I valet och kvalet om vp eller pellets

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ok då kräver huset 20-25000 kWh om man ser till oljeförbrukningen o 70% årsverkningsgrad vilket troligen är lägre men man får en hum iaf..
Va den förbrukning inkl värme i garaget??
Men ser man till den förbrukningen så krävs ca 9 kW kallaste dagen så är det inkl värme i garget förbrukningen gäller så blir en 10 kW pump lagom men är det exkl garage så skulle jag valt en 12 kW pump..
12 kW pump ger ca 11 kW då den gör 50° vatten
10 kW ger 8,5 vid 50°..
En 12 kW pump med volymtank på 200-300 l får du bra gångtider o utan eltillskott då det är som kallast, När pumpen gör 50° vatten har den ett cop på 3 om man räknar in pumparnas elförbrukning, Så allt hänger på vilken framledningstemp som krävs..
För att kolla vad som krävs så ska alla termostater vara fullt öppna då framledningstempen kollas, Tempen ska man styra med shunten så de kan ju bli ett litet problem om den inte står max öppen förstås för då är det bara sänka panntempen så man ser vilken temp som krävs..
Pratas ju om det ska bli kallt nu o då är det bra förutsättningar att kolla upp för ev byte ;)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Om de är 1200 breda så kommer du att ha cirka 700W/ radiator vid värmepumpsdrift. Jag vet inte hur varmt du skickar fram nu men säg att du skickar fram 60 istället för 50 så har du kanske 900 - 1000 W/radiator. Det finns ju finfina tabeller om man vill veta mer exakt.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

För att bli klar över frågan om ditt värmesystem klarar av en värmepump måste du få ordning på shunten så att du kan se vilken framledningstemperatur du behöver för att hålla varmt vid -20 ute. Idealiskt att prova nu när det blev kallt igen. Utseendet på radiatirerna har absolut ingen betydelse. Tabeller finns på rinkabyror.se där man kan jämföra sektionsradiatorer med andra typer av radiatorer.
Shunten på ctc 265 är av trycktyp. Din har tydligen stannat i öppet läge.
När shunten stannat på min gamla panna gav jag axeln några dagars behandling med avkalkningsmedel och sedan med inträngande oljespray.
När jag sedan gav den en rejäl omgång med hammaren började shunten släppa. Tyvärr hade jag 53 grader framledning vid -10 så värmepumpen gick bort som alternativ.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... 0d0ac48806

De som är för unga för att minnas "sjuka hus" problemen när folk satte elvärme i panneldade hus och dessutom tätade fönsterspringor för att spara el säger helt enkelt att inga problem finns med ventilation och fuktbildning.

Ingen tvekan om att de som installerade värmepump för fem år sedan gjorde ett bra beslut. Inte minst med tanke på nollräntan de senaste åren.
Att låna till värmepump med 6% årsränta och dessutom betala EU priser för eltillförseln i framtiden gör idag värmepump mindre attraktivt.
Själv tycker jag det är värt några tusen extra per år att ha skön torr pannvärme, slippa mögel och allergier och dessutom lätt kunna reparera mitt eget värmesystem.
Vill helst undvika att ha stöddiga ROT gubbar springande i fastigheten. Kan bli hur dyrt som helst eftersom kompetensen hos reparatörer kan vara låg idag. Blir ingen naturlig utslagning då ROT bidragen håller även de sämsta med jobb.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

,,,1.När du ändå nämner att göra nåt för förbrukningen nu i vinter så spruta in isolering på vinden det betalar sig fortast!
2.Har du murstock på rätt ställe...Install, kamin =,,,sänker uppvkostn,,,Bra vid strömavbrott. mys..3,punkt 1-2 gör nytta i bägge valen pellets eller VP... :)

Själv skulle jag kört med dom prylarna man har tills dom gjort sitt..
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag skulle valt VP.
Nästan alla länder i EU har billigare el än oss.
Med mer kablar till eu så kommer inte sådana här pristoppar inträffa.

Sätt ett fläktelement i källaren så blir det varmt o skönt där.

För mycket mickel med pellets.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Var får du ifrån att "Nästan alla länder i EU har billigare el än oss"?

Jag har minne om motsatsen och det lär knappast bli billigare när Sverige ska EXPORTERA ström till resten av världen...

VP är bekvämare och enklare, fyller mindre, ingen snack om det. Men då är fjärrvärme än mindre och man åker inte på att skulle laga skiten när pumpar blir slitna eller liknande.

Sedan kan man tvista om huruvida det är mest ekonomisk, den kalkyl kan ingen ge svar på, bara sia om. Inte förrän tiden har gått kan man veta om kalkylen håller men är uträkningen i nuläget ung. jämt skägg får man se lite på vad man föredrar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

http://www.energy.eu/#Domestic

Varför skulle vi exportera massa el till EU?
Tror du inte dom kan göra egen el?

