Sotning av rökkanaler Biomatic

ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

jag tycker att betalar man sotaren för att dom sotar pannan så får dom inte missa nån/några kanaler, då måste man få reklamera sotningen av pannan, även efterkommande problem/överförbrukning :twisted:
betalar man för en tjänst så ska det utföras på rättsätt annars så ska de säga till å inte ta betalt för det
det kan ju vara skillnad på liv å död :evil:
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Detta är så det blir när gesällbreven försvinner - och kraven mjukas upp. Jag har sagt det förr, och upprepar det gärna: Nu måste det komma en arbetslinje för de som har arbeten så att de börjar göra vad de är anställda för att göra :twisted:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Loranga
Entusiast!

Inlägg av Loranga »

Hehe ja spiralerna kom jag ihåg att plocka ut :-)
Försökte trycka rakt ner först, sen när den fastnade gick det att skruva ner den en centimeter i taget.
Så då drog jag upp den. Viska för borrmaskin låter intressant... ser den likadan ut eller blir det mer som en lång böjlig metallremsa som fladdrar runt?

Kanske finns någon bild/återförsäljare att hänvisa till?
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

En tanke som slog mig igår när jag sotade ur min panna. Det är inte så att de skickat med en viska till någon av de större pannorna? När jag fick min panna så var det inte många rätt i medskicken. Kanske har de skickat en sotviska till Biomatic+ 30?
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Loranga
Entusiast!

Inlägg av Loranga »

Kanske det... får ta o mäta den (diametern) så kanske någon annan kan mäta sin?
Pellistore 3ton
1½plans villa byggd 1927
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Ska se om jag inte kan mäta min ikväll.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Mät tub-diametrn, ring Sotarverktyg i Sandviken, dom har bra grejor. Beställde nya , en fyrkantig och en rund till tuberna på min Ecoflex , och dom går som smör, och rent blir det!
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Loranga skrev:Hehe ja spiralerna kom jag ihåg att plocka ut :-)
Försökte trycka rakt ner först, sen när den fastnade gick det att skruva ner den en centimeter i taget.
Så då drog jag upp den. Viska för borrmaskin låter intressant... ser den likadan ut eller blir det mer som en lång böjlig metallremsa som fladdrar runt?

Kanske finns någon bild/återförsäljare att hänvisa till?
Här finns för borrmaskin http://www.sotarverktyg.se/Category.aspx?CategoryID=68
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Loranga
Entusiast!

Inlägg av Loranga »

Tack för det!
Ska nog testa en gång till med den som följde med först (såg prislappen) :)
Pellistore 3ton
1½plans villa byggd 1927
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja det ska bara vara attt trycka på så ska den gå att få igenom helt :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
BosseM
Frö

Inlägg av BosseM »

När jag lufter på plåtlocket som ligger löst, så finns det fyra kanaler till. Men även dessa har jag fjädrar. Så drar jag upp och ner i spaken (eller skruven som det egentligen är) så rengör man ju både fram- och bak kanaler.

Räcker inte det? Det verkar ju omständligt om man ska demontera ner hela anordningen, rengöra med viskan, och sen montera upp allt igen. Jag har haft pannan i 5 månader så jag är absolut ingen expert.
/ Bosse
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Spaksotningen är där för att du som ägare INTE skall behöva hålla på och strula med sotviskor och sådant mera. Det skall räcka fint om sotaren tar sig an finliret med demontering, grundlig sotning och återmontering av spaksotningen. Såsom jag förstått det skall det vara det som är meningen med det åtminstone Bild
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

"Alla" tillverkare anger att man ska sota tuberna manuellt 1-2 ggr/år, Men DET SKA SOTAREN GÖRA om han gör de han ska men jag vet att dom inte gör det utan även dom drar i spaken så är det snabbt sotat..

Bosse har du den äldre Biomaticen??
Då har du även en ovalkanal under detta lock där du finner 4 tuber till o denna kanal sotas inte med spaken..
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Ja, ha! Sotare som bara drar i spaken. Då bör de få en spark där bak för det skall inte förekomma.Bild

Sverige är tydligen inget land för avancerade lösningar á la Viessmann. Jag börjar förstå varför Värmebaronen undviker spaksotningBild
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!

Inlägg av Stroker »

André skrev:Bosse har du den äldre Biomaticen??
Då har du även en ovalkanal under detta lock där du finner 4 tuber till o denna kanal sotas inte med spaken..
Jag har fortfarande inte gett upp mina tankar på att köpa en Biomatic (nu sen jag såg att min takhöjd är 1,87 och inte 1.80 samt att den går att flytta ner i betongen 5 centimeter) men ovanstående kommentar gör ju att jag undrar om en panna från 2007 har detta ovala hål som ej spaksotas samt om en panna från detta år leverererades med brännaren med kedjematning eller kuggdrevsmatning
kanske en trådkapning vad vet jag men det går ju lite hit och dit verkar det som..
Om sen en panna man köper normalt levereras med skruv är oxå intressant.
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Skriv svar