Många vill helst inte tänka på det, nej. Förra ägaren har berättat för mig nu på senare tid, att hon och gubben faktiskt inte använde den pannan så mycket just därför att den var så glupsk och ineffektiv. De använde faktiskt en kombination av braskassett, köksspis för ved och elektrisk varmvattenberedare. Pannan användes endast när det var riktigt kallt. De hade dessutom en elkassett kopplat på anläggningen.
Jag önskar att hon hade berättat detta för mig när jag flyttade in, för då skulle jag beställd ny panna bums
Så där har du anledningen till att jag oftare än inte rekommenderar folk att byta gamla pannor. Jag höll på att elda mig till fant innan jag äntligen fick bytt panna. Här i Arvika området måste man faktiskt vara lokalkunnig och frågevis för att hitta leverantörer. Jag vet inte varför, men på denna sidan om Vänern, dignar det inte precis av företag som levererar pannor. Det har blivit lite bättre på senare år, men fortfarande är det inte mycket att välja på. Kanske är vi för snåla?