Ni med bulkförråd med plan botten
-
- Lärjunge!
Jo det har ni ju rätt i men problemet är att ska jag spara veckoförrådet (som räcker runt 3 dygn..), så försvinner nästan halva bulket för jag kan inte flytta runt det.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Kan det vara dina stora öppningar i botten som gör att blir onödigt stor belastning på lagret. Gäller och passa på med sådana arbeten när det är tomt i förrådet.Roli skrev: ... Just nu är det dock tomt eftersom jag har problem med en lagring på min bottenskuv som matar ut pellets till mitt vakuummatningssystem. ...
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Tror inte det är mina stora öppningar som är boven i dramat. Utan helt enkelt "taskig" konstruktion. Originallagret bestod av ett metallrör med en metallaxel i. Metall mot metall har aldrig varit någon bra lagerlösning
i det långa loppet. Får se om jag kan fixa en bild på det bakre lagret som det såg ut efter ca åtta års drift, skall finnas någonstans i datorn hemma......
Min utmatningsskruv har tre lagringar en längst in i skruvänden som tidigare var metallaxel i metallrör. Detta bytes mot ett kullager för ca två år sedan. Det andra sitter mitt på där skruven är skarvad och var metallaxel i metallrör och det är här som jag håller på med "arbete" just nu. Här skall det in ett kullager. Den tredje lagringen sitter längst ut i rörände där motorn är ansluten och här är det ett kullager.

Min utmatningsskruv har tre lagringar en längst in i skruvänden som tidigare var metallaxel i metallrör. Detta bytes mot ett kullager för ca två år sedan. Det andra sitter mitt på där skruven är skarvad och var metallaxel i metallrör och det är här som jag håller på med "arbete" just nu. Här skall det in ett kullager. Den tredje lagringen sitter längst ut i rörände där motorn är ansluten och här är det ett kullager.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Roli,
Ett alternativ til kullager er plastlagring, gjerne PEHD.
De første veckoförråd jeg gjorde i 2005 hade motor i botten på vertikalskruven og der svarvade jeg till ett lager hvor stål gikk mot PEHD lager. Samtidigt tätar PEHD lagring så att inget damm kommer inn.
Karla på forumet fikk samme typ løsning i 2006. Alle 4 kunder kjører med samme lagring/skruvløsning i dag bortsett fra en av kundene som gikk over til bulksilo i 2007, da med vertikalskruv og takskruv.
Jeg gikk bort fra motor i botten på skruven da løsningen blev dyr å produsere.
Kommer precis fra Sverige nu hvor alle klimatproblemer blev løst under en lang natt med fest i Lidköping i hop med bioenergivenner fra Sverige (och Gotland). Takk Sverige.
Ett alternativ til kullager er plastlagring, gjerne PEHD.
De første veckoförråd jeg gjorde i 2005 hade motor i botten på vertikalskruven og der svarvade jeg till ett lager hvor stål gikk mot PEHD lager. Samtidigt tätar PEHD lagring så att inget damm kommer inn.
Karla på forumet fikk samme typ løsning i 2006. Alle 4 kunder kjører med samme lagring/skruvløsning i dag bortsett fra en av kundene som gikk over til bulksilo i 2007, da med vertikalskruv og takskruv.
Jeg gikk bort fra motor i botten på skruven da løsningen blev dyr å produsere.
Kommer precis fra Sverige nu hvor alle klimatproblemer blev løst under en lang natt med fest i Lidköping i hop med bioenergivenner fra Sverige (och Gotland). Takk Sverige.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
funderar själv på att bygga föråd (efter denna vidriga vintersesång!) tanken är att slakta mitt janfireförråd pellistore 2ton då jag aldrig använt själva blåskudden iaf. använda bottenskruven och utmatningslådan och göra ett större trä förråd(hoppas kunna få in 4ton iaf) som den på bifogad ritning fast med en inåtgående dörr och ett fönster ( jag har en plexiskiva av lexan-går den att använda eller blir det mycket statisk elektricitet av en sån? byggt låda runt utmatningen av vanlig plexiglas å det tycks fungera,"påsen"kastade jag omgående!) några synpunkter eller tips å trix?
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Du fick inte med någon ritning....
När det gäller plexi i förrådet ser jag inga problem med det så länge som pelletsen inte glider (med hög fart) över materialet. Långsam rörelse ger ingen statiselektricitet, och det blir det ju när pelletsen långsamt glider över glaset vid tömning.
Har själv ett flertal "plexiglas" fönster i mitt förråd. Det material jag har använt är Clas Ohlsons 2mm plexiglas.
När det gäller plexi i förrådet ser jag inga problem med det så länge som pelletsen inte glider (med hög fart) över materialet. Långsam rörelse ger ingen statiselektricitet, och det blir det ju när pelletsen långsamt glider över glaset vid tömning.
Har själv ett flertal "plexiglas" fönster i mitt förråd. Det material jag har använt är Clas Ohlsons 2mm plexiglas.
Moderator
det var en bild iaf då om man ska vara noga...med mått utmärkt i en bifogad länk. en sån hade jag tänkt bygga.
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
-
- Lärjunge!
Du gör nog fel när du ska bifoga filen för det finns ingenting 

CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Mitt lilla projekt
Mitt lilla projekt
de som är uppmärksamma upptäcker att rol-bi bifogat en fil på sida 1...
Då är det ju bra om du hänvisar till den........ / Roli moderator
Då är det ju bra om du hänvisar till den........ / Roli moderator
-
- Fröträd
Bästa vinkeln på matarskruven tro? någon form av "övergång" mellan förrådet och skruven ideér- bilder någon?luppg skrev:Jag kör skruven rakt ner i bulkförrådet, bra eller ej vet jag inte, men funkar fortfarande... ta i trä, men det är ju en gammal installation... 12 år
CtC 265B janfire Flex-a- veckoförråd
100m2 tegel och trä.ca50cm kryp vindsisolering med oinredd källare som värms av pannrummet.
100m2 tegel och trä.ca50cm kryp vindsisolering med oinredd källare som värms av pannrummet.
Lyfter en gammal tråd.
Jag har ett förråd med plan botten (1,5m B 3m L 2m H) och jag har funderingar på att montera in en extra skruv i ena änden av förrådet som skruvar pelletsen till andra sidan av tanken där min matarskruv sitter då borde jag slippa säkert hälften av all skottning..
Någon här som har liknande lösning?
Jag har ett förråd med plan botten (1,5m B 3m L 2m H) och jag har funderingar på att montera in en extra skruv i ena änden av förrådet som skruvar pelletsen till andra sidan av tanken där min matarskruv sitter då borde jag slippa säkert hälften av all skottning..
Någon här som har liknande lösning?
-
- Fröträd
Åå däär hängde jag inte med riktigt...
Jag avser altså att ev. sätta en skruv snett in i tanken mot motsatt sida av matarskruven och låta den nya skruven via en slang på utsidan av tanken transportera pellets till matarskruven.. Motorn på extra skruven ska altså vara placerad utanför tanken..
Svårt att förklara... hoppas ni förstår hur jag menar annars får jag väll försöka mig på en ritning och förklara bättre / mer..
Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Jag avser altså att ev. sätta en skruv snett in i tanken mot motsatt sida av matarskruven och låta den nya skruven via en slang på utsidan av tanken transportera pellets till matarskruven.. Motorn på extra skruven ska altså vara placerad utanför tanken..
Svårt att förklara... hoppas ni förstår hur jag menar annars får jag väll försöka mig på en ritning och förklara bättre / mer..
Direktcitering borttagen. / Roli moderator
-
- Fröträd