Pannbyte.

ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

André skrev:Varför ska den va så välisolerad??
Den är väl isolerad 50 mm o stilleståndsförlusterna blir nog inte så mycke med 27 liters vattenvolym.
Det handlar inte bara om stilleståndsförluster, det handlar om driftsförluster också. En gjutjärnspanna har väl också högre massa som skall värmas upp, vilket medför längre uppvärmningstid och mer stilleståndsförluster..?

Är intresserad av vilka nackdelar det finns med att välja en gjutjärnspanna, allting har ju alltid minst två sidor.... :wink:
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Senast redigerad av André den ons 27 apr, 2005 11:50, redigerad totalt 1 gånger.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

André skrev:
ABSO skrev: Det handlar inte bara om stilleståndsförluster, det handlar om driftsförluster också. En gjutjärnspanna har väl också högre massa som skall värmas upp, vilket medför längre uppvärmningstid och mer stilleståndsförluster..?

Är intresserad av vilka nackdelar det finns med att välja en gjutjärnspanna, allting har ju alltid minst två sidor.... :wink:
Så sant, Säkert 3-4 sidor oxå.. :)
Men om man ser till massan/vikten så väger t.ex bioneten 150 kg o 48 liter.. Tellus 20 kWare väger 210 kg o rymmer 27 liter vatten.. Då är ju bioneten "bara på 12 kW o kostar lika mycket mer som vad en acktanks installation gör.. Och mellan bequem 12D o 15D skilljer de 3000:- i Umeå iaf.. Så en gjutjärnare måste ju genom detta passa mycket bra om man ska köra mot ack.. Sen om man får pannan oislerad måste man ju gå fint att göra en ordentlig isolering om man vill..
Sen så om man räknar på att man bara behöver byta panna en gång mot vanligen två gånger o detta ska man ju oxå räkna på..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

André skrev:Men om man ser till massan/vikten så väger t.ex bioneten 150 kg o 48 liter.. Tellus 20 kWare väger 210 kg o rymmer 27 liter vatten.. Då är ju bioneten "bara på 12 kW o kostar lika mycket mer som vad en acktanks installation gör.. Och mellan bequem 12D o 15D skilljer de 3000:- i Umeå iaf.. Så en gjutjärnare måste ju genom detta passa mycket bra om man ska köra mot ack.. Sen om man får pannan oislerad måste man ju gå fint att göra en ordentlig isolering om man vill..
Sen så om man räknar på att man bara behöver byta panna en gång mot vanligen två gånger o detta ska man ju oxå räkna på..
André har du inte hittat "ändra" och "radera" knapparna överst till höger i varje inlägg du publicerar? :wink:

Tror du inte att 60 kilo mer i vikt riskerar att äta upp fördelen med 21 liter mindre vattenvolym?

Är större brännare någon direkt fördel när man kör mot acktank eller hur menar du?

"Ordentlig isolering" av panna är nog inte det lättaste för en lekman....

Ang. det här med pannbyte; vad vet vi egentligen om hur länge dagens pannor håller? Och vänder vi på det, det är svårt att räkna lönsamhet alltför många år framåt eftersom vi inte har någon aning om vilken typ av uppvärmning som gäller då...
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

ABSO skrev: André har du inte hittat "ändra" och "radera" knapparna överst till höger i varje inlägg du publicerar? :wink:
Hur tror du att han annars skulle ha fått ihop 581 st inlägg :lol: 8) :wink:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

mmm de vart lite tokigt :oops: :roll:
manin
Pannrumstomte!

Re: Pannbyte.

Inlägg av manin »

Janne skrev:Jaha, då har man en vattenpöl under den gamla trotjänaren.
Har kollat runt lite, och har hittat tre pannor som verkar intressanta.
Thermia Biomatic, Nibe Pellux och Vedsol Combifire / Janfire Pelletspanna.
Ungefär samma pris med installation.
Synpunkter på det tack.
Har läst här att varmvattnet är det största frågetecknet.
svar här e riktig
André skrev:Är det hög kalkhalt i vatten så är nog ingen av dessa pannor någon höjdare el om man har stort vv behov typ bad på 3-400 liter..
Då bör man ha förådsberedare men vilken bra pelletspanna har de??
Är de bara acktank som gäller då el??
Jag tycker att man bör hör med sin kommunen eller VVS-röris hur är där vatten. Innan man bestämmer vad för panna som är lämplig.

Som jag är orolig mig med min panna som har vvx, eftersom här min kommun har pågått gräv ny vattenledning till andra ort där är mycket kalk enlig de bo. Och har frågade den VVS-röris där och han sade att det är en del stor problem, han rekommendera mig att installera en sådan bra avkalka som filtertub finns att köpa från 1500 kr är "skräp" byta ofta filter medan riktig konstruktion tub finns kostar 9000 kr och behöver inte byta förrän efter ett år. Hrmm..
Funder på att bara så som idag och skulle det blir kaos så köper varmvattenberedare för runt 5000 kr. Så jag har inte nåt att hitta bra förslag förrän hur är ny vatten.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Janne
Späd planta

Inlägg av Janne »

För en vecka sedan hade jag 3 pannor att välja på.
Nu har det plötsligt blivit många fler, dessutom helt andra priser :D
Tur man har lite tid på sig att fundera, än smådroppar det bara om den gamla Regenten.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Jo, och än har vi inte sett den ultimata pelletspannan, för varje år du kan vänta så lär du kunna få tag i en bättre panna till ett bättre pris.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Om nu de nu kommer en ultimat pellertspanna nån gång.. :wink:

Janne du byter väl innan nästa vinter el??
Annars lär de väl bli en riktig läcka när de blir riktigt kallt nästa gång o då är de lätt hänt att ta de man kan få men inte de man vill ha.. :wink:
Janne
Späd planta

Inlägg av Janne »

Jodå, en ny panna ska vara på plats i god tid före vintern.
Men lite betänketid har jag nog.
Om jag inte har en mindre insjö i pannrummet när jag kommer hem i kväll :wink:
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

André skrev:Om nu de nu kommer en ultimat pellertspanna nån gång.. :wink:
Intressant ämne faktiskt! Startar en ny tråd...
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Janne skrev:Jodå, en ny panna ska vara på plats i god tid före vintern.
Men lite betänketid har jag nog.
Om jag inte har en mindre insjö i pannrummet när jag kommer hem i kväll :wink:
Ja för då blir de ofränt.. :wink:
Skriv svar