CTC Total med PellX-brännare

Skriv svar
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Torsten: När jag läser ditt inlägg blir jag lite förvirrad :scratch:

Du talar för och emot värmepump i samma mening :shock:
Du talar emot shuntstyrning, fastän du nog skulle kunna tänka dig en enkel sådan :scratch:

En sak är du tydlig på, och där håller jag med: Exportkabeln för el är vansinne/idioti - och det är av godo att den lagts på is :salut:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Jo jag har redan shuntstyrning av avancerad modell på pannan. Framledningsgivare räcker. Skulle inte spara några pengar på att koppla in flera givare. Termostatventiler på elementen ger den allra bästa värmekomforten redan.
Fanns det inte shuntstyrning på pannan skulle jag skaffa en Thermomatic CJB för 2000:- för att slippa ställa om vid olika vädertyp.

Värmepump är ju en chansning. Med dagens elpris är det lönsamt men man måste väl se längre än 4 år framåt också.
Vattenkraften kostar fortfarande 4 öre/kW att framställa och kärnkraften det dubbla.
Ska vi förse Europa med billig el vilket blir en skyldighet enligt direktiven så fort det finns en tillräckligt grov kabel så får vi samma elpris som kontinenten. Varken staten eller värmepumpsägarna kommer att ha någonting att säga till om i den frågan.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

Ska överväga värmepump iaf. Har en Nocria 14 som jag är nöjd med i garaget som sagt. Men där är ju inte heller alternativen många.

4pallar beställt från Stockhorvan idag, ska levereras under veckan. Pallpriset var 2400:- för 832kg. Fri frakt.
Injustering av brännare ingår.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Med gratis injustering blir det väl en riktigt bra affär. :)
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Ja, nu förstod jag vad du menade, Torsten. :D
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

I ett garage är ju en luft luft VP"(Totalt" perfekt) där gör den som bäst nytta tycker jag ..spelar ingen roll om den lever om och värmer upp snabbt sedan. :wink: ..
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

Om den lever om? Vad menar du?
Den är förhållandevis stark den jag har, så man missar lite COP-värde. Skulle jag lägga till en i huset, skulle den bli av mindre modell och med större COP-värde endast som stödvärmare...
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

För direkt el uppvärmning är dom också perfa"som kompliment..För mig skulle det sats dit en på momangen om jag hade det :wink: Fast en VEDKamin först förståss.. :hockey:

Nog lever dom om lite i alla fall Jag skulle inte sätta en i sovrummet prec is... :farao:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

Jaha, du menar att dom hörs :)

Jag har en vedkamin i huset, och ett förberett uttag till ytterligare en :)

Vi testar en vinter, och ser vad det handlar om i förbrukning. Vi vet ju inte exakt hur förra ägarna betett sig :)
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

bergatorparen skrev:Nej, du Danne. När jag slängde ut min gamla CTC 265 för snart 7 år sedan till förmån för CTC 1200, så mer än halverades energiåtgången. Det förhåller sig nämligen så, att min CTC 1200 Ekonomi bygger på 40 kW designen (det finns en 25 kW med), som har 9 stycken fyrkantiga tubrör med spiralformade turbulatorer. Dessa tvingar avgaserna att gå en mycket lång sträcka innan de tillåts gå ut i skorstenen. CTC 265 an hade en väg som var mycket kort - och på så sätt flög värmen ut i skorstenen - trots alla försök på att strypa spjäll och annat elände. CTC Total är aningen bättre, men inte mycket. Verkningsgraden i gamla CTC pannor ligger oftast inte högre än dryga 50 %. En modern CTC Easyflex kan nå ända up i dryga 90 % - ergo borde inte en 25 % besparning på pelletsen vara orealistisk. Eller hur? :wink:

Om vi räknar så här: 8 pallar pellets är ca 32716 kWh, med en verkningsgrad om 57 % som jag sett på vissa äldre CTC, kommer 18648 kWh fram till radiatorerna - resten värmer kråkornas mindre än varma arslen :lol:
En ny panna kommer att behöva 18648 kWh + 10 % förluster = 20512 kWh totalt för att leverera samma värmekomfort, vilket faktiskt om man räknar 4,8 kWh per kilo pellets, inte blir mer än drygt 5 pallar + ca 1 pall för tappvarmvatten. :)
Jaha där ser man, visste inte att det var riktigt så illa i äldre pannor faktiskt.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Många vill helst inte tänka på det, nej. Förra ägaren har berättat för mig nu på senare tid, att hon och gubben faktiskt inte använde den pannan så mycket just därför att den var så glupsk och ineffektiv. De använde faktiskt en kombination av braskassett, köksspis för ved och elektrisk varmvattenberedare. Pannan användes endast när det var riktigt kallt. De hade dessutom en elkassett kopplat på anläggningen.

Jag önskar att hon hade berättat detta för mig när jag flyttade in, för då skulle jag beställd ny panna bums :roll:

Så där har du anledningen till att jag oftare än inte rekommenderar folk att byta gamla pannor. Jag höll på att elda mig till fant innan jag äntligen fick bytt panna. Här i Arvika området måste man faktiskt vara lokalkunnig och frågevis för att hitta leverantörer. Jag vet inte varför, men på denna sidan om Vänern, dignar det inte precis av företag som levererar pannor. Det har blivit lite bättre på senare år, men fortfarande är det inte mycket att välja på. Kanske är vi för snåla? :lol:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

Jag är ju ändå från Småland, och här finns det :) Som sagt, pannan får gå ett bra tag nu. Vill inte riva i det där direkt. Forska, forska, och åter forska är de enda sättet att bli klok :)
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Skulle ändå råda dig att ta reda på lite förbränningsfakta innan dom kommer och gör din gratis injustering.
Om brännaren kör på 20 kW och du har en rökgas på långt över 200 grader så kommer du att ha det även efter injusteringen till den nya pelletsen.

Uppmätning av effekten har du här:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?p ... 2bc7#49633

En grovjustering till önskad effekt kan du göra själv så får du allt som du vill ha det sedan när finjusteringen blir av.

Min kåk är i ungefär samma storlek, saknar helt modern isolering, och jag fick tillfälligt vrida upp brännaren till 13 kW effekt när det var mellan 25-30 minusgrader två veckor i vintras.

Gör av med 5-6 pallar om året men eldar inte på sommaren. Kanske har din tidigare ägare eldat hela sommaren eftersom förbrukningen ligger på hela 8 pallar om året.
Stora Enso pellets.
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

Ska läsa den där tråden många gånger och försöka förstå den :) Får nyckeln till huset på torsdag, och imorgon trillar pelletsen in på gården enligt Stockhorvan som ringde idag och bekräftade.
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

Idag har vi fått nycklarna till huset och genast var vi där och fyllde pannan med vår pellets. Passade på att ta lite kort på åbäket så ni får se hur de ser ut! Samt lite av inställningarna. Dom säger mig INGET alls :)

En sak jag blev förvånad över var att elpatronen på väggen var påslagen?! Medans pelletsbrännaren jobbade för fullt?

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Skriv svar