Gör ni elda pellets ännu idag fast varm ute?

manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

André skrev:
manin skrev: Men min vikingbio gör jag var ungefär var 10-14 dagar att dammsuga uraska i eldstad och brännrör samt bortsa roster sen är klar och kör.
Sotning turbulator gjorde jag sist 2 maj för det var inte så mycket sot i turbulator, så jag skall sota hela panna vid slutet av maj månad. Senaste var det så lite aska. :wink:
Tycker ändå de är ofta.. :?

Jag sotar pannan o tömmer aska efter 660 kg förbrukad pellets o rengör brännare varannan gång = efter 1320 kg pellets..
Så nu blir det inte ofta.. :D
Visst den panna kan jag köra flera veckor utan aska, men jag rensar när jag är i källare och har tid, det är rolig. Alltså jag är seriös för välskött :lol:

Annars Vikingbio skulle inte va nå problem utan min panna (värmebaron STAR) har negativ askrymmer. Hade jag stor rymlig asklåda då behöver jag bara aska en gång i månad.

Jag har skrivit från början att det är inte lämplig med Värmebaron för pellets eldstad. Det vet jag att man få jobba ofta med tills jag blir tröttna på då skaffa jag ny panna med gott om askrymma och behöver bara rensa 6 ggr om året till exempel.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Mattiass
Fröträd

Inlägg av Mattiass »

Kör med pellets året runt, har gjrt de i 4 år snart, mest för att jag inte har nåt annat men har aldrig haft nå problem
/Matte
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Hoppsan , här blev det debatt, jag har bara haft VikingBio brännaren en vecka, och efter som ctc 1100 inte är någon pelletspanna, tycker jag att det är bättre attaska ur en gång för mycket än tvärt om , däremot har jag inte behövt sota, rökgas ligger fint på 170 grader.
Hälsn Vatsug.
Tunsta
Fröträd

Inlägg av Tunsta »

Beror väl på vad man har för brännare, det här med hur ofta man behöver
aska ur pannan. Håller personligen med André, Varför aska ur oftare än
man behöver?
I dagsläget producerar min Ecotec en knappt märkbar liten askhög i pannan
efter ett par veckors körning. Det jag gör när lust och tid faller på ( inte ofta )
är att skrapa rent pannväggen från lite aska bara, men varför stå och aska
ur helt när man inte behöver, nej det låter jobbigt!

Tänker köra hela sommaren på Pellets för att se vad som går åt!
Jämnfört med Oljan vi körde på förra sommaren blir det nog rena vinsten!!!
EcoTec A4 i Eryl dubbelpanna -78 med motdragslucka Tigex 25, 3 meter flexskruv.
bamyl
Stor entusiast!

Inlägg av bamyl »

Rökgastemp som styr uraskning......

Min tillverkare (Econompanna från Ecotec) säger att pannverkningsgraden sjunker med 1% var 13:e grad som rökgastemperaturen stiger

Alltså från 200 grader till 226 grader har verkningsgraden sjunkit med 2%.

Kan detta stämma ?
I så fall kanske jag inte behöver bli nojjig när tempen stiger ;)

Mvh
Bamyl
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

bamyl skrev:Rökgastemp som styr uraskning......

Min tillverkare (Econompanna från Ecotec) säger att pannverkningsgraden sjunker med 1% var 13:e grad som rökgastemperaturen stiger

Alltså från 200 grader till 226 grader har verkningsgraden sjunkit med 2%.

Kan detta stämma ?
I så fall kanske jag inte behöver bli nojjig när tempen stiger ;)

Mvh
Bamyl
Det kan nog stämma.. Läste om detta på äfab´s sida (tror jag de va :? ) att de gjorde 5% bättre verkningsgrad om man hade 100 graders avgastemp istället för 175 grader.. Så de skulle va lämpigt att sot ur pannan när avgastempen stigit med ca 50 grader..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
bamyl
Stor entusiast!

Inlägg av bamyl »

Ok ;)

Har fortfarande inte fått min panna driftsatt, men det kommer väl snart..
Nästa vecka kanske de skulle kika förbi.... ;(

/bamyl
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Jag använder bara varmvatten att duscha och tvätta.
Har diskmaskin.
Så har testat med pellets att elda en gång om dag under en vecka.
Så visade det att min panna (Värmebaronen Star) höll sig hyfsa bra under 12 timmar
från 80 grader och sjunk beror hur länge man duschar och utnyttja varmvatten så hamn 50 grader efter tolv timmar.

