Effecta Komplett eller Effecta Pellets 220?

Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Jag trodde inte heller att tryckluftsuraskning skulle fungera bra i min panna eftersom en betrodd Janfire-säljare på forumet (elvis) helt frankt påstod att man inte kunde rengöra en brännare med "luftpuffar" för då skulle man blåsa upp askan i rökgångarna.
Bättre om han inte hade svamlat i nattmössan så hade jag uppgraderat för länge sedan och sluppit mycket jobb.
Tror han ledsnade på hela skiten och skaffade värmepump senare.
Det var ju också en hel del problem med askutskrapningen hos Janfire NH
tidigare.
Jag har den mest ogynnsanmma panna som han tänkas i sammanhanget, trång liten oljepanna med helt horisontella rökgångar alldeles ovanför förbränningsutrymmet och jag har inte märkt någon skillnad i flygaska sedan jag skaffade tryckluftsuraskning.
På min brännare fungerar det utmärkt och blåser inte rakt ut i pannan.
Hur det fungerar på P21 och liknande brännare utan roster ska jag låta vara osagt. Det kan ju knappast bli annat än rakt ut i pannan.
Bättre en tryckluftsslang och en elstyrd tryckluftsventil än skrapor, hävarmar och motorer som är dyra och förr eller senare kräver service eller utbyte. Ju färre delar som kan gå sönder desto mindre problem får man.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Mort
Gallringsobjekt

Inlägg av Mort »

Undermatad brännare låter intressant men överhuvudtaget en som har nån typ av automaturaskning/renblåsning.
Inte så att jag aldrig vill göra rent manuellt men vill ha lite säkerhetsmarginal.. Vi fick ett bryskt inkast i pannors beteende vid inflytt i huset nyligen. Med facit i hand så borde vi kikat i pannan och inte efter rekomenderat intervall... Han hade nog inte sotat pannan eller gjort rent brännaren på.... MYCKET länge.. Den var PROPPFYLLD.. Seriöst, verkligen full med sot, kockor och jox. brännaren var smockad och allt i extremt dåligt skick. Upptäcktes när pannan fick spader och stod och dånade nere i källaren och rökgastemperaturen var eeh, något hög. Efter total renblåsning av pannan och skorsten, inspektion av skorsten med rör, utbyte av inre,yttre brännarrör, roster och tände element så har det återgått till normalläge :) Funkat klockrent med lagom rökgastemperatur och inget underligt kommandes ur varken skorsten eller pannrum. Men.... Morsk är jag inte när det gäller eldningen längre om man säger så..
Men en lättsotad panna med brännare som har nån typ av uraskning botar nog mig på sikt :wink:
Esve -64 (!), Viking Bio- 06 Mafa Mini
Luftvärmepump Cito (?)
2 plans hus byggt 1909, plåtfasad med isolerfönster.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Torsten: att blåsa lite aska ur brännaren är inte riktigt det samma som att göra ren den! Vissa får rensa med skrapande och stålborsta och där är tryckluft inte speciellt effektivt.

Personligt anser jag att om man har en brännare som måste rensas bör den klara att köra till man ändå rensar aska ur pannan (om inte man har ett enormt askutrymme).

Jag är inte helt överens med dig om att en kompressor + solenoid har färre delar än en motor med växellåda + en arm på den, letar man lite ser man att det finns många som har haft problem med just tryckluften, det kan vara idiotisk dragna slangar som smälter av osv.

Men javisst, Janfire NH har haft en hel del problem med askskrapningen, efter en del ändringar (mest mjukvara) är dessa numera ganska sällsynta.

Och en sista grej: Elvis har en ytterst välfungerande Janfire NH-brännare och är mycket nöjd med den. Han hoppade av forumet pga. personhetsen han blev utsatt för.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Mort
Gallringsobjekt

Inlägg av Mort »

Får jag fråga vad det finns för brännare som är undermatade eller har aut. uraskning?
Luftvärmepump Cito (?)
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Icecap skrev:Torsten: att blåsa lite aska ur brännaren är inte riktigt det samma som att göra ren den! Vissa får rensa med skrapande och stålborsta och där är tryckluft inte speciellt effektivt.
Men det du inte förstått är att med tryckluftsuraskning så lyfter man bort askan INNAN sintringen blir så omfattande att det fastnar någonting på rostret. Det är ju när sintringen går så långt så att de smälta stendropparna fastnar på rostret som problem uppstår och skrapning behövs.
Jag vill gärna ha ändå sämre och billigare pellets att elda bara någon kunde importera för det här går bra.

Vi får hoppas på en elvis comeback för han hade gedigna kunskaper om värmepumpar och det tycks ju vara huvudfrågan för många här nu.
Logaritmen-Profilen som trackade elvis verkar ha lagt av. Kanske är dom i USA och lanserar Ulma brännaren.
Skulle förresten vara kul att se Flatfoot Sam och Hillybilly Joe mecka lite med pelletseldning där. :lol:

Mort: När det gäller undermatade så gäller det Ariterm Bequem.
Aut. uraskning medelst skrapning Janfire NH och Iwabo Villa S2
Uraskning medelst luft Roslagsbrännaren, Bionordic B16, KMP och kanske någon till?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Mort
Gallringsobjekt

Inlägg av Mort »

Tack Torsten :)
Då har jag lite mer att klura på när det gäller brännare.
Tror jag håller på att bli pelletsnerd, riktigt intressant ämne :)
Luftvärmepump Cito (?)
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

Effectas ny modell Supra har också uraskning med tryckluft. (inte standard dock)

Vad jag DEFINITIVT rekommenderar är att ni tittar på och klämmer på, en panna och brännare innan ni köper den. Leta reda på någon/några återförsäljare och hälsa på, dom har säkert demo ex stående. Har dom inte det så ringer ni nästa :D Det är ju faktiskt bara ni som kan veta hur enkelt det är att sota ur för er om man säger så.
Men sitt inte enbart och läs er till vilken panna eller brännare det blir och beställ den över nätet, utan se till att ha klämt på den först =)

redigerat: googlade lite snabbt och hittade åtminstone en i Örebro som verkar seriös och så, ÅF för Värmebaronen. http://www.adolfsbergsvvs.se/

Tänk som sagt också på hur ni uppfattar företaget, någon som behöver 5-6 telefonsamtal innan man får ett svar på något, han kanske känns lite frustrerande i framtiden om man säger ;)
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Mort
Gallringsobjekt

Inlägg av Mort »

ah. tack Danne för länken:)
Lutar mer åt värmebaronens Pellmax o behålla brännaren .. eller annan brännare..inte bestämt oss om det än.
Tack alla för tips och synpunkter :)
Luftvärmepump Cito (?)
Skriv svar