Inställningar vid längre tids semesterresa?

Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Torsten skrev:Blir det problem med konsten så sälj etsningarna (de går inte hem hos brudarna längre i alla fall) och köp riktiga Bruno Liljefors.
Möbler tål mycket mer än man tror så en nattsänkning är knappast något problem.
Här talar vi inte om nattsänkning - men än sänkning över en veckas varaktighet. Själv skulle jag vilja ha en staty av en afrikansk snuskfabror i full manshöjd stående i entrén och skrämma bort allt vad brudar heter (sådana finns att köpa på köpcentret i Charlottenberg) :twisted:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Vad drar mest energi?:

1. Att ha en panna med kaffevatten som ständigt står och kokar så man kan ta kaffe när man vill.

2. Att ha en panna med kaffevatten som man kokar upp de gånger man vill ha kaffe.

...Nuff said?
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Risken är den att någon kan slå ut framtänderna om de inte ser statyn :wink: :wink:
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

AnaMatronic skrev:Vad drar mest energi?:

1. Att ha en panna med kaffevatten som ständigt står och kokar så man kan ta kaffe när man vill.

2. Att ha en panna med kaffevatten som man kokar upp de gånger man vill ha kaffe.

...Nuff said?
Ingetdera! Moderna kaffepannor/vattenkokare/tebryggare har varmhållning så att det redan finns värme i vattnet när man trycker på knappen :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Ja, ja sa ju att jag ska sticka ut hakan, och då får jag väl tåla att det drar kallt om den... Men bergatorparen, sluta gömma dig bakom linjära / olinjära system. Klart att ett hus inte är linjärt, men att nånting är olinjärt betyder inte att det kan trolla bort energi.

Rita en bild av ett hus, och rita in pilar av olika längd som representerar olika energiflöden ut ur huset och in i huset.

I utgångsläget är summan av pilarna in och ut 0.

Efter nedkylningen och uppvärmningen har vi samma bild igen.

Försök sedan komma på vilka av pilarna ut ur huset som blir längre under uppvärmningen av huset än i jämnviktsförhållandet, och sedan du har hittat några, fundera om det är rimligt att anta att den ökningen är större än motsvarande minskning av alla pilar ut under nedkylningen. För att nedkylning/uppvärmning ska kosta mera så *måste* det vara så, och ska vi diskutera saken så borde vi isåfall diskutera *vilken* pil/energiflöde det är frågan om, och är vi sen inte överens så kan man ju försöka räkna på det.

Vad som händer inuti huset är inte relevant. Efter uppvärmningen är huset i samma jämnviktsförhållande som före nedkylningen vilket förstås kan ta lång tid, men det var inte det vi diskuterade.

Och igen, jag diskuterar inte alls om det är *värt besväret* med korta sänkningar, jag motsätter mig att det skulle kunna *kosta mera* med korta sänkningar.

Och jag är absolut beredd att ändra åsikt, om någon kan ge mig en hållbar förklaring!
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

bergatorparen skrev:den såkallade Entropiprincipen, ger en rättare bild av vad som sker i en byggnad?
Du gör det svårare än Cotty Bloms teoerm rörande partiella lösningar av olinjära ekvationer av femte graden. :roll:

Värmeläran är enkel. Vad som kommer in kommer också ut. Finns ingen mystisk omvandling där att värmeenergi omvandlas till något annat.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Nu gällde framför allt om TS skulle stänga av pelletsen då dom åker bort 7 dagar o köra el under tiden för att inte veckoförrådet skulle räcka..
Det kommer gå klart mindre pellets om man ställer ner tempen då dom åker till 15° så att första 12-24 tim kommer det nästan inte gå någon pellets o sedan kommer det gå betydligt mindre så förrådet kommer att räcka annars kan man ställa elpatronen på 30°..
När man väl är hemma så fyller man väl förrådet antar jag under tiden brännaren får jobba för att få upp tempen igen..

Men helt klart kommer TS spara ganska många kg pellets på att ställa ner tempen under 7 dagar samt att de kommer inte gå någon el :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Visst spar man!

Vad som knappast ger någon besparing är kortare sänkningar som är kortare än vad värmeinertin i huset medger men en vecka är inget problem: sänk temperaturen till 12-15°C, det löner sig.

