde bli av för rik förbränning och sintring blir det av för mycket luft så askan smälter.
Tror att tjäran kommer från underhållsglöden. Sedan om effekten är såpass låg när brännaren går att den inte förmår elda upp tjäran blir tjäran kvar.
Det blir mer tjära på pannväggarna om man har ställt in för låg panntemperatur i stället för normal hysteres någonstans mellan 70 och 86 grader.
Att det sintrar kan man nog inte undvika helt men mycket sintring beror på för mycket luft eller dålig pellets med låg asksmälttemperatur.
Lite konstigt att få både sintring och tjära samtidigt. Tjära borde bli av för rik förbränning och sintring blir det av för mycket luft så askan smälter.
Tror att tjäran kommer från underhållsglöden. Sedan om effekten är såpass låg när brännaren går att den inte förmår elda upp tjäran blir tjäran kvar.
Det blir mer tjära på pannväggarna om man har ställt in för låg panntemperatur i stället för normal hysteres någonstans mellan 70 och 86 grader.
Att det sintrar kan man nog inte undvika helt men mycket sintring beror på för mycket luft eller dålig pellets med låg asksmälttemperatur.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Jag får tjärfläckar på pannväggarna i min ctc265 när jag bara kör varmvatten med den, men när det smäller till o blir kallare eller man använder väldigt mycket vatten så den får arbeta hårt några timmar så märker man hur det bränns bort ganska snart..
Är väl med stor sannolikhet oset från underhållsglöden som kondenserar.
Är väl med stor sannolikhet oset från underhållsglöden som kondenserar.
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Helt rätt! Underhållseldning är av ett ondo, båda i ekonomi och i förorening.
Enda fördel är att brännaren snabbare kan svara på termostatsignal och det sparar lite på tändelementen.
Enda fördel är att brännaren snabbare kan svara på termostatsignal och det sparar lite på tändelementen.
Är inte PK!
Är inte PK!
Kör man varmvatten med en pelletspanna är det hanteringsfel. En elberedare eller Nordenberedaren är vad man ska ha.
Pellets ska man elda för att det ska bli varmt.
Underhållseld sparar både pellets och miljö rätt inställt men då ska man naturligtvis också ha möjlighet att göra injusteringarna.
Till skillnad mot de feltänkta ideerna om "modulerande drift" så ger underhållseld möjlighet att elda både panna och brännare i ett effektområde där pannan ger bästa verkningsgraden och bästa förbränningen.
Kondensproblemen i skorstenen har skrivbordskonstruktörerna med "modulerande drift" inte ens haft i åtanke. Sälja! Sälja! Sälja! är det enda som gäller, kunderna får sedan ta problemen.
Ska inte bli tjärbildning av underhållsglöd heller om inte pannas hysteres är felställd så pannvattet är för kallt. Jag får ingen tjärbildning ens med plåtbrännare och 40 minuters eldningsintervaller och då är en brännare av typ Biomatic klart bättre i det avseendet.
Pellets ska man elda för att det ska bli varmt.
Underhållseld sparar både pellets och miljö rätt inställt men då ska man naturligtvis också ha möjlighet att göra injusteringarna.
Till skillnad mot de feltänkta ideerna om "modulerande drift" så ger underhållseld möjlighet att elda både panna och brännare i ett effektområde där pannan ger bästa verkningsgraden och bästa förbränningen.
Kondensproblemen i skorstenen har skrivbordskonstruktörerna med "modulerande drift" inte ens haft i åtanke. Sälja! Sälja! Sälja! är det enda som gäller, kunderna får sedan ta problemen.
Ska inte bli tjärbildning av underhållsglöd heller om inte pannas hysteres är felställd så pannvattet är för kallt. Jag får ingen tjärbildning ens med plåtbrännare och 40 minuters eldningsintervaller och då är en brännare av typ Biomatic klart bättre i det avseendet.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Jag kör varmvatten med pannan, och ut i huset vid behov.
Har reglerat pelletspannans tempkurva några grader lägre än bergvärmens, så när bergvärmen på egen hand inte klarar tempbehovet så kommer shunten efterhand att öppna på pelletspannan och släppa ut varmvatten i elementen för att behålla rätt temperatur.
Eftersom pannan måste stå redo kan jag likagärna köra varmvatten från den då den har 245 liter 80-90 gradigt vatten istället för 150 liter 50 gradigt vatten, vilket räcker bättre till oss 5 som bor här, när våren kommer och dagarna o nätter håller plusgrader konstant kommer pelletsbrännaren inte att få gå ö h t.
Detta också för att få lite källarvärme som den gamla pannan läcker ur sitt skal
Har reglerat pelletspannans tempkurva några grader lägre än bergvärmens, så när bergvärmen på egen hand inte klarar tempbehovet så kommer shunten efterhand att öppna på pelletspannan och släppa ut varmvatten i elementen för att behålla rätt temperatur.
Eftersom pannan måste stå redo kan jag likagärna köra varmvatten från den då den har 245 liter 80-90 gradigt vatten istället för 150 liter 50 gradigt vatten, vilket räcker bättre till oss 5 som bor här, när våren kommer och dagarna o nätter håller plusgrader konstant kommer pelletsbrännaren inte att få gå ö h t.
Detta också för att få lite källarvärme som den gamla pannan läcker ur sitt skal

