Slutet system tryckkärl

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag får faktisk instämma här: det är bra att känna sina begränsningar! Respekt för att du vill ha fackfolk att fixa det!

Det kan vara svårt att komma ihåg att man själv har sysslat med många olika saker och därmed har fått mycket "kött på benet" och att alla inte har samma erfarenhet.

Så: respekt!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
hellyh
Prima virke

Inlägg av hellyh »

Bytte ju brännarrör själv på min viking bio och det gick ju ganska bra. Är det jättesvårt att byta kärlet själv? Ska man tömma ut kärlet via luftventilen sen är det bara att skruva av med händerna? radiatorsystemet ska vara avslaget? Jag behöver inte tömma det?

Bra att veta.. men lutar åt rörisen iaf :)

MvH Rasmus
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Finns det ingen ventil på ledningen som går till tryckkärlet måste man få bort övertrycket i den nivån av värmesystemet. Finns det ventiler på framledning och returledning så blir det lättare också.

Troligen måste du tappa ur en del av radiatorvattnet från pannans urtappningsventil för att kunna byta kärlet.
Låter du hela radiatorsystemet och pannan kallna så blir det mindre vatten att tappa ur. Går att klara uppvärmningen med lite upplånade värmefläktar och kupevärmare under tiden.
Om du skaffar nytt kärl så tätar man gängan lättast med lin och linolja innan man drar dit det nya kärlet.
Tryckkärl brukar ofta vara för små. Skaffar du nytt så har du chansen att få det rätt. Ska vara omkring en tiondel av vattenmängden i systemet.
Efter påfyllnad av nytt kranvatten så elda upp systemet till full värme för innan syret går bort ur vattnet är det aggressivt mot panna och ledningar.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar