Hur går det med solenergin!?.

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Anders S skrev:... typ Grungforspumpar ...
He-he, den var bra. Jag antar att det var som du slant på tangentbordet, men det vore ändå skoj att veta vad de tycker om den versionen på Grundfos...

Cirkulationspumpar i den här tillämpliga dimensionen är enfasiga och körs alltså inte på frekvensomriktare. Dessutom är det ju ingen större finess att ha en dubbellindad pumpmotor om du bara ska använda den ena lindningen??
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

apersson850 skrev:
Cirkulationspumpar i den här tillämpliga dimensionen är enfasiga och körs alltså inte på frekvensomriktare.
Det finns nåt som heter "motordimmer" som klarar enfasmotorer,
http://www.saljex.se/?id=2&grp=440&clps=0
Att få den automatiserad är en annan fråga.

MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Anders S
Stor entusiast!

Inlägg av Anders S »

apersson850 skrev:
Anders S skrev:... typ Grungforspumpar ...
He-he, den var bra. Jag antar att det var som du slant på tangentbordet, men det vore ändå skoj att veta vad de tycker om den versionen på Grundfos...

Cirkulationspumpar i den här tillämpliga dimensionen är enfasiga och körs alltså inte på frekvensomriktare. Dessutom är det ju ingen större finess att ha en dubbellindad pumpmotor om du bara ska använda den ena lindningen??

Allvarligt tycker jag att du har en väldigt skev människobild, men den får stå för mig, o dig ! .

Inte att jag stavade fel på pumpnamnet för det kan jag bjuda på. Om du förklarar för mig vad i själva namnet som var så roligt. Jag såg inte kopplingen.

Att jag stavar fel, det kan jag stå för och det vet jag. Det går för fort i min värld, dessutom är jag lite dyslektisk. Jag läser igenom inläggen innan jag skickar dem, men det blir ändå lite fel ibland.

Men vad jag kan om motorer,el os.v, det vet du inget om. Så du behöver inte idiotförklara människor hela tiden. Du är väldigt snabb att uttala dig om andras brister och fel på teorier, Är du felfri själv?. Desutom skulle det vara roligt om du la fram något vettigt nytt någon gång, eller vågar du inte med risk för att någon hittar något fel på dina teorier, eller är du egoistisk så du ska suga ut allt, men inte ge något tillbaka?.

Det är nya tider nu farfar. Vissa saker gäller i alla tider, men långt ifrån allt.

Varför finns det pumpar med dubbel lindning tror du?. Om man får fråga.

Man kör väl kanske den ena eller den andra modellen, nån väg är väl inte helt rätt eller fel.

Sen kan det också vara ett rent missförstång mellan mig mot dig. Och då får jag be om ursäkt.

Det jag menade var att sätta batt-laddare från 230 till 12V till acca typ 130A12V och sedan omformare som matar 230 pumpen igen. Eller 12V soceller till 12V acca till omformare till 230 cirkpumpen. Eller 230 cirk.pump som vid nödfall/strömlöst går på 12V lindningen. Eller 12V pump hela tiden.

Altenativ en omformare o bilens batt vid nöd. Men då är man ju inte hemma när det gäller som vanligt.
Senast redigerad av Anders S den tor 13 nov, 2008 09:24, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Anders S
Stor entusiast!

Inlägg av Anders S »

Någon som tittat på kilokalorier per volymenhet ?.

Någon som tittat på två tankar för panelerna?. En hög o en lågtemp.
Mvh. Anders

apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Rayyan skrev:
apersson850 skrev: Cirkulationspumpar i den här tillämpliga dimensionen är enfasiga och körs alltså inte på frekvensomriktare.
MVH/Rayyan
Det finns motsvarande mojäng som är fjärrstyrd, alltså helt elektroniskt. United Automation tillverkar en del sånt, exempelvis den som Elfa säljer som 72-057-35.

När det gäller kommentarerna från Anders S så var "grunge" det första jag tänkte på, när jag såg det du råkade stava fel på. I samband med en pump blev det rätt kul, tyckte jag. Men det vara tydligen bara jag som var lättroad.

När du frågade om "vi hängde med" gjorde jag inte det. Om det sen är för att du skriver fortare än vad jag tänker eller om det har med dyslexi att göra, det vete tusan. Men jag förstod inte hur du tänkte utnytta de två lindningarna i pumpen, eller om du menade att bara använda den ena, och i så fall varför du skulle ha en pump med två lindningar? Därav frågan.

Vad du kan om el och motorer vet jag något om, då jag har läst en hel del av det du skriver här. Huruvida jag är farfar eller ej vet du däremot inte ett smack om, så det kan du lämna därhän.
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Förklaringen "Grunge Pump" var ganska kul ändå, men jag fattade inte heller direkt.

Så. Fred på jorden,

Bästa hälsningar / Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Anders S
Stor entusiast!

Inlägg av Anders S »

apersson850 skrev:
Rayyan skrev:
apersson850 skrev: Cirkulationspumpar i den här tillämpliga dimensionen är enfasiga och körs alltså inte på frekvensomriktare.
MVH/Rayyan
Det finns motsvarande mojäng som är fjärrstyrd, alltså helt elektroniskt. United Automation tillverkar en del sånt, exempelvis den som Elfa säljer som 72-057-35.

När det gäller kommentarerna från Anders S så var "grunge" det första jag tänkte på, när jag såg det du råkade stava fel på. I samband med en pump blev det rätt kul, tyckte jag. Men det vara tydligen bara jag som var lättroad.

När du frågade om "vi hängde med" gjorde jag inte det. Om det sen är för att du skriver fortare än vad jag tänker eller om det har med dyslexi att göra, det vete tusan. Men jag förstod inte hur du tänkte utnytta de två lindningarna i pumpen, eller om du menade att bara använda den ena, och i så fall varför du skulle ha en pump med två lindningar? Därav frågan.

Vad du kan om el och motorer vet jag något om, då jag har läst en hel del av det du skriver här. Huruvida jag är farfar eller ej vet du däremot inte ett smack om, så det kan du lämna därhän.

Vad jobbar du med och vem jobbar du för?.

Då var det som jag känner då.

Än har du inte förklarat vad det är som var så roligt med pumpordet. Men det är väl jag som är trög.

Sen skulle det vara roligt att få höra hur du kommit fram till vad jag kan om motorer.

Lindningarna svarade jag på senare inlägg, hur jag tänkte. Det är lite olika vägar o teorier.

Och alltså finns det ett fjärde billigare altenativ som är bättre för nödtröm, samt köra pumpen som vanligt på en lindning.

Resten förstår du nog hur jag kommit fram till.
Mvh. Anders

Anders S
Stor entusiast!

Inlägg av Anders S »

[quote="apersson850"]
quote]

Förklara hur du tänker här?. Vad ska du liksom ha den till ?. Jag undrar om vi tänker på olika saker?. Jag menar att det alltid ska finnas ström till pumpen så den inte står still typ mitt i sommaren med full effekt på panelerna. Menar du att styra varvtal eller ?.

Varvtal styrs väl av solpanelen.
Mvh. Anders

apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

När du skrev frekvensomriktare antog jag att du menade varvtalsreglering, för det är vad man vanligtvis har dem till. Men då var det fel pryl till den typen av motor. Men du menade kanske inverter, för att kunna köra med batteridrift, och då är ju dubbellindning (230 VAC / 12 VDC) ett alternativ. Men det känns som att man kan lika gärna köra med ett system, antingen batterimatad inverter och alltid använda 230 VAC, eller DC-motor och alltid köra från batteri, som laddas när det finns ström att tillgå. Med tillräcklig effekt från solpanelen kan man ju ladda därifrån, om man har en sådan. Annars från nätet.

Om du däremot faktiskt menade att varvtalsreglera en enfasmotor, med någon form av fjärr- eller automatstyrning, då kan man ha en fasvinkelstyrning av den typ jag gav artikelnummer på. Det kan ju finnas en poäng i en solanläggning med att reglera temperaturstegringen över panelerna genom att variera pumphastigheten. Då behöver man inte fundera så mycket över när man ska starta och stanna. Finns det någon värme att få så kör man ner den till tanken. Finns det mycket pumpar man fortare, för att hålla nere övertemperaturen och därmed strålningsförlusterna.

När det gäller ditt allmänna elkunnande så är som sagt min uppfattning bara baserad på vad du har skrivit. Men en fackman ser kvickt om det är en annan fackman, eller en glad amatör, som yttrar sig.

Ja, just det, jag glömde att skriva att olika personer har olika humor, och ibland har samma person olika humor vid olika tillfällen. Så det spelar nog ingen roll vad som roade mig just då.
Anders S
Stor entusiast!

Inlägg av Anders S »

:D

Men vad var det som var roligt i Grunge då. Jag har inte fått någon förklaring än av dig?.

Jag vet inte hur andra soldatorer är. Men min Steca pulsar pumpen utöver on/off funktionen (därigenom styr den flödet upp o ner). Det gör de väl för att det är enklare eller billigare att tillverka den styrningen misstänker jag.
Senast redigerad av Anders S den sön 16 nov, 2008 12:01, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh. Anders

apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Min solstyrning kör eller inte. Av eller på på pumpen, alltså. Till när temperaturen går över startgränsen, från när den går under stoppgränsen.

Det jag försökte förklara är att det som kan vara roligt för en person, vid ett tillfälle, är kanske inte det för en annan, varken då eller någon annan gång, eller ens för samma person, en annan gång.
Därför går det inte att i efterhand förklara ett ögonblickets skratt.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Anders S skrev:Vad jobbar du med och vem jobbar du för?
Såg den här frågan nu. Inget som har med värme att göra, om det är det du menar.
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Ok 12:04 den 21 dec 08 inträffade vintersolståndet. Min UVR 1611 visade då att 4,12kW levererades in i tanken. Sedan höstdagjämningen har jag tagit emot 544,3kWh.
Nu var det lite kul att just årets mörkaste dag bjöd på sol så vi får se vad absolut sämsta instrålnings vinkel kan ge på en dag.
Återkommer.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Perpetum
Stor entusiast!

Inlägg av Perpetum »

Hej

Här i södra Värmland har vi upplevt den mörkaste och mulnaste december sedan solfångarinstallationen 2005. Har inte laddat ner ett förbaskade dugg.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Här nere i skåne ser det också mörkt ut :(
Dagen började soligt och bra, effekten var uppe i 1,5kW och ökade fortfarande när det började mulna på. Totalt blev det bara 2kWh men det var ändå det näst högsta denna månaden :?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Skriv svar