Tyvärr är besparingen en funktion av skillnaden mellan utetemperaturen och innetemperaturen, ju kallare det är ute ju mindre sparar man i % men spara gör man.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Värmeinertin - ordet jag saknade i min ordlåda. Vad jag hela tiden försökt få fram, är inte huruvida det som går in kommer ut eller vice versa, men det faktum att olika material har olik värmeinerti - alltså tröghet beträffande upptag och avgivelse av energi. En sak vet jag säkert: Det finns inga gratis lunchar. Du kan få ett veckoförråd att hålla en vecka genom sänkning av temperaturen, men "besparingen" kan visa sig bara vara ett lån - och lån kommer som oftast med räntor. Skall man vara borta längre än en vecka, så kan man givetvis spara mycket på att hålla en lägre temperatur, och då vill den tid och den extra energi man behöver för att "ladda" huset upp till normaltemperatur bli mindre betydelsefull än om det bara rör sig om en kortare tid. Man har gjort åtskilliga tester med dag och nattsänkning av temperaturen i bostäder - och fått resultat som pekat i alla vädersträck. Dock har konklusionerna varit mer entydiga när det gäller sänkning över längre tid. En annan sak är ju att ju mer välisolerad en byggnad är, ju mindre betydelse har ju uppvärmningen ekonomiskt, så att i moderna hus så vill värmen dröja sig kvar, och delvis återvinnas över en mycket lång tid - jämfört med Villa Korsdrag. Här ville det löna sig att tömma systemen - både för värme och vatten och stänga ner allt. Två ytterpunkter, två konklusioner. För normalhuset räcker en modest sänkning av temperaturen för att få ett veckorförråd att faktiskt hålla en vecka, för en "grön" villa går det åt så lite energi i utgångspunkten att det knappt äger betydelse, medan i sådana "låddor" som jag bor i, kan man inte garantera att veckorförrådet skulle hålla ens om man satta bara på att hålla nätt och jämt frostfritt :lol:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Icecap skrev:Visst spar man!

Tyvärr är besparingen en funktion av skillnaden mellan utetemperaturen och innetemperaturen, ju kallare det är ute ju mindre sparar man i % men spara gör man.
Ju kallare ute desto mer sparar man då man sänker menar du väl ?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Med % kan man fuska till det mesta....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det enda jag vet iaf för min del så sjönk förbrukningen till 23 kg/dygn då vi va borta en vecka med -20° o 14° inne, Med 22° inne vid den tempen går det 45-48 kg/dygn..
Sen gick det iof 38 kg första natten då tempen skulle jobbas upp men helt klart sparade vi iaf drygt 150 kg pellets under veckan o de gick ca20 kg extra dygnet då vi höjde tempen igen..

Skulle va bra isolerat hus om man klarar sej med 23 kg/dygn vid -20 o värma 215 m2 till 22°
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Så sant. Men eftersom jag förstått, så skall det finnas hus som klarar det - men givetvis talar vi då om hus som kostar skjortan och nästan hela garderoben i övrigt - så vinst? Nja, det beror på ögat som ser :lol:

Jag skulle dock inte haft något emot ett hus som klarat en sådan vargavinter som den här på 4 pallar pellets. Det skulle varit kanon :D
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
simon.s
Fröträd

Ett hus går inte sönder av att det är kallt

Inlägg av simon.s »

En vecka eller så. Vi har vårt sommarhus avstängt hela vinterhalvåret, vi har bara värme på i ett rum i källaren där brunnen är, samt toaletten uppe. Alla andra rum är svinkalla, det ligger i Lycksele, så det blir lätt 30-40 minus varje vinter. Har varit så i 8 år och vi ser inga färgsprickor eller konst som ramlar ned från väggarna eller hussvamp eller mögel som attackerar huset. Alla möbler är fina och inte slagit sig något.
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

bergatorparen är ute ock cyklar. Man sparar på att sänka temperaturen.

Sätt termostaten på 10-15°C. Att stänga av vattnet är ingen nackdel.
Ställ elen att gå in om pelletsen skulle ta slut eller bråka av någon anledning.
Men räkna med att det tar tid att få upp temperaturen när du kommer hem.

När det gäller nattsänkning så är det inte självklart att man sparar just något. Särskilt inte i ett trögt hus. Har man olika energipris på dag och natt kan natthöjning vara lönsamt. Men en vecka lönar sig alla gånger.
Skriv svar