Ständiga problem med askskrapning.
Hmm, med tanke på hur det har sett ut så var ag förvånad att de överhuvudtaget visste vilken säkring det var. Sen om det finns två typer av den tror jag inte de vet om...
Jo, nu är det mildväder, har de sista två veckorna legat runt +-0 grader vissa dagar +5C. Förbrukningen fortfarande uppe mellan 45-50 kg/dygn. Nem tycker det har blåst lite denna vinter.
Nu har askskrapningen börat strula igen... suck.
Stopp igår och stopp idag. Men den hoppade igång av sig sälv som tur var.
IceCap:
Jag har nu "rostat" pellets i ugn.
Täckte en långpanna med pellets och körde på 75C i tre timmar. Innan jag körde in den i ugnen vägde pelletsen ca 875g och efter tre timmar i ugn vägde den 850g. Är det bra eller dåligt? Eller rättare sagt, hur illa är det...
Jo, nu är det mildväder, har de sista två veckorna legat runt +-0 grader vissa dagar +5C. Förbrukningen fortfarande uppe mellan 45-50 kg/dygn. Nem tycker det har blåst lite denna vinter.
Nu har askskrapningen börat strula igen... suck.
Stopp igår och stopp idag. Men den hoppade igång av sig sälv som tur var.
IceCap:
Jag har nu "rostat" pellets i ugn.
Täckte en långpanna med pellets och körde på 75C i tre timmar. Innan jag körde in den i ugnen vägde pelletsen ca 875g och efter tre timmar i ugn vägde den 850g. Är det bra eller dåligt? Eller rättare sagt, hur illa är det...
Hmm, med tanke på hur det har sett ut så var ag förvånad att de överhuvudtaget visste vilken säkring det var. Sen om det finns två typer av den tror jag inte de vet om...
Jo, nu är det mildväder, har de sista två veckorna legat runt +-0 grader vissa dagar +5C. Förbrukningen fortfarande uppe mellan 45-50 kg/dygn. Nem tycker det har blåst lite denna vinter.
Nu har askskrapningen börat strula igen... suck.
Stopp igår och stopp idag. Men den hoppade igång av sig sälv som tur var.
IceCap:
Jag har nu "rostat" pellets i ugn.
Täckte en långpanna med pellets och körde på 75C i tre timmar. Innan jag körde in den i ugnen vägde pelletsen ca 875g och efter tre timmar i ugn vägde den 850g. Är det bra eller dåligt? Eller rättare sagt, hur illa är det...
Jo, nu är det mildväder, har de sista två veckorna legat runt +-0 grader vissa dagar +5C. Förbrukningen fortfarande uppe mellan 45-50 kg/dygn. Nem tycker det har blåst lite denna vinter.
Nu har askskrapningen börat strula igen... suck.
Stopp igår och stopp idag. Men den hoppade igång av sig sälv som tur var.
IceCap:
Jag har nu "rostat" pellets i ugn.
Täckte en långpanna med pellets och körde på 75C i tre timmar. Innan jag körde in den i ugnen vägde pelletsen ca 875g och efter tre timmar i ugn vägde den 850g. Är det bra eller dåligt? Eller rättare sagt, hur illa är det...
Det var inte så himla dåligt, den verkar skapligt torr, det är 2,86% som är torkat bort och hade det varit en "blöt" pellets hade talen nog sett alldeles annorlunda ut.
Jag skulle alltså påstå att det inte är fukt i pelletsen som ger problem.
Jag skulle alltså påstå att det inte är fukt i pelletsen som ger problem.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Vad jag TROR är att något är felinställt ? Annars skulle inte problem med askskrapa komma också ? Tycker väl att det är konstigt om du skulle fått samma problem trots att brännaren är bytt ? Ibland stämmer inte mätningar med olika fina instrument visserligen blir värdena bra men det blir urusel förbränning . Då måste man ställa om brännaren så det funkar ändå . Men det är klart hur ska din installatör klara det när de inte vet hur man startar brännaren
Dom problemen jag hade för några år sedan med pelletsen tror jag inte det hade spelat någon roll vilken brännare jag hade haft ? Enda sättet att kunna få det att funka hyfsat var att sänka inmatningen och höja luften . Säger inte att så är fallet för dig . Men det kan stolla till sig ibland tyvärr . Då vill det till att man har kontakt med någon som vetskap om grejerna ? Bara vad jag tror om det hela .
wepe

wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Nu orkar jag inte läsa igenom alla de andra 10 sidor men att askan fränns fast (sintrar) är tecken antingen på en kass pellets med låg asksmältningstemperatur eller på en förbränning med kraftigt luftöverskott.
Låg effektivitet tyder på det siste.
Jag kan ju berätta om "min metod" att ställa brännaren in när jag har en okänd pellets (har en avtal med den lokala pelletskrängaren om att testa udda pellets).
På min panna, precis där rökgasröret ("flera" dm innan dragbegränsaren) kommer upp finns ett hål, kanske 4mm i diameter, antar att det är till mätning av rökgaser.
Där petar jag in en spik! Efter ett dygn (på ett ungefär) kollar jag spiken, hänger det "lös" sot på den är det luftunderskott, är den bara med ett ytterst tunt lager sot (liksom tonat i färgen bara) är det luftöverskott och ligger det lite sot så att man får lite på fingrarna när man rör det men inte så att det "faller av"... då är man "hemma".
Justeringen är på menyn under densitet (xxx g/L), högre värde minskar matningen.
Men detta sätt kräver att dragbegränsare är monterat, fungerande, rätt inställd OCH lagom dimensionerat! Innan detta är fallet är det ingen orsak att justera speciellt mycket, det blir skit ändå!
Är det en alldeles okänd pellets kolla jag spiken efter kortare tid, 6-8 timmer för att snabbt kunde rätta till allvarliga fel.
På detta vis har jag t.ex. sett att med Vestmarka 8mm ska man ställa brännaren till 790g/L och med Vestmarka 6mm ska den upp på 810g/L, HMAB ska vara på 700g/L och Laxå på 675g/L.
Och ja, jag VET att detta sätt inte är ett djupt vetenskapligt sätt men för mig har det fungerat bra, sotaren är nöjd och min eldningsekonomi likaså.
Låg effektivitet tyder på det siste.
Jag kan ju berätta om "min metod" att ställa brännaren in när jag har en okänd pellets (har en avtal med den lokala pelletskrängaren om att testa udda pellets).
På min panna, precis där rökgasröret ("flera" dm innan dragbegränsaren) kommer upp finns ett hål, kanske 4mm i diameter, antar att det är till mätning av rökgaser.
Där petar jag in en spik! Efter ett dygn (på ett ungefär) kollar jag spiken, hänger det "lös" sot på den är det luftunderskott, är den bara med ett ytterst tunt lager sot (liksom tonat i färgen bara) är det luftöverskott och ligger det lite sot så att man får lite på fingrarna när man rör det men inte så att det "faller av"... då är man "hemma".
Justeringen är på menyn under densitet (xxx g/L), högre värde minskar matningen.
Men detta sätt kräver att dragbegränsare är monterat, fungerande, rätt inställd OCH lagom dimensionerat! Innan detta är fallet är det ingen orsak att justera speciellt mycket, det blir skit ändå!
Är det en alldeles okänd pellets kolla jag spiken efter kortare tid, 6-8 timmer för att snabbt kunde rätta till allvarliga fel.
På detta vis har jag t.ex. sett att med Vestmarka 8mm ska man ställa brännaren till 790g/L och med Vestmarka 6mm ska den upp på 810g/L, HMAB ska vara på 700g/L och Laxå på 675g/L.
Och ja, jag VET att detta sätt inte är ett djupt vetenskapligt sätt men för mig har det fungerat bra, sotaren är nöjd och min eldningsekonomi likaså.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Finns nog många bra olika sätt att ställa in sin brännare som kanske inte är vetenskapligt bevisat
Huvudsaken är att man vet vad man pysslar med . Föraktar inte på något sätt instrument mm får säkert skit för det här men jag har haft två stycken rökgasanalyser på c:a 8år . Den första var när jag köpte ny brännare den andra var när Neova menade på att det var inställningarna det var fel på . I det sistnämnda fallet var det omöjligt att köra brännaren mer en 8-10 timmar utan att rostret var fullt . I båda fallen blev det sämre efter justering med instrument Personligen kollar jag lågan och använder dom andra sinnena jag har , kanske låter konstigt men det funkar hos mig . Sotaren tyckte det såg kanon ut inte mycket i pipan heller , då jag frågade om det var någon tendens till kondens . Ser fint ut alltihop sa han . För min del är det inte intressant att kosta på intrimning då jag testar lite olika pellets ibland . Därmed inte sagt att jag förkastar analyser på något sätt . Kör man med samma pellets är det säkert bra men det kan stolla sig där med tydligen
Som med allt annat då hjälper kanske inte alla instrument för det ska funka som det ska ? Bara min åsikt
wepe


wepe
Senast redigerad av wepe den lör 07 mar, 2009 13:21, redigerad totalt 1 gånger.
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Jag gör på samma sätt. Daglig kontroll av låga, rök ur skorsten, lyssna och känna med anläggningen, daglig uppföljning på pelletsförbrukning och gångtid.
Spikmanövern ser jag mest som "en kul grej" men om ICECAP praktiserar metoden vid tester så är jag säker på att det finns substans i analysen som också kommer att tillföra intressanta iakttagelser för min egen del.
Min anläggning är aldrig analyserad med instrument men det verkar som jag har gränsfall på rekord i driftsäkerhet på Viking Bio.
Just nu 10 122 kg på lite drygt 2 år och har ännu inte bytt en enda pryl.
Dock reparerat ett roster efter ca 7,5 ton.
2 driftstopp beroende på slut i förrådet.
Man ska inte på något sätt förringa nyttan med justering efter instrument men om man som jag har ett brinnande intresse och daglig uppföljning av anläggningen så skulle jag isf ha ett instrument ständigt uppkopplat (med loggning så klart)
Kommer säkert mätning och loggning på sikt. Trolige lambda och loggning.
Spikmanövern ser jag mest som "en kul grej" men om ICECAP praktiserar metoden vid tester så är jag säker på att det finns substans i analysen som också kommer att tillföra intressanta iakttagelser för min egen del.
Min anläggning är aldrig analyserad med instrument men det verkar som jag har gränsfall på rekord i driftsäkerhet på Viking Bio.
Just nu 10 122 kg på lite drygt 2 år och har ännu inte bytt en enda pryl.
Dock reparerat ett roster efter ca 7,5 ton.
2 driftstopp beroende på slut i förrådet.
Man ska inte på något sätt förringa nyttan med justering efter instrument men om man som jag har ett brinnande intresse och daglig uppföljning av anläggningen så skulle jag isf ha ett instrument ständigt uppkopplat (med loggning så klart)
Kommer säkert mätning och loggning på sikt. Trolige lambda och loggning.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Jag orkar inte heller läsa igenom alla 11 sidor, men jag tror den här tråden innehåller kunskap jag skulle behöva.
Jag har problem med att det snabbt blir stora sintringskakor i brännaren som försämrar effektiviteten och även har gjort att brännaren larmar för rökgasvarning och stannar.
Jag kör med Agrol 8mm i säck. Har inte bytt sen statoil slutade med sina pellets.
Däremot har jag nyligen fått elantändingen utbytt efter att den gått sönder. Då var Åke från Tunab här och fixade.
Om det nu inte är dålig pellets, är det "för mycket luft" ?
Hur ändrar jag inställningen för det? /Mats
Nibe City + Tunab BlueFlame
Jag har problem med att det snabbt blir stora sintringskakor i brännaren som försämrar effektiviteten och även har gjort att brännaren larmar för rökgasvarning och stannar.
Jag kör med Agrol 8mm i säck. Har inte bytt sen statoil slutade med sina pellets.
Däremot har jag nyligen fått elantändingen utbytt efter att den gått sönder. Då var Åke från Tunab här och fixade.
Om det nu inte är dålig pellets, är det "för mycket luft" ?
Hur ändrar jag inställningen för det? /Mats
Nibe City + Tunab BlueFlame
Combi panna med Tunab BlueFlame brännare. Installerat nov 2007
Orkar du inte läsa 11 sidor i en tråd??? Du har kommit till fel ställe. Läs och lär.Meffo skrev:Jag orkar inte heller läsa igenom alla 11 sidor, men jag tror den här tråden innehåller kunskap jag skulle behöva.
Jag har problem med att det snabbt blir stora sintringskakor i brännaren som försämrar effektiviteten och även har gjort att brännaren larmar för rökgasvarning och stannar.
Jag kör med Agrol 8mm i säck. Har inte bytt sen statoil slutade med sina pellets.
Däremot har jag nyligen fått elantändingen utbytt efter att den gått sönder. Då var Åke från Tunab här och fixade.
Om det nu inte är dålig pellets, är det "för mycket luft" ?
Hur ändrar jag inställningen för det? /Mats
Nibe City + Tunab BlueFlame
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)