KB-U skrev:
Pannan värmer, men den kanske inte går så effektivt, men panntempen är i alla fall tillräcklig.
Pannan är relativt nysotad, den har rökgastemp som är ganska högre än den brukar men inte så jätte mycket mer. Det finns en rökgastemp på pannan och den visar c:a 250grader när den gått en stund.
KB-U skrev:
Shunten reagerar inte när du ändrar temperaturinställningen på innegivaren, det kanske är så att det är en fördröjning på ett flertal minuter innan anläggningen börjar ändra shunten... eller så är det något fel på shuntautomatiken.
Jo, det är en viss fördröjning, det ska det vara men sen händer INGET, när jag vrider upp rumsgivaren till max, ska väl shunten öppna max - oavsett? ja, iaf inom en 30 min period?
KB-U skrev:
Kör du shunten manuellt så får du ut varmare vatten på stigaren.
Precis, så blir det. Då blir det varmare.
KB-U skrev:
Om du mauellt shuntar ut full värme, får du då värme på alla radiatorer där termostaterna är öppna.
Ja men alla element blir inte lika varma som frammatningsledningen innan elementet är. Det förvånar mig lite. Om thermostatens på elementet står på fullt öppen, ska det väl inte finnas någon begränsning?
KB-U skrev:
Om du inte får fram värme på alla radiatorer, försök följa stigen så långt det går och försök känna på rören hur långt värmen kommer i rören.
Det är värme på alla radiatorer men vissa är inte tillräckligt varma och en del (de på övervåningen är vrålvarma om man ställer på de elementens termostater).
KB-U skrev:
Kolla upp detta med att du har flera värmekretsar i huset (det inlägg jag skrev om på förra sidan i denna tråd).
Jag vet inte vad jag ska kolla. Har luftat och känner på dem, de verkar "luftfria" och varma. (2 rörssystemet finns i två rum på övervåningen).
Samtliga elementthermostater på bottenvåningen (där problemet uppstår) är i princip nya. Vi bytte dem till MMA thermostater för ett år sedan ungefär.
Kan det vara så att all värme från hall och kök (ganska öppen planlösning) går rakt upp i trappen och evakuerar värmen från dessa lägre liggande rum?