Verkningsgrad igen

Skriv svar
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Verkningsgrad igen

Inlägg av danei »

Åter igen. Finns det någon som har uppmätt en lägre rökgastemperatur vid en högre effekt?
Om inte kan du inte sluta med ditt mantra om att man måste upp i effekt för att få bra verkningsgrad.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Verkningsgrad igen

Inlägg av Vednisse »

Om vi vänder på det.....
Finns det någon som uppmätt en högre rökgastemperatur vid en lägre effekt?

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Verkningsgrad igen

Inlägg av M.Lindskog »

Angånde mätning av RGT: Om vi hypotetiskt har perfekt laminär strömning genom hela pannan & ut i ett cirkulärt rökrör, borde inte temperaturen på RG vara högst i centrum av rörkröret & sjunkande ut mot rökrörets yta? I så fall, var mäta i rökröret för att uttala sig om en RGT?

Om detta hypotetiska fall nu skulle inträffa i en verklig situation genom att effekten sänks gradvis til dess att ett omslag sker från turbulent till laminär strömning (kan det ens bli laminär strömning genom en pelletseldad panna, ens vid riktigt låga effekter...?) så skulle det ju kunna inträffa att en högre RGT mäts upp vid omslaget om proben sitter i rökrörets centrum.

Fast det känns hyfsat långsökt... eller?
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Verkningsgrad igen

Inlägg av Honda »

Visst kan det ske, och jag har faktiskt väntat mig att anhängarna av "för stor panna + låg rökgastemperatur = låg verkningsgrad" skulle ta upp det som en förklaring. Men det kom aldrig upp (från den falangen), så antagligen tror inte ens de att det är möjligt så som riktiga pannor är konstruerade. Men om du gör en panna som består av en enda lång vattenkyld tub som fortsätter som rökrör där vattenkylningen tar slut så blir det nog precis så. Har du laminär strömning i den tuben så gäller det att mäta en bit in i röret för att se att gasen inte har kallnat.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Verkningsgrad igen

Inlägg av M.Lindskog »

@Honda: Om vi lämnar en hypotetisk pannkonstruktion som den i ditt exempel & ser till hur pannor & brännare faktiskt ser ut, kan det verkligen bli laminär strömning? Vi har i brännaren (minst) en fläkt som jag tvivlar på om den kan producera laminära strömmar (OBS tvivlar, inte påstår). Sedan möter denna luftström en bädd av pellets & allehanda brännkoppar, roster med mera. När det då passerat eldhärden lär väl gasen knappast strömma laminärt? Denna ström ska sedan passera förbi ett antal mer eller mindre skarpa böjar på sin färd mot rökröret. Avlösningspunkter vill jag minnas från strömningsläran att de kallades, & såna bidrar väl till turbulens?

EDIT: En hög RGT uppmätt i en mätpunkt i mitten av rökröret om det hypotetiska fallet skulle bli verklighet skulle f.ö. inte vara rättvisande för energimängden i all RG.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Verkningsgrad igen

Inlägg av Vednisse »

"för stor panna + låg rökgastemperatur = låg verkningsgrad"
Borde väl vara "för stor panna + låg rökgastemperatur = kondens", som kan bli dyrt


/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Verkningsgrad igen

Inlägg av Honda »

Jag håller med dig till 100%, och de två-tre som brukar ha annan åsikt så deltar ju aldrig i några diskussioner i ämnet.

Om det kan uppstå laminär strömning i en vanlig panna då, ja säg det. Större och mindre turbulens förstås, men jag har nog svårt att förstå hur man kan påstå att man genom att minsta effekten under en magisk nivå kan få i stort sett utebliven turbulens (och att turbulatorer är högteknologiska underverk som är omöjliga att tillverka själv). Speciellt som flera moderna effektiva pelletpannor säljs utan turbulatorer.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Verkningsgrad igen

Inlägg av ronald »

danei skrev:Åter igen. Finns det någon som har uppmätt en lägre rökgastemperatur vid en högre effekt?
Om inte kan du inte sluta med ditt mantra om att man måste upp i effekt för att få bra verkningsgrad.
ronald skrev:Honda: Om det går att att sänka effekten från dina nuvarande 17 kW?,,så prova sänk effekten till 14 kW Ja om du klarar värmen och dusch vill säga...Vet inte dina behov och isolering mm... :wink:

Mvh
Jag vill bara rekommendera det bästa jag vet och läst om ...ibland rekommenderas det upp och ibland ner..... :)

Du får stå för mantra jag nämner aldrig sånt om nåt" eller någon"... :wink:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Verkningsgrad igen

Inlägg av danei »

Men du kan alltså inte motivera, utan du rekommenderar bara vad du hört utan att fundera på om det är rätt eller fel? Eller missförstod jag dig nu?
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Verkningsgrad igen

Inlägg av ronald »

Du missförstod mig :wink:
Säger väl det igen,,jag har ej gjort egna tester MEN några här på forumet har gjort tester som kommit fram till bästa effekten är en viss effekt...och samma sak effekt rekommenderar Panntillverkarna...
Så jag utgår från praktiska övningar just när man diskuterar samspelet mellan en pelletsbrännare och en värmepanna ....Det intressanta just för MIg då pannverkningsgraden

sen så vet jag den berömda lagen mm...men det är en annan sak :)
Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Verkningsgrad igen

Inlägg av psau »

JAG har testat lite olika fall i min Nibe panna.

Kort kom jag fram till att om jag enbart ser till pelletsförbrukningen så ska man helst köra en effekt som möter behovet eller om det inte är möjligt köra så hög effekt som möjligt, RGT är inte så viktigt utan övriga förluster i pannan överstiger den vinst man får med en låg RGT.
Nu är detta vad jag praktiskt har testat i MIN panna och det gäller enbart den. Men detta är kanske av mindre intresse tills någon mer testat och antingen fått samma resultat eller ett motsägande resultat.

Följden för mig är att jag kör modulerande när jag har ett stort behov och övriga tider kör jag en högre effekt för att snabbt värma upp pannan.

Men visst jag låter för den delen inte RGT skena utan den ligger inom ok intervall.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Verkningsgrad igen

Inlägg av ronald »

Precis Psau: :)
Just ca 14-15 kW som rekommenderas är ju lite som brödreklamen"..Ett ljust bröd fast mörkt= (nyttigt)=Inte för låg och inte för hög effekt.=..(perfekt)..Och x-tra + att som duracell batterier =pelletsen räcker x-tra länge...inte fel det heller :)

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Verkningsgrad igen

Inlägg av Erik_73 »

Är det någon som vet varför man kan få högre rökgastemp vid luftöverskott?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Verkningsgrad igen

Inlägg av Icecap »

Kan man det?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Verkningsgrad igen

Inlägg av Erik_73 »

som jag kunde utläsa av mätvärdena som jakob pressenterade här, tror det är på sidan 8 så var det endast vid högsta luftöverskottet som han hade nästa samma rökgastemp som vid högstaverkningsgraden
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Skriv svar