-
- Energiprofet!
Jag får blanksot/ tjärutfällningar i rökröret , sommartid när jag endast har varmvatten . Oavsett om jag kör med varmhållnig ( 90min) eller kallstart varje gång.Tappar man inget varmvatten, hinner pannan gå upp i temp under kall-start fasen , och då är det ingen bra förbränning. Pannan är injusterad m instrument och fungerar perfekt vintertid. Kör därför med el Jun- Aug , med pluggat rökrör.
Mvh Vatsug
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Jag har enbart pellets som värmekälla, har ingen el-patron.
På sommaren går brännaren ung. 1 gång/dygn för att ha VV, ingen skillnad i sot/tjära eller annat, fungerar precis lika bra som på vintern.
Sedan har jag också en termostatskillnad på 28°C så en uppvärmning tar sin lilla tid.
På sommaren går brännaren ung. 1 gång/dygn för att ha VV, ingen skillnad i sot/tjära eller annat, fungerar precis lika bra som på vintern.
Sedan har jag också en termostatskillnad på 28°C så en uppvärmning tar sin lilla tid.
Är inte PK!
Är inte PK!
Eller så kör man varmvattnet sommartid på bergvärmen, blir halva priset mot pellets och underhållsfritt 
Räknade ut att min bergvärmepump med 44 000 timmars gångtid producerat energi motsvarande minst 100 ton pellets, enda underhållsåtgärden är ett bytt expansionskärl
Synd att den inte klarar hela effektbehovet bara....

Räknade ut att min bergvärmepump med 44 000 timmars gångtid producerat energi motsvarande minst 100 ton pellets, enda underhållsåtgärden är ett bytt expansionskärl

Synd att den inte klarar hela effektbehovet bara....
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Har man bergvärme, så kan man ju lika så gärna använda den. Jag har inte det, så jag använder tidsfördröjningen på brännaren under sommaren så att den inte startar var och varannan gång man tvättar händerna
El är inte riktigt grejen för varmvattenberedning längre - tyvärr. Det var enkelt och behändigt.

El är inte riktigt grejen för varmvattenberedning längre - tyvärr. Det var enkelt och behändigt.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Skulle haft tankdiff på pannan som Ariterm..vatsug skrev:Just precis, min uppvärmning går för snabbt, sommartid.
Mvh vatsug
Går ju göra som jag gjorde innan jag fick dom som gör prog.varan till Ariterm att fixa tankdiff, Jag körde pannan på timer 1 gång/dygn..
Nu kör jag iof mot acktank men med panna går det ju ha timer så den går 1 tim både morgon o kväll..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd