Snapphane skrev:Hej André m fl
Underligt om Ariterm ej lagerför vingar längre, men lätt att göra nya själv. Min sluss har gått 7 år/50 ton, endast vänt (ej bytt) vingarna en gång men till våren skall de pensioneras tillsammans med hela brännaren.
2500:-för ombyggnad?? Vilka delar innefattar det?
Polyuretanimpeller istf vingar? Finns ritning??
Pinnar + backspärrshjul lätt att fixa. Insexskruv istf pinnar. Svetsa upp profilen på hjulet mha enkel pappersmall alt bara slipa/fila (sabbar inte härdningen om det nu finns någon ...) hjulet så att backspärren inte glider. Finns gott om gods på hjulet.
Har kroniska problem med "överhopp" på Bequem trots alla möjliga justeringar utom byte av pelletsleverantör (Lantmännen).
Har Du aldrig haft det på Din brännare?
Det blir en modifierad A3 för min del istf 20D.
mvh / Snapphane
Ombyggnaden består av impellern/sluss, Övre skruv, Drev, kedja samt plåten som sitter överslussen där motorn sitter (varför den nu måste bytas

)
Stugsittaren hade svarat om slussen såg ja
Nä jag har inte problem med överhopp, Visst kan nå enstaka lite större glödbit flyga ut men inte må att bry sej om iaf..
Blir iof mer om man kör den på max/20 kW men om man håller sej under 15 kW så ska de inte bli mycket överhopp då man inte har mer än 33-34% fläkt.. Det är då bara som ett damm när man kollar askan..
Tycker inte du ska behöva byta brännare till en A3

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd