Justera brännare med hjälp av bredbandslambda?

anivision
Entusiast!

Inlägg av anivision »

Rayyan skrev:Hur bra mäter LC-1 vid så pass låga temperaturer som vi jobbar med?
Har läst någonstans att man kan behöva en sensor med egen uppvärmning.
Priset verkar vara 1596 + moms http://www.hqtec.se/pc-2-3-3769.aspx
Detta är exakt den lambdasensor jag har. Den har en intern uppvärmning och man behöver ett bra nätaggregat till den.
Man får ut lambdavärdet och med hjälp av en tabell kan man sedan omvandla detta till O2-värdet. T.ex. så ger lambda 1,7 en O2-koncentration på 8,29%.

Med den medföljande PC-programvaran så kan man också följa hur detta värde ändras upp och ner under hela förbränningsfasen. Detta är nog ett uttryck för hur den hyffsat ojämna matningen påverkar förbränningen.

Jag har själv ställt in brännaren så att jag ligger på O2 mellan 6 och 8,5% med ett ungefärligt genomsnitt på ca 7%. Jag kan komma upp till 12% dock bara under korta perioder. Detta visar hur bra det hade varit med att kunna styra brännaren med sonden.
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Vednisse skrev: Har inte ens funderat på vad det är för fabrikat, men är ganska säker på att det är Testo modell dyr.
Denna måste kalibreras, det är varken billigt eller sällan. Den varnar när det är dax. Dessutom så får man ofta byta filter som inte heller är billiga.
Lämna in för kalibrering eller mätcellbyte gör man när den visar fel. Fel visar den när det inte längre är 21% syre i luften vid frimätning i luft. Vet många som har gamla Testo 325 som aldrig kalibrerats eller bytts celler på, de är säkert 5-10 år gamla.
Filtren kostar en spottsyver, 10 st för 200 kr.
Numera byter man dessutom mätceller själv, det har gått framåt nya modellen Testo 327 som ersatte gamla 325:an.
Cellerna garanteras hålla 3 år, de håller oftast avsevärt längre.
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Icecap skrev:Hur ANDRA brännare gör svarar jag inte på men på en Janfire NH finns det ett målvärde för O2 för 3, 6, 9, 12, 15, 18 & 23kW och "rätt" värde slås sedan upp i den tabell och det interpoleras för att få exakt resultat.

Detta betyder att styrningen kan ställas till att kompensera för tjuvluft helt utan problem.
Ja och borde inte detta gå att göra som anivision gör? Jag kör min brännare på 12 kW läget 95% av tiden och har således bara ett läge att justera på.

anivision: Kul att höra att det fungerar bra för dig. Är det någon skillnad för dig med olika pelletsleveranser så att du får justera om lite?
IVT Geo 616C, 240m energibrunn.
Järnvägsstation på 2 våningar plus källare, 200 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Är nog ingen Testo han har då...eller ett Måndagsexemplar. Filtren ser ut som cigarettfilter till formen och det går åt ca:4-5st för 30min. mätning, de blir blöta och mätaren visar inte något som är rätt.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Filtren ser ut cigarettfilter eller öronproppar till de flesta fabrikat.
Blir det blött ska kondensfällan tömmas.
När man gör en injustering ska man inte mäta kontinuerligt, man ska sticka in instrumentet och göra en avläsning, därefter tar man in proben och justerar, väntar 10 minuter och gör en ny läsning, justerar och väntar 10 minuter osv. osv.

Då sparar man sina mätceller och filter.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
anivision
Entusiast!

Inlägg av anivision »

Psycho Dave skrev: anivision: Kul att höra att det fungerar bra för dig. Är det någon skillnad för dig med olika pelletsleveranser så att du får justera om lite?
jo, jag fick pellets från en helt annan leverantör (stora enso) i december och jag tyckte att lågan ur brännaren blev större och att det rök mer i skorstenen. Jag kollade för några dagar sedan och jag låg då och tuffade på ett lambda runt 1,3-1,5 vilket är lite för fett (runt 5-6%), så mina iaktagelser var korrekta och jag har nu justerat brännaren tillbaka till de mer optimala 7-8 procenten.
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Det låter helt klart intressant, får se om jag slår till på en lambda framöver.
IVT Geo 616C, 240m energibrunn.
Järnvägsstation på 2 våningar plus källare, 200 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

anivision skrev:
Rayyan skrev:Hur bra mäter LC-1 vid så pass låga temperaturer som vi jobbar med?
Har läst någonstans att man kan behöva en sensor med egen uppvärmning.
Priset verkar vara 1596 + moms http://www.hqtec.se/pc-2-3-3769.aspx
Detta är exakt den lambdasensor jag har. Den har en intern uppvärmning och man behöver ett bra nätaggregat till den.
Man får ut lambdavärdet och med hjälp av en tabell kan man sedan omvandla detta till O2-värdet. T.ex. så ger lambda 1,7 en O2-koncentration på 8,29%.

