Va fan hände? Pang sa det efter start!
Kan vara pelletsen,men också att du har för stort drag genom pannan nu när det är så kallt.En dragbegränsare skulle kunna utjämna detta.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
-
- Lärjunge!
Fast högt drag har ju inget med pangfrågan att göra.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Hej alla
Tips angående varför dragbegränsaren är en viktig detaj i anläggningen.
Driv motorn till skorstenens draget är
Skillanden mellan rökgasernas temperatur och ute luftens temperatur
Alltså ökar skorstenes drag vid kallare väderlek ute...
En bra dragbegränsare löser denna naturlag på ett enkelt sätt
samtidigt som dragbegränsaren sparar bränsle.
Det är också viktigt att rätt storlek av dragbegränsare väljs till anläggningen!!
Till pellets eldning se till all välja en lätt driven dragbegrändare
som inte behöver att för många Pa ifrån dragbegränsaren börjar att reglera och till dragluckan är fullt öppen.
Tips angående varför dragbegränsaren är en viktig detaj i anläggningen.
Driv motorn till skorstenens draget är
Skillanden mellan rökgasernas temperatur och ute luftens temperatur
Alltså ökar skorstenes drag vid kallare väderlek ute...
En bra dragbegränsare löser denna naturlag på ett enkelt sätt
samtidigt som dragbegränsaren sparar bränsle.
Det är också viktigt att rätt storlek av dragbegränsare väljs till anläggningen!!
Till pellets eldning se till all välja en lätt driven dragbegrändare
som inte behöver att för många Pa ifrån dragbegränsaren börjar att reglera och till dragluckan är fullt öppen.
Tillverkar rökgasutrustning
-
- Ungskog
Hej gott folk!
Jag kan nu ge er en liten update. Brännaren stannade ytterligare en morgon efter jag skrivit. Iaf följde jag rådet och skruvade upp startdosen en smula och efter detta har inte brännaren stannat en endaste gång. Jag är nöjd men en planerad uppdatering av husets värmesystem pågår för fullt i mitt bakhuvud... bergvärme hägrar.
Jag kan nu ge er en liten update. Brännaren stannade ytterligare en morgon efter jag skrivit. Iaf följde jag rådet och skruvade upp startdosen en smula och efter detta har inte brännaren stannat en endaste gång. Jag är nöjd men en planerad uppdatering av husets värmesystem pågår för fullt i mitt bakhuvud... bergvärme hägrar.
Ung nog att veta allt
Jämä Miniter -75 kombinerat med Kmp px21 -07
Jämä Miniter -75 kombinerat med Kmp px21 -07
Bara en snabb tanke. Om man nu har ett grymt drag i pannan, och gengaser bildas pga att pelletsen ligger och pyr.
Borde då inte dessa gengaser hinna vädras ut (genom det fantastiska draget), så att explosionen inte kan förekomma när pannan faktiskt tänder?
Borde då inte dessa gengaser hinna vädras ut (genom det fantastiska draget), så att explosionen inte kan förekomma när pannan faktiskt tänder?
Vinking Bio -06, Albin Trio 330 -89, Mafa mini ,ingen dragregulator, Thermomatic ERA10
110m² (2 plan) + 55m² anno 1923
110m² (2 plan) + 55m² anno 1923
Nja... draget ser kanske till att ingen tändning sker förrän det finns rejält med gas att tända...
Oftast kommer detta problem med andra startdos, den första ligger och pyr och när #2 kommer bildas det så pass stora gasmängder att de startar med en smäll.
Oftast kommer detta problem med andra startdos, den första ligger och pyr och när #2 kommer bildas det så pass stora gasmängder att de startar med en smäll.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!