shunt som sköter sig själv
Abbe den frågan har tjatats många gånger.
Eldning med pellets är inte känsligt för framledningstemperaturen då panntemperaturen ligger mellan 70-85 grader. Återledningstemperaturern spelar inte heller någon roll. Reglering med termostater direkt på radiatorerna ger bästa ekonomin och bästa värmekomforten.
Värmepumpar ger ynklig temperatur och kräver att framledningstemperaturen hålls nere på ett minimum för att verkningsgraden ska bli skaplig. Stora element eller golvvärme och reglering med innegivare är då nödvändigt.
Vid vedeldning vill man ha låg återledningstemperatur till tanken för att inte störa skiktningen och även där kanske innegivare blir bäst så återledningen inte råkar bli 40 grader och vedgubben får hjärtkollaps.
Pellets har sina fördelar.
Eldning med pellets är inte känsligt för framledningstemperaturen då panntemperaturen ligger mellan 70-85 grader. Återledningstemperaturern spelar inte heller någon roll. Reglering med termostater direkt på radiatorerna ger bästa ekonomin och bästa värmekomforten.
Värmepumpar ger ynklig temperatur och kräver att framledningstemperaturen hålls nere på ett minimum för att verkningsgraden ska bli skaplig. Stora element eller golvvärme och reglering med innegivare är då nödvändigt.
Vid vedeldning vill man ha låg återledningstemperatur till tanken för att inte störa skiktningen och även där kanske innegivare blir bäst så återledningen inte råkar bli 40 grader och vedgubben får hjärtkollaps.
Pellets har sina fördelar.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Har denna i vårat hus:
http://www.rinkabyror.se/?artlist.aspx?catid=895
Endast innegivare, funkar mycket bra.
Har loggning/tidsgraf på innetemperaturen på en "väderstation" och den ligger helt konstant på 21,8°
Exakt vad vi ställt in det på
http://www.rinkabyror.se/?artlist.aspx?catid=895
Endast innegivare, funkar mycket bra.
Har loggning/tidsgraf på innetemperaturen på en "väderstation" och den ligger helt konstant på 21,8°
Exakt vad vi ställt in det på

Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Hmm!
På länken du bifogade står det ute givare, du säger inne givare! Kan den ha både och? Är det Danfoss reglersystem ECL Comfort 110?
Shuntar allt manuellt här hemma, 10 element 7 nere 3 uppe gamla kranar varav alla kranar sitter fast på öppet utom 4 st
Måste fixa nåt så tempen håller sig konstant! Kan vara 16 grader eller 24 på morron!
På länken du bifogade står det ute givare, du säger inne givare! Kan den ha både och? Är det Danfoss reglersystem ECL Comfort 110?
Shuntar allt manuellt här hemma, 10 element 7 nere 3 uppe gamla kranar varav alla kranar sitter fast på öppet utom 4 st
Måste fixa nåt så tempen håller sig konstant! Kan vara 16 grader eller 24 på morron!
30 tals hus, panna Värmebaronen Biomax dubbla eldstäder -07, brännare från Bionordic Viking 9990 -02
Mafa veckoföråd
Mafa veckoföråd
-
- Lärjunge!
Det är all idé att byta radiatorventilerna och termostaterna. Det behöver inte kosta så mycket och det betalar igen sig relativt fort.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
10 kranar a´ 300 - 400 kr styck! Och de är lite olika dimensioner på rören + att det behövs nog en röris för koppla in, en del kranar läker när jag försöker ändra dem! Behövs nog gängas om. Slutar nog på 10 papp! Går inte nu.
Mats
Mats
30 tals hus, panna Värmebaronen Biomax dubbla eldstäder -07, brännare från Bionordic Viking 9990 -02
Mafa veckoföråd
Mafa veckoföråd
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
... vilket bringar oss tillbaka till shuntautomatiken. Med shuntautomatik har man alltid bästa temperaturen i huset, men givetvis kan man kombinera med termostater så att man drar ner framledningen till de rum som får solinstrålning. Det är inte en fråga om antingen eller, men både och 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Ja helt rätt Torparn! Men om man bara har råd med 3- 4000 kr vad ska jag då satsa på? Nya kranar till elementen (5000 :- Med röris) eller en automatshunt och vilken modell? innegivare eller ute?
Behöver nåt till snön på taken oxå, men det kostar:
http://www.blocket.se/lulea/Taksnohyvel ... w=3&last=1
Klarar inte att gå upp på taket.
Mats
Behöver nåt till snön på taken oxå, men det kostar:
http://www.blocket.se/lulea/Taksnohyvel ... w=3&last=1
Klarar inte att gå upp på taket.
Mats
Mafa veckoföråd
Mafa veckoföråd
-
- Lärjunge!
Mats, då köper ni er en shuntautomatik enbart, inne eller utegivare de spelar skit sak samma. Jämn och behaglig innetemperatur får ni med vilken som och det är ju det ni vill ha.
En bild på eran shunt hade kanske inte varit fel dock så ni VET att det funkar som vi länkar till
En bild på eran shunt hade kanske inte varit fel dock så ni VET att det funkar som vi länkar till

CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Fördelen med utegivare är att den uppfattar omläggningar i väderleken snabbare, så du får en mjukare drift av anläggningen. Jag skulle nog vald Danfoss ECL Comfort 110 eftersom den ger en mycket fin värmekomfort, och har programmeringsmöjligheter som kan komma väl till pass.matshe skrev:Ja helt rätt Torparn! Men om man bara har råd med 3- 4000 kr vad ska jag då satsa på? Nya kranar till elementen (5000 :- Med röris) eller en automatshunt och vilken modell? innegivare eller ute?
Mats
Jag kunde ha rekommenderat en billigare, men Danfoss har sina fördelar i form av att den är mer modern och har anpassningsmöjligheter som de billigare inte har. Kanske du en gång i framtiden vill ha golvvärme? Då finns det möjlighet att enkelt programmera om Danfossen för det. Jag hjälpte en kille i höstas som hade blandning av element och golvvärme med att programmera en ECL 110. Nackdelen med ECL 110 är att det tar tid att installera den, och det tar tid att lära sig alla finesser och egenheter. Men väl på plats och intrimmad är den jättefin

En annan sak är att du slipper stänga ner anläggningen mitt i vintern så att röris kan byta kranar. Det är sådant man bör ta på sommaren när anläggningen står still

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- Pannrumshärskare!
keep it simple
Att ändra kurvlutningar och pucklar på lcd displayer tröttnar man ganska fort på.
Att en utegivare skulle reglera bättre tror jag är skitprat.
Möjligen om man endast har tapeter som isolering och utetempen direkt påverkar innomhus temperaturen.
Jag kör golvvärme med innegivare och under 2 veckor har temperaturen diffat 2 grader.
Min rekomendation är Termomatic CBJ eller Automix 20 som har nattsänkning
Att ändra kurvlutningar och pucklar på lcd displayer tröttnar man ganska fort på.
Möjligen om man endast har tapeter som isolering och utetempen direkt påverkar innomhus temperaturen.
Jag kör golvvärme med innegivare och under 2 veckor har temperaturen diffat 2 grader.
Min rekomendation är Termomatic CBJ eller Automix 20 som har nattsänkning
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
-
- Lärjunge!
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=11874
kanske kan va nåt
kanske kan va nåt
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Mitt lilla projekt
Mitt lilla projekt
När min gamla shuntautomatik rasade, kunde jag valt radiatortermostater. Men det blev termomatic ERA. Gillar inte att slabba med vatten. Vad jag skulle vetat innan var, vilken har starkast motor? Till trög shunt...
Edit: radiatortermostater ska det heta.
Edit: radiatortermostater ska det heta.
Senast redigerad av rod02 den ons 26 jan, 2011 03:03, redigerad totalt 1 gånger.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Forewarned is forearmed, sägs det - och just det är resonemanget bakom utegivare snarare än innegivare. Har man tapeter som isolering, så räcker det med innegivare, för då känner man av direkt vad som hender ute. Jag har utegivare på mitt system, och skulle inte vilja byta det mot innegivare. Som sagt: Danfossen är lite mera komplicerat, men när du väl trimmat in den, behöver du inte tänka på den igen - den sköter allt inklusive start/stopp av cirkulationspump och motionering av cirkulationspump under sommaren. Att spara är som regel bra, bara man inte spar till fantAndreas Hansson skrev:keep it simple

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- Pannrumshärskare!
Varför behöver vi veta vad som händer ute?
En hus kropp är så trög så det tar lååång tid innan den reagerar på förändringar i utomhustemperaturen. Framledningen däremot kan ganska fort höja temp fort. Vid utegivare så är bra termostater ett måste då man nästan alltid ligger över den temp som behövs för att värma huset.
Har TS bra termostater så spelar det ingen roll vad han väljer.
En hus kropp är så trög så det tar lååång tid innan den reagerar på förändringar i utomhustemperaturen. Framledningen däremot kan ganska fort höja temp fort. Vid utegivare så är bra termostater ett måste då man nästan alltid ligger över den temp som behövs för att värma huset.
Har TS bra termostater så spelar det ingen roll vad han väljer.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL