CTC Total med PellX-brännare

Skriv svar
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

Söndags-sotning igen. Massa oförbränd pellets både i röret och inne i kaminen? Började även läcka vatten igen lite när det blev svalt...
Glömde såklart ta kort på det, och nu är det torrt igen.

Skruvade bort Shunten och motionerade den, det går riktigt lätt frånsätt att de är en monster-fjäder som håller emot?
Shunt-spolen blir varm så fort man kopplar in den. Har inte skruvat isär själva shunten, och gav mig inte heller in bakom. Inser min begränsning att jag inte vet vad jag gör där inne i pannan... Problemet kvarstår dock. Shunt på Auto funkar dåligt. Den orkar inte öppna tillräckligt för att det ska hålla värmen. Stannar alltid på 2-3 nånstans, och jag behöver 4-5 för att hålla värmen vid -10grd.

Tog lite kort på brännaren oxå när jag ändå höll på. Den är byglad så enbart fullfart används? För och nackdelar att inte använda halvfarten??

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Ser ut som chip v5.2. Kanske lite gammal.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
munin
Ungskog

Inlägg av munin »

Hej
Har själv en ctc total-84 som jag eldar med ved för tillfället då jag inte hunnit sätta in någon pelletsbrännare ännu....min automat shunt funkar inte så jag shuntar manuellt vilket är ok. Att elpatronerna går in trots att panntempen är avsevärt högre än inställd händer om man öppnar shunten mycket och elementen är svala/kalla, vet inte om det är någon givare som reagerar på kylan trots att inte panntempen (enligt mätare) sjunker under inställt värde. Shunta långsammare så slipper du ge elbolaget extra pengar :wink: .
Planen är att få tag i en beganad kmp/pellex eller likvärdig brännare och stoppa in.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Har du kollat på Blocket?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Kollade lite närmare på de fina bilderna. Då såg jag att den externa triacmodulen sitter nära trafon, på min sitter den på andra sidan.

Det står 120W max. Tar inte tändelementet upp mot 500W?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

Är det någon som kan förklara för en idiot hur man kontrollerar sin shunt-styrning? Den är helt väck, och orkar inte öppan alls knappt. Vredet och hela plasthöljet blir varmt, skulle gissa på 40-45grd minst eftersom man nästan bränner sig lite...

Utgå ifrån att jag inte kan ett smack om pannor! Jag tappar tålamodet när de inte funkar :(
broberg
Entusiast!

Inlägg av broberg »

munin skrev: Planen är att få tag i en beganad kmp/pellex eller likvärdig brännare och stoppa in.
Men är du sugen på en riktigt gammal brännare så finns det ju annars Iwabo. Går väl bra att få in i en Ctc Total. Då slipper du chippa och kosta på och ha problem med startdosen och tändningen.
Känns bra tycker jag när man har en brännare med pålitlig tändning om man åker bort och det är -20 kallt.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Tegheim skrev:Är det någon som kan förklara för en idiot hur man kontrollerar sin shunt-styrning? Den är helt väck, och orkar inte öppan alls knappt. Vredet och hela plasthöljet blir varmt, skulle gissa på 40-45grd minst eftersom man nästan bränner sig lite...

Utgå ifrån att jag inte kan ett smack om pannor! Jag tappar tålamodet när de inte funkar :(
Den står inte i handläge? Det är svårt när man inte vet vad för styrning du har.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Om din shunt blir varm då funkar troligen kontrollpanalen och problemet sitter troligen i själva shunten.

Jag ska titta om jag hittar någon gammal shunt där jag kan mäta spolen och kolla hur den är byggd.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

AnaMatronic skrev: Den står inte i handläge? Det är svårt när man inte vet vad för styrning du har.
Nu har jag den på manuellt läge för att överhuvudtaget få värme i huset. Ställer jag shunten på Auto så sänks utloppsvattnet till 30grd, och det är 20grd för lite för att hålla varmt nu när det är -15 ute...
Hade ju självklart ingen bättre bild på jobbdatorn.
Bild

Tackar Notti! Vore kanon om man kunde köpa en haynes-bok om pannor oxå :)

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Snyggt Tegheim!! MEN kan jag inte ana ett stycke sotflaga"liggandes vid brunnslockskanten som du missat? :shock: :)
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Här kan du få lite tips om shunten.
http://www.byggahus.se/forum/vaerme-all ... panna.html

Snyggt pannrum :lol:
Om jag vore du så skulle jag vrida fallröret ett halvt varv,så att du får skruv och förråd längre från pannan till höger.Då kan du förmodligen också dra in förrådet närmre väggen.
Men nu är ju inte jag du :wink:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Det var ett snyggt och välstädat pannrum, man skäms :oops: nästa när man går ner och tittar och jämför med det egna pannrummet.......

För att mitt pannrum skall bli så fint så skulle jag behöva tillbringa många timmar i pannrummet med att ta hand om damm och sot.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

Haha, tack grabbar, det är trevligare när det är ordning och reda :) Ska genast kolla upp sotfläcken ;)

Jag vill inte flytta magsinet pga arbetsbänken. Se själv :)
Ursäkta att listerna står lite dumt där :oops:

Snyggt med en vit lucka där oxå!
Bild
Bild

Vårt lilla magasin, får in en hel pall under taket där utan problem.
Bild

Sambon är nöjd när Enduro/Cross-kläderna står i pannrummet, självklart nytvättat och klart för att bara åka när lusten faller på!
Bild

Rent ska det vara! :)

Och det är det tyvärr inte här :(
Bild
Bild

Tog kort på shunten oxå :)
Bild
Bild

När jag ändå viker ut mig, så måste jag visa min stora stolthet i livet just nu! Vevaxeln som ska driva min snart amatörregistrerade Wovlo 142 som vissa av er såg tidigare. 4rotor wankelmotor. Måste tillägga att jag gjort veven själv, från ritning till produkt, dock inte klar ännu, bara "grov"-svarvad ;) Haha, nu börjar skrytet lukta illa här hemma :) Förlåt :oops:

Bild
Bild
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Precis vad jag trodde och misstänkte... :wink: du har det inte HELT dammfritt i din fina pannrum. Om man tittar på bilden som visar pannans översida så ligger det ju ett dammlager där :roll: :roll: :wink: :wink: .

Så ser det ut på ALLA ytor i mitt pannrum.........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar