Adios pellets?

Skriv svar
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Värmland är bästa landet :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jaha ja..... det tycker du.... :wink: :roll: :wink: :roll:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Hofors! Here I come! :)
Värmland är väl kallt på vintern och drar mycket pellets?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Jo, vi brukar ha riktiga vintrar i Värmland :lol:
Men det är trevligt här. Trevligt folk och fin natur. Det har sitt värde det med :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
simon.s
Fröträd

Inlägg av simon.s »

sälja huset och bygga nytt är väldigt lockande, speciellt eftersom man kan få det så isolerat man vill och med det uppvärmningssystem man tror på för den stunden. Det enda som avskräcker är att jag inte vill vara skyldig banken 2.4 miljoner....... :D

Får fortsätta elda för kråkorna och hoppas att det plötsligt händer.......
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Visst är Värmland vackert,men Småland är minst lika vackert och har likaså trevliga grannar och förra vintern var vacker 1-2 månader sen tyckte jag att resten var jag ska nog inte skriva ordagrant men så fint var det inte.
Hmm undrar vad de sista inläggen har med adios pellets att göra?
Men smaken är som baken alla har sin uppfattning. 8)
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Man kan väl säga att temat håller på att bli färdigdebatterat - åtminstone för den här gången. Som du säger: Smaken är som baken - varför det finns så många olika lösningar - och uppfattningar :D
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Småland är fint,har sommarstuga där...och om det blir Värmland eller något annat så blir det inte pellets utan sol och ved!

Och Simon, för 2.4 miljoner får du ett slott med oändlig skog i norr, ta en titt på någon mäklarsida, det finns mycket för lite pengar.

Vet att jag är lite off topic, men poängen var just detta, slippa pelletsen, vet att jag får många emot detta att ved är mer arbete...men drömma får man alltid göra dessutom är det skattefritt. Har inte med mig frun i dessa planer hon vill flytta tillbaka till stan :shock:

Jag ser framför mig hur jag kan köra lite skogsbruk och köra Enduro i min egen skog...aaah vad gött!

Mvh// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Dave skrev: Har inte med mig frun i dessa planer hon vill flytta tillbaka till stan :shock:

Mvh// Dave
Fruar brukar gilla staden bättre än landet. Grannens fru lämnade honom efter 1 eller 2 år här ute på vischan - och flyttade till staden. Hon tyckte guben spenderade för mycket tid på vedbacken och i skogen :shock:
Att detta sparade familjbudgeten tiotusantals kronor, spelade ingen roll. Så där tycker jag kvinnor är konstiga. Själv bor jag ensam, så det eländet slipper jag :D
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Är man pigg och kan hålla på med ved så varför inte,jag skulle inte ha något emot att kåken värmdes upp med sol o ved plus att man fick ha eget vindkraftverk utan att det ska vara krångel o byråkrati.
Sen om tanten vill flytta till storstan medför ytterligare besparing :wink:
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

He - he ;) Du har så rätt, Brynäs. Bor du ute på vischan, kan du faktiskt slänga upp ett vindkraftverk utan byråkrati - vad jag vet :D
Med de senaste planlagda förändringarna inom elförsäljning och distribution, så är kanske just ett eget kraftverk lösningen.
Nästa år skall energimarknaden i Sverige omorganiseras, och då väntar högre priser. Nu i vinter riskerar vi ånyo skenande el priser. Stackars de som har värmepump och elektrisk spetsvärme :(
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Sant,Brynäs där vi har sommarstugan finns det en driftig bonde , han har byggt sig ett vindkraftverk. Skall ta ett snack med han till våren, se om man får sig en sightseeing och lite info, han har haft det i 3 -år nu.

Tänk, som du säger, inga ungar ingen fru = MERA HOJ!!!!!

Mvh// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

bergatorparen skrev:Nu i vinter
Ryser när man tänker på hur det blivit så småningom om den rödgröna sörjan tagit majoriteten :o
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Danne nu kommer det säkert en massa inlägg om hur dåliga Alliansen är och sen hakar fler på och sen kommer detta att diskuteras i någon månad och det enda du skrev var Ryser när man tänker på hur det blivit så småningom om den rödgröna sörjan tagit majoriteten :lol:
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Man får bara tacka alla Universums goda krafter - och alla förståndiga människor som såg till att rödgröna sörjan inte fick återta makten. De flesta minns väl hur det var med gröna skatte(höjningen)(växlingen). Nu ville man som grädde på moset fasa ut de kvarvarande kärnkraftaggregaten? Jag börjar förstå vart alla dårar tog vägen när psykiatrin slaktades på 70 och 80 talen. Just det: De sökte sig till V+S+Mp :evil:
Problemet är att Sverige inte har en energipolitik - bara en skattepolitik :roll:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar