Nybliven husägare med allmänna frågor inför vinterns eldning
André: Och då menar du väl en Janfire Flex-A?
Janfire NH rensar ju sig själv, min har jag inte rensat på ett par år faktisk. Någon gång ibland kollar jag i den när jag askar ut men det är allt.
Janfire NH rensar ju sig själv, min har jag inte rensat på ett par år faktisk. Någon gång ibland kollar jag i den när jag askar ut men det är allt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Här är pannan jag skulle stoppa in i min nästa kåk om det blir pengar över till att direkt ta bort den gamla kombipannan eller vad det nu är.
http://www.peltec.se/index.php?option=c ... 61&lang=sv
Brännaren tar jag i så fall med mig och stoppar in en gammal Iwabo i nuvarande pannan.
Ställbara turbulatorer har jag aldrig sett på någon annan panna. priset ligger lägre än Nibe Pellux 2000 och i samma nivå som Effecta 220
http://www.peltec.se/index.php?option=c ... 61&lang=sv
Brännaren tar jag i så fall med mig och stoppar in en gammal Iwabo i nuvarande pannan.
Ställbara turbulatorer har jag aldrig sett på någon annan panna. priset ligger lägre än Nibe Pellux 2000 och i samma nivå som Effecta 220
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Allt fler verkar komma på idéen att ha justerbar/konfigurerbar verkningsgrad. Viessmann har det i sin Vitoligno 300 P - en panna som i övrigt nog skickar rysningar neröver ryggen hos fd EcoTec EcoNom ägare. Pelletsboomen må vara över i Sverige, men i Europa i övrigt håller den just på att rulla igång.
Konstigt att det inte blivit fler testar av pelletspannor och brännare. Det är snart 6 år sedan det begav sig senast.
Konstigt att det inte blivit fler testar av pelletspannor och brännare. Det är snart 6 år sedan det begav sig senast.

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Sänkte priset på pellets till 1500:-/ton så skulle det nog börja ta fart på pelletsfronten, Värmeverken betalar kanske runt 1200-1300:-/ton..
För knappt ett år sedan då jag förhandlade pris o tyckte dom va dyra så skulle jag få ett pris runt 1300:-/ton (1000:-/ton mindre än vad dom skulle ha) om jag kunde ta 39 ton i stöten..
Det är på vi privata dom tjänar dom stora pengarna
För knappt ett år sedan då jag förhandlade pris o tyckte dom va dyra så skulle jag få ett pris runt 1300:-/ton (1000:-/ton mindre än vad dom skulle ha) om jag kunde ta 39 ton i stöten..
Det är på vi privata dom tjänar dom stora pengarna

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Ja, där sade du ett sant ord i Grävens tid. Jag fick dock ett trevligare pris på min pellets den här gången eftersom jag beställde direkt från ÅF iställetför via Neovas nätbutik: 2 319 kronor per pall - och då köper jag endast 2 pallar per gång - och i det priset ingår hemleverans
Men det är knappast någon tvekan om, att om till exempel 20 grannar, som tillsammans kanske behöver 100 ton, kunde samsas om att köpa den mängden genom en sorts inköpsordning där man utser en ansvarige, så skulle man nog säkerligen kunna komma ner i 1 500 - 1 600 kronor per ton - vilket skulle ge stora vinster för hushållen.

Men det är knappast någon tvekan om, att om till exempel 20 grannar, som tillsammans kanske behöver 100 ton, kunde samsas om att köpa den mängden genom en sorts inköpsordning där man utser en ansvarige, så skulle man nog säkerligen kunna komma ner i 1 500 - 1 600 kronor per ton - vilket skulle ge stora vinster för hushållen.

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Precis det är vi små pelletsköpare som får betala...
Jag var och tittade på Göteborgenergis stora pellets värmeverk, som numera är reserv till deras stora gasverk, för ett antal år sedan. Där kan man prata om pelletsförbrukning, gick väl ungefär en långtradare varannan timme vid "full" drift. Den pelletsen importerade de från Canada om jag inte minns fel. Fick inget exakt pris på vad de betalade men deras pris låg någonstans mellan 33-50% av vad vi små pelletsköpare betalade. I det priset ingick då också båttransport från Canada samt hamnhanteringskostnader i Varberg samt transport till Gbg.
Jag var och tittade på Göteborgenergis stora pellets värmeverk, som numera är reserv till deras stora gasverk, för ett antal år sedan. Där kan man prata om pelletsförbrukning, gick väl ungefär en långtradare varannan timme vid "full" drift. Den pelletsen importerade de från Canada om jag inte minns fel. Fick inget exakt pris på vad de betalade men deras pris låg någonstans mellan 33-50% av vad vi små pelletsköpare betalade. I det priset ingick då också båttransport från Canada samt hamnhanteringskostnader i Varberg samt transport till Gbg.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Lärjunge!
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Det ironiska är ju, att båtfrakt halva jordklotet runt, kostar det samma eller mindre än 10 mils landsvägstransport i Norge elller Sverige. Inte konstigt att all volymproduktion flyr Skandinavien till förmån för andra världsdelar. Felslagen samhällsplanering, får vi väl kalla det 

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
AnaMatronic:
Japp, det var 8 mm pellets som de köpte in. Men pelletsvärmeverket kan nog gå på vilken dimension som helst eftersom pelletsen passerade ett antal stora kvarnar innan förbränning då "pannorna" skall ha bränslet i "mjölform".....
Japp, det var 8 mm pellets som de köpte in. Men pelletsvärmeverket kan nog gå på vilken dimension som helst eftersom pelletsen passerade ett antal stora kvarnar innan förbränning då "pannorna" skall ha bränslet i "mjölform".....
Moderator
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Ja värmeverken kör med träpulverbrännare i deras pannor..
Senaste bygget i Umeå kör 120 ton/dygn då det går för fullt, Men nu går det nästan aldrig då det pajar något hela tiden.. Skulle bara vara några månaders inkörning men de är väl 2-3 år som dom försökt få de att funka nu..
Senaste bygget i Umeå kör 120 ton/dygn då det går för fullt, Men nu går det nästan aldrig då det pajar något hela tiden.. Skulle bara vara några månaders inkörning men de är väl 2-3 år som dom försökt få de att funka nu..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
En liten återkoppling om kvällens rengöring.
Efter alla tips och synpunkter inser jag problemet med pannan. Rökgaserna försvinner troligen alldeles för snabbt ur systemet, och det är nog en ny panna som gäller om vi ska pressa förbrukningen. Den senaste veckan har det gått 38 kg, med en medeltemperatur på -3.1°C (snittar 16 kg vid +10°C, och 8 kg vid +20°C).
Era tips om pannor är intressant. Som novis ser de flesta pannor ut att vara helt fantastiska jämfört med nuvarande. Ska försöka hitta något vettigt i storleksordningen 25-40'. Vad bör man räkna med i installationskostnad (fraktar iväg nuvarande panna själv)? Är det normalt sett mycket jobb med rördragning, eller skarvas det till från befintliga kopplingar?
Bra tips, och visst gick det att nå bakre kanalen via en lucka på toppen. P g a låg takhöjd var det svårt att komma åt, men jag fick bort en del skit som satt i kanalen. Jag tror det får bli rutin att svepa runt med borsten i kanalen vid varje rengöring.André skrev:Går det inte sota bakre kanalen uppifrån?
Borde väl vara en lucka där rökröret kan (borde varit) anslutas på toppen av pannan..
Efter alla tips och synpunkter inser jag problemet med pannan. Rökgaserna försvinner troligen alldeles för snabbt ur systemet, och det är nog en ny panna som gäller om vi ska pressa förbrukningen. Den senaste veckan har det gått 38 kg, med en medeltemperatur på -3.1°C (snittar 16 kg vid +10°C, och 8 kg vid +20°C).
Era tips om pannor är intressant. Som novis ser de flesta pannor ut att vara helt fantastiska jämfört med nuvarande. Ska försöka hitta något vettigt i storleksordningen 25-40'. Vad bör man räkna med i installationskostnad (fraktar iväg nuvarande panna själv)? Är det normalt sett mycket jobb med rördragning, eller skarvas det till från befintliga kopplingar?
Janfire Flex-A (2005), TMV/Nibe E-20 (1992), motdragslucka, 180 kvm tegelhus (1,5 plan)
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Brukligen så skarvar man till befintliga kopplingar. När jag bytte panna för snart 7 år sedan, så kostade arbete och material 12 000 kronor, så med prisökningar under tiden kan du räkna kring 16 000 för att vara på säkra sidan. Sedan finns det de som gör jobbet billigare. Det man måste se till, hur svårt det än kan vara, är att få installatörer som inte har tummen mitt i handen. Här gäller det att prata med vänner, kollegor, grannar. Det som är säkert, är att en ny panna idag skall inte behöva kosta skjortan och halva garderoben. Har du en bra brännare redan, så skall du kunna komma ifrån det här för kring 40 000 kronor. Ta dig god tid när du skall bestämma dig för panna - och titta i manualerna som finns på nätet och ställ frågan: Hur är denna pannan att sota och aska ur? Lätt skötsel ger driftssäker anäggning. 

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- Lärjunge!
Jag gör av med mer än så med en modern panna. Fast mitt hus läcker som ett sållj_montana skrev:En liten återkoppling om kvällens rengöring.
Bra tips, och visst gick det att nå bakre kanalen via en lucka på toppen. P g a låg takhöjd var det svårt att komma åt, men jag fick bort en del skit som satt i kanalen. Jag tror det får bli rutin att svepa runt med borsten i kanalen vid varje rengöring.André skrev:Går det inte sota bakre kanalen uppifrån?
Borde väl vara en lucka där rökröret kan (borde varit) anslutas på toppen av pannan..

Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Att en dålig panna ska tömmas på askan varje vecka för att vara effektiv är helt klart.
Hur är det med brännare. Elda 400-500 kg pellets utan att aska ur brännaren måste väl också sänka verkningsgraden ordentligt.
Hålen i rostret blir igensattta så luften från fläkten bromsas och luften kanske tar en annan väg förbi elden menar jag.
Att det går att elda med brännaren efter 400 kg pellets tvivlar jag inte på men hur blir det då med att minska pelletsförbrukningem?
Hur är det med brännare. Elda 400-500 kg pellets utan att aska ur brännaren måste väl också sänka verkningsgraden ordentligt.
Hålen i rostret blir igensattta så luften från fläkten bromsas och luften kanske tar en annan väg förbi elden menar jag.
Att det går att elda med brännaren efter 400 kg pellets tvivlar jag inte på men hur blir det då med att minska pelletsförbrukningem?
TMV Attack Bionordic Viking 9990
Tigex25
Tigex25