Jag eldade när jag kommer hem och det finns varm vatten ända till nästa morgon. Så att man kan duscha normal långtid på kväll och/eller på morgon alltså två personer eventuell tvättar småning varmvatten för hushåll.

Det innebär har förbrukning mindre en säck under en vecka. SKit bra

En sak viktig att "blåsa" först pipan ut en tag innan starta, annars kommer delvis rök in i pannrum genom draglucka. Pga skorsten ligger luft stilla och varm ute mot kall i källare.

Men orolig mig är att det går upp och ner alldeles för ofta (varje dag) 80-40-80-40-80-40 grader o.s.v är väl inte bra eller hur? :roll:
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Liding
Ungskog

Inlägg av Liding »

hej
Jag kør pellets, har tænkt gøra det hela sommaren, anvender ca. 2,1 kilo i dygnet bara før vv. (olie priset her på øen er lite høgt for tiden) jag tycker faktisk inte det blir något aska av, men jag springer jæmt och kollar.
Bequem 15D i HS-tarm Combi från 79/80 16m flexspiral från bulkforåd 8m3 (Dansk Keyboard)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

manin skrev:Jag använder bara varmvatten att duscha och tvätta.
Har diskmaskin.

Men orolig mig är att det går upp och ner alldeles för ofta (varje dag) 80-40-80-40-80-40 grader o.s.v är väl inte bra eller hur? :roll:
Du har inte kopplat diskmaskin på vv?? Varför låta den värma vattnet på el :roll:

Nog borde pannan klara detta..
Så blir det när man har acktank oxå.. Både med ved o pellets..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Liding skrev:hej
Jag kør pellets, har tænkt gøra det hela sommaren, anvender ca. 2,1 kilo i dygnet bara før vv. (olie priset her på øen er lite høgt for tiden) jag tycker faktisk inte det blir något aska av, men jag springer jæmt och kollar.
Du har ju en bra brännare oxå.. :wink: :D
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

André skrev:
manin skrev:Jag använder bara varmvatten att duscha och tvätta.
Har diskmaskin.

Du har inte kopplat diskmaskin på vv?? Varför låta den värma vattnet på el :roll:

Nog borde pannan klara detta..
Så blir det när man har acktank oxå.. Både med ved o pellets..
Nej, diskmaskin har jag kopplat till kallvatten. det jag menade vi använder inte som "handdiskar". Annars skulle vv i pannan sjönk temperatur snabbt om man inte har diskmaskinen.

Varför ... el.
Jag kom bara på det och vill prova hur långtid håller varmvatten och hur mycket vi behöver använda varmvatten.

Samt kollar vad är jämföra om jag kör som det jag gjorde med pellets en gång om dag mot elpatron heltid.

Så visade det under en vecka med elpatron har förbrukat 44 kW jämföra med 16 kg pellets.

El kostar 1kr/kW x 44 Kw = 44 kr/vecka mot pellets 16 kg för 29 kr. Alltså vad tjänar man bäst el eller pellets.
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

manin jag menade varför du har kopplat diskmaskin på kallvattnet o inte på varmvattnet istället.. Då behöver inte diskmaskinen värma vattnet med el..

De jag menade med att pannan skulle klara var att tempraturen skulle pendla mellan 40 o 80 grader.. De va väl de du va lite orolig över som jag förstod de..
olle67
Fröträd

Inlägg av olle67 »

André skrev:Du har inte kopplat diskmaskin på vv?? Varför låta den värma vattnet på el :roll:
Det är väl ingen vinst att köra diskmaskinen på vv om man betalar normalt pris för pellets. Eftersom den inte bara kör vv och vår diskmaskin gör bara av med 13 l vatten/disk om jag kommer ihåg rätt.
bamyl
Stor entusiast!

Inlägg av bamyl »

Hej !

De flesta diskmaskiner har ett för hållande på 2/3 dvs.
2 st fulla laddningar med varmt.
1 st full laddning med kallt.

Det är därför man tjänar på att ha den på vv med pellets.
Skulle den ha förhållandet 1/1 (hälften kall hälften varm) så skulle det gå jämt upp.

Mvh
Bamyl
Skriv svar