Puffar och bakslag

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Mats Pyssling
Gallringsobjekt

Inlägg av Mats Pyssling »

Apropå ämnet effektmätare. Jag har själv klurat lite på att jag skulle vilja ha effektmätning på pannan, på laddningen osv. Kom att tänka på detta:

Fjärrvärmeföretagen har energimätare som är enkla att koppla in (två tempgivare och en flödesmätare) som de måste skicka på revision var 6:e eller var 10:e år typ. De som inte klarar rätt noggrannhet för att få sitta uppe hos kund, de kasseras vad jag vet, eftersom det är billigare att göra nya mätare. En ny energimätare kostar typ 2000 kr. Men en kasserad borde vara ganska billig om inte gratis. Hör med ditt lokala värmeverk alltså. :)
Vedeldning i CTC 2200 trio + 2 x 750 l hemmapulade acktankar. Pellets som spets i baxi/eurofire 20kW. Egen variant på golvvärmeslinga. Esbe 90C shuntstyrning. Hembyggd pelletsficka ca 2 m3.
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Åskar skrev:
Jag har satt mina stenar dikt bakre vägg
Då är det i princip bara två öppningar, area likt två fyrkantiga snusdosor vid de yttersta konvenktionrören som all rökgas skall ut genom samt att gengasen riskerar att kylas mot konvenktionsdelen innan den hinner förbrännas.

Formen på Solo innovas förbränningskammare är nog ingen slump skulle jag tro.
Man kanske ska vara sparsam med sotningen på väggarna i brännkammaren.
Dom två+två hålen som finns i munstycket på Orlan borde även styra vart lågan går. Eftersom dom är förskjutna så borde man ju då öppna den bakre lite mer om man nu har tryckt upp stenen i taket för att trycka lågan framåt likt innovan.
Andreas: Hur djup är skålen på innovan?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Nu kanske jag som amatör inte ska utala mig när det finns experter och
folk som jobbar med dom här sakerna dagligen men här finns måtten på keramiken wodda.

http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/Manu ... 5%20SI.pdf

Ved Profilen skrev: Andreas Hansson.

Nu tycker jag att du bör förklara för mig och andra på forumet vad du menar med det du skrev. ang konstant drag ?? Drag begränsare. Fläktstyrd panna..
Du är experten!! Låt höra!!!!! Jag och andra vill ha en exakt beskrivning vad du menar!!
Ved Profilen..
Nu har jag aldrig sagt att jag är någon expert.Det är ju bara du som har mage ett kalla dig det på forumet :roll:

Förklara nu hur du håller jämt drag i skorstenen vid kall respektive varm skorstenen.Vid blåst mm.
När jag satte dragbegränsare på min panna så jag fick rätt drag i skorstenen blev det en jäkla skillnad.
Ved Profilen skrev:Strunta i 80 grader 1 m ned från toppen i skorstenen. Det är nog mera viktigt vid pelletseldning.
Ved Profilen.
Nu kanske jag inte ska ifrågasätta dig då jag bara är en amatör och inte jobbar med detta dagligen men borde det inte vara
lika viktigt vid vedeldning? Pellets är ju ett ganska torrt bränsle om man jämför med ved som ofta har en fukthakt på 20%?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Vi kanske inte skall älta uti denna diskusion något mera , men man har lika bra förbrännings resultat på ved som pellets om det sker på rätt sätt. Dessutom har man oftast högre rökgastemperaturer på vedeldning än vid pelletseldning varav skorstenen kanske behåller sin värme ännu mera vid vedeldning än pellets varav dragbegränsare kan vara mera motiverad vid pelletseldning . Om man tänker på kondensrisken.
Men i ditt fall med sugande fläkt från pannan och dragbegränsaren. Du har även skrivit att din drag begränsare är stängd nästan hela tiden under eldning och bara öppnar mot slutet på eldnings cykeln. Vad gör den då för nytta i ditt fall ???
Jag skulle gärna veta vilken skillnad den gjorde hos dig. Du måste ju ha mätt Co / Co2 / drag eller liknande vid olika värdeleks förhållanden. Förklara gärna skillnaden du märkte när du installerade dragbegränsaren.

