Asksug

ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Håller med Bergatorparen :) Och tillägger: att har man en dammsug/grovis el liknande slipper man få ut allt för mycket av den fina askan i pannrummet och lungorna :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

ronald: Vad får dig att tro att utblåset från dammsugaren är rent? Gäller även vid städning. Det är kanske det som inte syns som är farligast.

I min panna krävs böjlig sotviska för att nå i "tuberna".
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Jag har en grovis emellan så det blir dubbel/dubbelmackafilter.. :) Och sen får man köra med precis vad man vill ...Sotviska,borste t-rensare,...T-röd.. (Jag tror inte jag vet att det blir renare i mitt pannrum och mina lungor...med damms/grovis... +Och använder såklart alltid munskydd 5 pack för 10 spänn på Citygross :safe: :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Ja, andningsskydd är ett måste - oavsett hur man rengör pannan. Jag köper proffsmaskor hos XL bygg som ger bra skydd. De kostar en slant, men när man ser hur de ser ut efter ett tag, så inser man deras värde. Jag använder de även när jag fyller förrådet. Trä damm är bevisat sjukdomsalstrande. Konstigt nog är det inte dammsugarutblåset som bjussar på mest "godis", utan sotviskan. Men det stämmer att dammsugaren ofta är en riktig bov som släpper ut partiklar som borda ha stannat kvar i påsen eller utblåsfiltret.Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Jag tror dammsugaren är mer förrädisk för hälsan än viskan och spaden.
Dammsugaren sprutar omkring de finaste partiklarna som går rakt ned i lungorna.
Hur gör man med globricker och andningsskydd. Efter två sekunder är det ju imma på brickerna så man ingenting ser. Hur gör läkarna?

Rindi pellets innehåller mycket fint damm så man borde ha något.
Efter två säckar tömda blir det hostattacker.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Ola Häggström
Stor entusiast!

Inlägg av Ola Häggström »

Läkare har munskydd och mask för att framför allt inte smutsa ned patienten (eller hennes inre). Till de renligaste operationerna (ledproteser) används rymdhjälmar som har en fläkt som suger luft från ansiktet och bakåt så att det inte blir imma på rutan och att läkarens avdunstningar riktas bort från patienten.
Vid inte lika riskabla operationer använder ortopeder plastskärm (typ husquarna) för att borrar och annat inte skall skvätta benbitar i ögonen.

Jag plockar munskydd från jobbet (vårdavdelning) när de börjar bli för svarta hemma.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Jag bytte idag från min gamla asksug som kopplas till dammsugare till en som har en integrerad motor :)

Kostade bara 349:- på ÖoB (ser ut att vara samma som säljs för 500-600:- på andra ställen), får se hur länge den håller men nu slipper jag i alla fall dra fram dammsugaren till pannrummet varje gång :D
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Ja har också en CTC1100. Jag använder skopa så långt det går. Men det blir en hel del kvar då.
Ola Häggström
Stor entusiast!

Inlägg av Ola Häggström »

foxmulder90 skrev:Jag bytte idag från min gamla asksug som kopplas till dammsugare till en som har en integrerad motor :)
...nu slipper jag i alla fall dra fram dammsugaren till pannrummet varje gång :D
Har motsvarande från Jem&Fix, mycket arbete att rensa filtret... :(
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Skriv svar