Byter vattenburen el mot pellets. Tacksam för tips.

micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jag ringde bara sotaren när jag installerat brännaren och dom antecknade det någonstans sen var det bra med det.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
bastardo
Ungskog

Inlägg av bastardo »

EDIT: JO, visst är det formalia, men man vill ju vara säker...

Självklart ska han det... menade bara att det var skönt att det äntligen är klart... 8)

Jag har kollat med sotaren innan jag bytte och iom. att jag kört en pelletskamin tidigare så var det bara att sätta igen "påsticket" fr. kaminen och fylla rökröret upp till "påstick" för pannan. Sedan skall sotaren göra ett besök för att se att allt är ok.

Förhoppningsvis får jag inga anm.
Anläggning: Biomatic +20, Ecotec Bioline 20
Förråd: Ragnsells Gröna
Styrning: Danfoss ECL100 m utegivare
Län: Västernorrland
Storlek: ca 212m2 (1plan(106m2) + källare(106m2)
Byggår: 1968
teufel
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av teufel »

Hej!

Byter man bränsle måste man informera sotaren, eftersom sotningsintervallerna är olika.

Byter man bara brännaren och i övrigt har samma utrustning i och omkring pannan, så behövs bara besiktning efteråt.

Byter man både brännare och panna bör man rådfråga sotaren innan bytet och sedan kommer de och kollar installationen innan man får börja elda.

Mvh Patrick
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Och straffet blir om man skippar det.... Och väntar tils nästa sotning.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Mappe99
Prima virke

Inlägg av Mappe99 »

Ja det är ju 10 000:- frågan :) I mitt fall hände ju inget alls...Antar att straffet blir "inget" så länge det inte händer något...Men att installera en pelletsbrännare är ju inte nåt svårt...iaf inte roslagsbrännaren...

Min granne har eldat ved sedan huset byggdes 1979 och bytt panna för några år sedan...

Aldrig någon sotare som satt sin fot där...Allt går ju tills nåt händer skulle jag tro...

Edit: Direktcitering borttagen. Använd INTE citera-knappen när ni skall svara direkt under det inlägg som avses, forumet blir mer överskådligt om vi "slipper" alla långa citeringar. / Roli moderator
CTC 265B Honeywell Aqua controll 210(Åter satt i bruk efter många års avstängning) Olja idag förbrukning 4kbm/år. Roslagsbrännare installerad! KW SID 012 dragbegänsare.
bastardo
Ungskog

Inlägg av bastardo »

Det hela har att göra med säkerhet och precis som Mappe99 säger så händer ingenting förrän du tex. har en rejäl bkabrand eller t.o.m. sotbrand i skostenen.

Då måste du ha informerat sotaren samt att han skall ha gjort en kontroll ur brandsäkerhetssynpunkt.

För att vara säker har jag kostat på mig en brandskyddsbesiktning också.

OT:
Dessutom behövde jag en elektriker som tittat på min installation. Jag anser mig ha nödvändig kunskap (pluggar Elkraft nu och har gymnasieel i ryggen)för att göra installationen (jag fick godkänt på min installation 8) ). VVS-biten anlitade jag rörmokare till....
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

En brandskyddsbesiktning är väl inget som man själv skall beställa. Det är väl kommunen som via sotaren skall se till att det utförs med 2 års intervall.

Om det sedan inte blir gjort, så är det väl inte fastighetsägarens fel......eller.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
bastardo
Ungskog

Inlägg av bastardo »

Jo, helt riktigt men jag valde att göra en på oavsett. Kanske aningen nervöst :) men vill känna att jag kan vara lugn...(och framförallt min familj...).

Jag har gjort det mesta själv med hjälp av en kompis, så det är skönt om någon i branschen godkänner bygget...
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

OK, då är jag med. Kan vara bra, som du säger, att få en koll om man gjort mycket själv....

Själv "väntar" jag på att meddelandet till den första brandskyddsinspektionen skall komma......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
snigeln
Gallringsobjekt

Inlägg av snigeln »

En fundering:
Som fastighetsägare är du ansvarig för fastigheten.
Vid ev. anmärkningar vid en inspektion så är du som fastighetsägare skyldig att åtgärda felen. Om du INTE gör det kan du åläggas vite för att du nyttjar anläggningen utan att ha åtgärdat felen.

Skulle det då kunna bli såhär:
Om det händer något och du som ägare inte har sett till att din fastighet har blivit inspekterad, så är du ansvarig??

Är det så, skulle ju brandinspektionskostnaden vara försumbar i sammanhanget!

Eller??
Värmer ~200m2 1½plans lösvirkes -66 med ~20kbm ved genom en Baxi Solo Innova 30, Baxi B10 3x750, termovar laddpaket, Automix 30E shuntstyrning. 5 meter utanpåliggande NVI2000-skorsten. Konverterat från 40MWh direktverkande, solvärme på önskelistan ;)
bastardo
Ungskog

Inlägg av bastardo »

Precis... Antar att valet är upp till var och en, men själv vill jag veta att anläggningen är godkänd om det nu mot fömodan skulle hända något...

Ingen stor kostnad om man sätter det i sitt samband. Byte av värmeanläggning är inte det billigaste man kan göra.

Men nu är det dags att börja ladda för hockey...så övrigt får vänta.. 8)
Skriv svar