Hur samverkar ackumulatortank och pelletspanna i praktiken?

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Hmm just ja den laddar ju tanken sattsvis

Kan nog vara så att nu då det är kallt ute o du kör med kllstart tar det ju typ 15-17 min innan pannan kommit igån vilket då gör att tanken hunnit sjunka ändå mer vilket gör att den bara kan pumpa en skvätt vv till tanken sen måste laddpumpen stå så den får värma pannan igen..

'Ju större effekt huset kräver ju konstigare blir det med laddningen, Framförallt om du har låg returtemp från radiatorerna blir det ett väldigt duttande med laddningen på det där viset..
Så där är dom tvungna att ha det pga att laddomat/termiskventil saknas..
Hade man haft en sån är ingående till pannan alltid över 60° (beroende på termostat) så om man t.ex har en 72° termostat i termoskaventilen/laddomaten är tempen in i tankbotten alltid minst 72°,
Utgående temp är då ca 80° med pumpen på läge 1 o pannan på 12 kW

Kör man på det viset blockerar man läge min o låg i brännaren o kör den på fast effekt o enbart läge hög, Givaren till brännaren sitter då i tanken så man laddar den från t.ex 50°-85°..
Har faktiskt konsulterat en som bad sin rörfirma koppla om det så han fick det så, Fungerar mycket bättre tycker han nu..
Han har en 3 vägs ventli så han kan välja att bara ladda övre delen på tanken sommartid om inte solen klarar värme/vvbehovet medans vintertid laddar han hela tanken.. Pannan startar bara då tanken behöver värme..
Jag tycker att man ska köra med underhållsglöd 5-6 månader iaf över vintern om man inte har en stor acktank el iaf en på 750-1000 liter..
Kan ta mitt eget hus tex som behöver ca 9 kW som mest, Hade jag haft en tank på 750-1000 L o kört en bionet på 10,5 kW inmatad effekt så hade jag kunnat köra eltändning med max 2 starter/dygn men troligen bara 1 start/dygn hela året.. När det är kallt ger inte pannan direkt något mer än huset kräver så då får den gå extremt länge/dygnet runt för att ladda/värma huset medans då det är milt ladda i 7-10 tim då huset förbrukar ca 3 kW vid 0° men då kan brännaren stå 15-20 tim oxå
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AE
Gallringsobjekt

Inlägg av AE »

Nu har jag ställt om pannan till glödhållning och varmstart i st. f. kallstart sedan en vecka tillbaka. Varmstarterna sker med ungefär en timmes mellanrum - alltså ungefär samma frekvens som tidigare gällde för kallstarterna. Pelletskonsumptionen har inte minskat dramatiskt, behöver nog köra längre tid för att se någon skillnad. Det känns i alla fall vettigare med täta varmstarter än kallstarter.
Har en gång under veckan tvingat pannan att stoppa laddpumpen och jobba som om tanken är en ackumulatortank genom att sänka pellets-stopp temperaturen till 72 grader. Konsekvensen är att mitt-temperaturen rasar med ett hisnande tempo av storleksordningen en grad per minut. Det temperaturfallet kan inte orsakas av effektförbrukningen i huset. Får känslan av att skiktningen i tanken störs kraftigt av att laddpumpen stannar. Det kanske är så att Ariterms 500l-tank bara skall användas för att lagra solvärme, inte pelletsvärme. Att den bara agerar expanderad tankvolym på vintern när man kör på pellets. Återstår att se hur effektivt den jobbar under månaderna som kommer då merparten är pellets och solen ger tillskott.
Bionet +12/Bequem 20, 500 l tekniktank, expansionskort pellet-sol, 8,5 m2 solfångare
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Shunten sitter väl på tanken så både värme/vv tas från tanken??
Beroende på hur låg temp du har på radiatoreturen är det som ställer till det, Har du t.ex radiatorretur på 30° så kommer returen från tank till panna oxå vara den tempen då pumpen startar o då måste den starta/stoppa ofta för att inte pannan ska kylas för mycket..

Funderade på om du kanske skulle köra med mindre diff på laddpumpen, Den kommer iof att tvingas starta oftare men tanken hinner inte bli så kall mellan gångerna de behöver pumpas över.. :?
Om du släpper ner tanken till 30° i toppen måste pumpen bara dutta över lite vatten varje gång eftersom du har lite vattenvolym..

Hur blir det med effektlägena på brännaren, Den bör väl gå mestadels i hög läge då pannan blir fort mer än 5° kallare än börvärdet då laddpumpen drar igång??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar