Optimal temperatur på pannan ?

Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Ingen fara. Den känner av framledningstemperaturen, och rumstemperaturen. Det är flera här på forumet som har samma reglersystem - och samma shunt. ESBE shunten sitter idag på många pannor i synnerhet Värmebaronen, CTC och flera andra. Så inte kommer du vare sig att frysa eller bada bastu, inte :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

Huruvida detta är normalt eller inte låter jag veteranerna besvara, men då du har en framlednings givare(ställer in vilken temp du vill skicka ut panna/tank)
Samt en rums termostat som talar om när uppnådd önskad temperatur har erhållits.

Så ser jag inte några problem, men som sagt det får någon med mera kunskap bekräfta.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Kay:

Thermomatic CBJ kommer att fungera alldeles utmärkt. Hur mycket den behöver öppna shunten beror ju till stordel på hur varmt ditt pannvatten är.

Har du 95°-igt vatten så behöver ju shunten inte öppna upp lika mycket som den behöver göra om pannvattnet endast låg på 70° eller lägre.

Hur mycket som skall öppnas i shunten är inget som du, efter montaget, behöver fundera över. Automatiken kommer att sköta detta perfekt och justera det vid behov, det enda du behöver fundera lite på är placeringen av temp-givaren till framledningstemperaturen och innegivaren. Men läs du på i monteringsanvisningarna så skall det inte vara några problem, möjligen kanske det kommer att krävas en placeringsjustering (i värsta fall) av framledningsgivaren/innegivaren om CBJ:n inte uppför sig som det är tänkt.

Skulle du mot förmodan få problem så är det bara att fråga här på forumet. Då CBJ:n är vanlig hos många här så borde nog de flesta "felmonteringar" redan vara utförda........ så att du skall kunna få info om eventuella justeringar som skall behövas för att få ordning på funktionen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
kay
Energiprofet!

Inlägg av kay »

Nu känns det som om jag har fått lite mer kött på benen vad det gäller temperatur på pannan och shuntstyrningen,,

Lika bra och beställa en CBJ så den får sköta värmen...

Tack alla som tagit sig tid och besvara mina frågor. Man har börjat få lite koll på det här med pelletseldning nu när man har snurrat runt här på forumet.
Kanon bra ställe att utbyta info med varandra.
Hoppas kunna tillföra er några egna bra erfarenheter i ämnet längre fram...
MVH Kay
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja det är bara att köpa :wink:

Framledningsgivaren är det bra om du isolerar över o att den sitter iaf 50 cm efter shunten, Sen är det bara att finna en lämplig placering av innegivaren så du kan gärna dra kabeln synligt o testa olika placeringar innan du gör installationen permanent..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
kay
Energiprofet!

Inlägg av kay »

Vad är det som bestämmer vart innegivaren ska ha sin plats?
Jag menar det är ju nästan samma gradantal i hela huset, sånär som på 1 grad hit eller dit, har det med att man öppnar ytterdören så den inte ska sitta nära den? eller vad är det som styr plaseringen. går det inte att sätta var som helst?

MVH Kay
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Det som är bäst är om innegivaren sitter på ett ställe där det är lugnt - alltså inget drag, och som har en temperatur som är representativ för huset som helhelt. Anledningen är att man vill ha så stabil reglering som möjligt. En gammal tumregel säger att om temperaturen pendlar mellan 18 och 22 grader, känns det som 18 medan man betalar för 22 :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag har givaren 3 meter från ytterdörren i hallen som är på norra sidan, Den vänter 2 minuter innan den börjar kompensera för ändrad temp så även om dörren är uppe en stund så hinner den oftast inte börja öppna..
Sen så blir det snabbt jämn temp igen efter att dörren varit uppe en stund men den märker aldrig då man bara går in o ut utan bara om ungarna är o lämnar dörren öppen..
Min givare sitter ca 120 cm från golvet..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
kay
Energiprofet!

Inlägg av kay »

Ja ha!!!!!
Det låter ju inte så svårt det där med givarens plats..

Ska bli skönt att slippa ränna upp och ner för källartrappen bara för att ställa temperaturen 2 gånger om dagen.

Fast å andra sidan trivs jag ganska bra i pannrummet just nu, vi fick nämligen till ökning i familjen för en vecka sedan, och har en liten kille på 2.5 år, så det kan bli ganska rörigt i bland i vårat lilla hus
Då är det ganska skönt med en liten paus i pannrummet för lite översyn av pelletsanläggningen,

Stort tack för alla svar. MVH Kay
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja de kan vara skönt med egen tid ibland :wink:

Du kommer inte bli besviken iaf..
När den är installerad kan du gärna försöka strypa in radiatorern så rätt temp i rummen nås utan termostaternas hjälp, Om du har några förstås..
propulsion
Prima virke

Inlägg av propulsion »

Jag har en anläggning som är snarlik din och kan liksom de flesta andra rekommendera CBJ, funkar perfekt för mig! Innegivaren sitter placerad i hallen mitt i huset och alla radiatorer är fullt öppna.

Läs bruksanvisningen noga för du kan bli tvungen att ändra kontakten till motorn om det är så att din ESBE shunt stänger åt motsatt håll än fabriksinställningarna. Det fick nämligen jag göra.
På jobbet : Hamworthy Combustion ecoTEC 55 MW i en Ålborg 40 ton/h @ 14,5 Bar
Hemma : Iwabo Villa S i en CTC1200 Family
Loranga
Entusiast!

Inlägg av Loranga »

kay
Du har PM...
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
kay
Energiprofet!

Inlägg av kay »

VA!!! Öppnar och stänger inte alla shuntar åt samma håll.

Min shunt vrider man ett kvarts varv (stängd kl 9 och öppen kl 12)

Är det rätt för fabriks inställningen på CBJ´n
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

Cbj vrider motsols för att öppna. En sak värd att kolla så fprt du öppnar paketet är huruvida axeln (en cylinder på ett par centimeter), är av svart plast eller metall.
Jag köpte min på rinkaby för 1½ år sen och fick då en plastaxel som inte nyper särskilt bra om shunten, mailade då termoventiler (tillverkaren) som genast skickade en i metall och sa att plast var gammal.
Bara så du vet! :)
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
kay
Energiprofet!

Inlägg av kay »

Bra!!! Då vet jag, inget plast skit alltså...
Skriv svar