Bör jag byta panna, nybliven villaägare
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Med tanke på att huset endast är på 90 m2 så klarar bioneten att värma huset galant annars bör man nog se över isoleringenbergatorparen skrev:Andrés förslag är faktiskt mycket bra - OM man kan klara sig med en 12 kW panna, vill säga. Ariterm Bionet kan fås med integrerat pelletsbrännare, så i så måtta är den mycket förmånlig såtillvida att man då får en anläggning som är komplett och har alla komponenter anpassade till varandra.

Med tanke på husets storlek så behövs förmodligen max 7 kW om huset är extremt dåligt isolerat (75 W/m2) medans om det är normalt isolerat äldre hus kanske det krävs ca 4,5 kW kallaste dagen för att hålla huset varmt..
Detta gör då att bioneten gör sej riktigt bra då den går fint mellan 5-12 kW, Jag skulle justera in den på ca 6-7 kW till det huset o köra kallstart året runt för om det är 750 liters tanken som har vv beredaren så behöver brännaren göra max 1 start/dygn... Kan tänka mej att den skulle göra ca 150 starter/år

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Vet du André: Jag önskar att jag skulle kunnat klarat mig med samma energiåtgång själv. Det jag glömde räkna in, är att verkningsgraden bli avsevärt högre när du eldar mot ack tank. Givetvis: Isolering blir allt viktigare ju dyrare energin blir, och ju högra krav vi ställer på bo komfort 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Framför allt är pannan mycket effektivare än en gammal, Driftstiderna skulle iaf bli mycket fina då de skullle ta ca 7 timmar att ladda tanken utan uttag med brännaren på 6 kW..
Jag värmer 215 m2 byggt -73 o maxbehovet ligger på ca 9,3 kW (vid -30°) vilket gör ca 43W/m2, Vid 70° stigartemp ger radiatorerna 10,1 kW men det går aldrig ut mer än 57-58° som max..
Skulle klarat mej galant med en bionet men de är synd att den pannan inte har elpatron för då skulle jag vilja haft en dubbelmantlad beredare liggande vid taket o sedan satt shunten direkt på bioneten, Då hade vv beredare sköt sej själv med självcirkulation o man hade kunnat köra brännaren med modulerande driften med effekterna 5/8,5/12 kW..
Kallare än -10/11° grader ute skulle brännaren gått konstant hos mej
Jag värmer 215 m2 byggt -73 o maxbehovet ligger på ca 9,3 kW (vid -30°) vilket gör ca 43W/m2, Vid 70° stigartemp ger radiatorerna 10,1 kW men det går aldrig ut mer än 57-58° som max..
Skulle klarat mej galant med en bionet men de är synd att den pannan inte har elpatron för då skulle jag vilja haft en dubbelmantlad beredare liggande vid taket o sedan satt shunten direkt på bioneten, Då hade vv beredare sköt sej själv med självcirkulation o man hade kunnat köra brännaren med modulerande driften med effekterna 5/8,5/12 kW..
Kallare än -10/11° grader ute skulle brännaren gått konstant hos mej

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André:Nej, det vill jag inte påstå...eller jo..den går rätt OK.
Jag har bugglat ut manteln lite för att kunna köra varmvatten.
Men pga lite ändrade familjesituationer så kommer vi att borra för bergvärme.. tyvärr
Men den gamla pipan blir till en braskamin i källaren, så jag får elda i alla fall. Wihoo!
Vill du ha den gamla Economen ?
Jag har bugglat ut manteln lite för att kunna köra varmvatten.
Men pga lite ändrade familjesituationer så kommer vi att borra för bergvärme.. tyvärr

Men den gamla pipan blir till en braskamin i källaren, så jag får elda i alla fall. Wihoo!

Vill du ha den gamla Economen ?
- Södermanlands Län, 250 m2
- Ecotec Econom, Laddomat 21
- Effecta 750BBS, Enrörssystem