Ett exempel på bra grejer som minska risken för effektbrist
http://www.dt.se/nyheter/ludvika/article822997.ece
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

De kan visst göra el själva. Risken är väl snarare att el oligarkerna här skickar iväg el till marknader som ligger högre i pris än oss - som till exempel Tyskland.

Både Tyskland och Sverige har problem med elen därför att det är politiskt korrekt att vilja lägga ner kärnkraften, men det är samtidigt en stor politisk lobby som säger nej till alternativkraften också av en lång rad olika orsaker. Så kanske det bästa är att fortsätta trotsa "Mickel" och elda pellets - och för de som orkar: Ved.

Det har sagts i alla år: Människan är sin egen värsta fiende - vilket elmarknaden är ett lysande exempel på.Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

jag känner många som har b värme (fniss) och den ena köpte väldans fort en kamin den andre installerade en gammal ful vedpanna fast han slängt ut den som var vid b värme installation.varför??
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Icecap skrev: VP är bekvämare och enklare, fyller mindre, ingen snack om det. Men då är fjärrvärme än mindre och man åker inte på att skulle laga skiten när pumpar blir slitna eller liknande.

Sedan kan man tvista om huruvida det är mest ekonomisk, den kalkyl kan ingen ge svar på, bara sia om. Inte förrän tiden har gått kan man veta om kalkylen håller men är uträkningen i nuläget ung. jämt skägg får man se lite på vad man föredrar.
Sanna ord i Grävens tid, och jag vill tillägga: Pellets är förhållandevis rudimentär teknologi som man inte behöver vara raketforskare för att kunna förstå/sätta sig in i. Värmepumpsanläggningar däremot, är ofta komplicerade och ställer stora krav på kunskaper och inte minst så måste man ha en välfylld och mycket dyr låda med specialverktyg om man skall hora med sådana anläggningar. När vi ser hur illa ställt det är med servicetekniker sektorn i Sverige idag, så tror jag på att man skall välja lösningar där man kan meka så mycket som möjligt själv. Grannen köpte ny tvättmaskin för 10 månader sedan, och i 9 av de tvingades hon tvätta sina kläder i sitt andra boende i Stockholm. Efter mycket om och men, och i synnerhet efter att jag redovisat för affären där hon köpt skiten vad det var för servicetekniker de anlitat utifrån hur denna beskrevs på nätet, gick det inte länge för en sprillans ny maskin leverarades och den gamla togs i retur. Det blev sagt att det är oerhörd svårt att få tag på servicetekniker inom VVS och kyla nuförtiden - i synnerhet i Värmland och sannolikt äver norrut i landet. Det är detta som gör att högteknologiska lösningar inte är av godo här. Skaffar man saker man inte kan fixa och dona med själv, så riskerar man frysa sig fördärvad medan man drunknar i smutstvätt. Man är själv bästa dräng - sägs det - vilket måste anses bevisad. :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

stepside skrev:jag känner många som har b värme (fniss) och den ena köpte väldans fort en kamin den andre installerade en gammal ful vedpanna fast han slängt ut den som var vid b värme installation.varför??
Och jag känner många som har slängt ut pelletspannan och installerat värmepump och är jäkligt nöjda.. Varför?

Jag kan förstå att det känns tryggare att ha ett system som man kan fixa och trixa med själv om nått går sönder, Men alla tänker ju inte så..
Jøtul I 520 FL
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

Nej, men då blir de ståendes med 10grader inne på julaftons kväll också när det sk*ter sig...för det gör det förr eller senare.

Jag håller helt med Bergatorparen, så enkel teknik som möjligt.

Därför har jag valt en panna som _går_ att elda med sönderslagna köksmöbler...eller el...eller pellets....eller en dunk diesel.

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Och en annan bra sak med Nibe Apha Combi är ju att den är billig att köpa - och byggd för att skötas av normala människor med normala kunskaper :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

Ja, "stenåldersteknik" är inte alltid att förakta :)

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

Och jag känner många som har slängt ut pelletspannan och installerat värmepump och är jäkligt nöjda.. Varför? åså i smyg i förtroende säger de vad dyrt det är när det är kallt och köper sig en stor kamin för mysighetens skull :roll: nädå det är nog så att de flesta är supernöjda och har värme å allt funkar,min morfar är tex en av de men han är ju en surgubbe och håller på leksand så han går inte att lite helt på :lol: . pellets är varken billigt eller kul när det krånglar heller. VED,hade man bara orkat,unbeatable!
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Skriv svar