Med den medföljande PC-programvaran så kan man också följa hur detta värde ändras upp och ner under hela förbränningsfasen. Detta är nog ett uttryck för hur den hyffsat ojämna matningen påverkar förbränningen.

Jag har själv ställt in brännaren så att jag ligger på O2 mellan 6 och 8,5% med ett ungefärligt genomsnitt på ca 7%. Jag kan komma upp till 12% dock bara under korta perioder. Detta visar hur bra det hade varit med att kunna styra brännaren med sonden.
Verkar helt kanonrätt.
Bara en liten fråga till.
Om jag köper det där kitet, behöver jag bara komplettera med lämpligt nätaggregat, installera program och koppla till serieporten och sedan börja leka på riktigt? Du kanske kan ge lite suppot om det skiter sig?
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
anivision
Entusiast!

Inlägg av anivision »

Det är ganska simpelt, du gör precis så som du skrev.

Jag vet inte exakt hur mycket nätagget måste ge för jag kör på ett som ger upp till 7A stabiliserat. I manualen rekommenderas en 5A-säkring så 5A borde väl räcka. Det finns helt ok nätagg på kjell&co; sök på art.nr. 44403

I paketet följer det med en rörbit som är gängad invändigt som passar sonden. Jag gjorde så att jag borrade ett hål i sidan på rökröret som kommer ut från pannan och satte fast rörbiten med ett par svetsningar. Eftersom det blev en glipa då rökröret är runt så tätade jag med gungum, en tätningsmassa för avgasrör till bilar som härdar av värme. Sedan är det bara att sätta dit sonden när du ska testa. Det följde också med en bult med samma gänga som sonden som man sätter i rörbiten när man inte mäter.

En sak som man MÅSTE tänka på; när lambdasonden är i kontakt med rökgaser så måste den vara uppvärmd och igång, annars förstörs den. Jag tar loss den ett bra tag efter att pannan stannat för att vara säker på att alla rökgaser har försvunnit innan jag kopplar ur den. Samma sak när man börjar mätningen, sätter i och på den i god tid innan brännaren startar.

Är det något annat så fråga bara :wink:

//Kent

Edit: Jag mindes och skrev fel...
Senast redigerad av anivision den mån 11 jan, 2010 20:26, redigerad totalt 3 gång.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Ytterligare en sak: använd inte silikon att täta med! Silikonångarna förstör lambdasensorn direkt!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Har just beställt :D
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
kent.82
Fröträd

Inlägg av kent.82 »

Rayyan skrev:Har just beställt :D
Redovisa gärna hur det går. Har en LC-1 liggandes till bilen :)
Biomatic 20+ 2007a. Nyinstallerad panna, injustering sker.
Hus 138m² á -°, källare 70m² á -° ifrån 1957. Ej tilläggsisolerad i vägg eller vind.
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Har just läst hela den här "MASTODONTTRÅDEN"

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... da&start=0

Tog en stund, men med så enormt mycket input så var det väldigt givande.

Nu väntar man bara på leverans. Montaget är nog gjort 10 min efter att grejjerna kommit innanför dörren.
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

I "mastodontråden" kunde man läsa bl.a att det är viktigt att sensorn sitter "mitt i" rökgaserna.
Är det jätteviktigt så kan man ju göra som en rörhylsa med sonden monterad i så att själva sonden kommer mitt i rökgången när man gängar in den.
Annars så är det väl ganska mycket "jämförande tester" man gör? Har man ett utgångsläge så mäter och utvärderar man efter det?
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

LC-1 monterad och provkörd.

Helt ny dimension för pellets (och ved) eldning.
Visade sig att min "påkänslainställning " var hyfsat bra.
λ på 1,6 (medel på 10 min)

Kunde äntligen få kontroll på lågfart och få det att fungera ordentligt mha lambdamätningen.

Man ser ju också på ett helt nytt sätt de svängningar som blir av ojämn matning.
Helt enkelt ett fantastiskt tillskott till min hobby (mäta-registrera-utvärdera-reagera)

Stort tack till Er som inspirerat mig till det här.

Nästa steg är så klart att bygga reglering till brännaren nu när man ser möjligheterna.
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Skriv svar