I mitt fall får pannan för lite syre till förbränningen med drag begränsare....

P.s Du kallar andra på forumet för experter. Då kan även jag kalla dig för expert. Du är nära att bli en !!!!

Ved Profilen..
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Dags för dagens resume.....
Har idag satt in en extra dragbegränsare (Z150).....................
Min panna har bytt namn till traktorn.
Första ilägg efter konstens regler gick smärtfritt förutom lite obalans i dragluckorna. Glad ihågen att det funkar så tänker man varför vänta varför inte sätta pannan på prov.
sagt och gjort inväntade glödbädden och öste i allt smått skit som fanns bark, näver, småbitar av 45x45 virke..... i princip allt som inte ska funka. Där låg nu mitt pyropack huller om buller, som grädde på moset lät jag det bli lite övertändning innan jag stängde luckan. Vädrets makter sa att ikväll kör vi kastvindar (säkerligen kuling i byarna).
Hualigen........
vet ni vad pannan sa?
Vrååååååååål jag vill explodera, men icke sa nicke för där fanns inte bara SID012 utan även storebror Z150 i vägen. :mrgreen:

Skämt åsido faktum är att det jag upplevt tidigare med att pannan går i spinn för att avsluta med en smäll tillåts den inte längre verkar det som. Pannan ryter rätt bra men så fort Z150 öppnar så hejdas vrålet.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Wodda skrev:Dags för dagens resume.....
Har idag satt in en extra dragbegränsare (Z150).....................
Min panna har bytt namn till traktorn.
Första ilägg efter konstens regler gick smärtfritt förutom lite obalans i dragluckorna. Glad ihågen att det funkar så tänker man varför vänta varför inte sätta pannan på prov.
sagt och gjort inväntade glödbädden och öste i allt smått skit som fanns bark, näver, småbitar av 45x45 virke..... i princip allt som inte ska funka. Där låg nu mitt pyropack huller om buller, som grädde på moset lät jag det bli lite övertändning innan jag stängde luckan. Vädrets makter sa att ikväll kör vi kastvindar (säkerligen kuling i byarna).
Hualigen........
vet ni vad pannan sa?
Vrååååååååål jag vill explodera, men icke sa nicke för där fanns inte bara SID012 utan även storebror Z150 i vägen. :mrgreen:

Skämt åsido faktum är att det jag upplevt tidigare med att pannan går i spinn för att avsluta med en smäll tillåts den inte längre verkar det som. Pannan ryter rätt bra men så fort Z150 öppnar så hejdas vrålet.
Ursäkta men man kan fråga sig vad du håller på med??

Ved Profilen...
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Lär känna min panna. Snart ska jag ju släppa ner frun till pannan och då vill jag veta allt som kan hända.
:?
Sen kanske andra kan dra lärdom av mina misstag och framgångar, samt dra egna slutsatser om varför vissa saker händer.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Ok!! Undrar bara varför din panna beter sig så konstig?? Min förklaring från början borde väl räcka...
Med dina poffar skulle jag nog själv valt en annan panna redan från början. Din fru skall nog inte vara i pannrummet, i alla fall inte ensam.

Man vet aldrig ??????

Ved Profilen......
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Personligen tror jag inte att det beror på pannan, möjligtvis är den så att säga "lätt dragen". Felet är nog den diffusa rekomendation från tillverkaren angående val av skorstensstorlek som jag följde, jag har helt enkelt fått för bra drag. Men som tur är är det ju nånting som jag kan justera på olika sätt.
Jag ska inte heller klanka ner på tillverkaren som gör denna rekomendation för han har ju rekomenderat åt rätt håll, däremot kan jag bli lite småirriterad på att inte kunskapen om marknadens skorstenar finns hos återförsäljaren. Jag kan väl inte vara den första som installerar en Schiedel Isokern 200mm. Men problemet är löst så det känns rätt skönt att vara överdimensionerad ändå.

Det här med lättdragenheten kan nog bero på att Orlan inte tvingar fram lågan utan ger den möjlighet att gå på sidan om skålen, dom flesta andra verkar ju tvinga fram lågan mot fronten innan den får gå bakåt.
På Orlan blir det: Rostret, skålen, sidan, tuberna, dåliga turbulatorer och ut.
Andra pannor: Rostret, skålen, framåt, vänd 180°, sidan, tuberna,turbulatorer och ut.
Återigen endast teorier men turbulatorerna som Zac satte in verkade ju göra att pannan funkade bättre, dessa har säkerligen gjort pannan mer dragtrög.
Åskar
Prima virke

Inlägg av Åskar »

Wodda,

Går pannan bättre med den nya och större dragbegränsaren? Har du några puffar och smällar nu?

Det du nämner angående skorstensstorleken så håller jag med dig! Jag har också satt upp en ny Isokern. Jag hade kontakt både med Polimex, Sotaren samt en "ingenjör" på Schiedel, allt för att reda ut de hiskeliga skorstenskrav Orlan hade på sina pannor. I den byggnad jag har pannrummet så behöver jag en skorsten som är 9,5 m för att komma över 1 m över nock. Jag tyckte själv att en 160 mm pipa mer än väl skulle räcka men "dum" som man var så bollade jag frågeställningen med dessa tre. Absolut ingen av de tre kunde i slutändan lämna en rimlig skorstensdimensionering baserat på pannans effekt och det beräknade rökgasflöde som skulle behöva evakueras. Värsta pajasen var nog ingenjören och rökgasexperten på Isokern som bara babblade, skickade några standardsvar men i slutändan bara hänvisade till panntillverkaren, la locket på och blev okontaktbar. Det måste väl gå att räkna ut på något vetenskapligt sätt kan man tycka :evil:

Sotaren trodde att 160 mm skulle räcka men höll benhårt på att man inte fick strypa rökgasstosen från pannan. Den är ju 200 mm.

Nåja! det slutade med att vi gick halva vägen var. Det blev en 180 mm Isokernpipa :( så några problem med pissigt drag kommer jag nog knappast att behöva uppleva :wink:

20 grader kallt ute och jag torde få öppna dörren ut på vid gavel för att det inte skall bli vacuum i pannrummet :cheers:

Ps. Jag har också en Z150 :lol:
Senast redigerad av Åskar den sön 30 dec, 2007 18:17, redigerad totalt 1 gånger.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Wodda skrev:Personligen tror jag inte att det beror på pannan, möjligtvis är den så att säga "lätt dragen". Felet är nog den diffusa rekomendation från tillverkaren angående val av skorstensstorlek som jag följde, jag har helt enkelt fått för bra drag. Men som tur är är det ju nånting som jag kan justera på olika sätt.
Jag ska inte heller klanka ner på tillverkaren som gör denna rekomendation för han har ju rekomenderat åt rätt håll, däremot kan jag bli lite småirriterad på att inte kunskapen om marknadens skorstenar finns hos återförsäljaren. Jag kan väl inte vara den första som installerar en Schiedel Isokern 200mm. Men problemet är löst så det känns rätt skönt att vara överdimensionerad ändå.

Det här med lättdragenheten kan nog bero på att Orlan inte tvingar fram lågan utan ger den möjlighet att gå på sidan om skålen, dom flesta andra verkar ju tvinga fram lågan mot fronten innan den får gå bakåt.
På Orlan blir det: Rostret, skålen, sidan, tuberna, dåliga turbulatorer och ut.
Andra pannor: Rostret, skålen, framåt, vänd 180°, sidan, tuberna,turbulatorer och ut.
Återigen endast teorier men turbulatorerna som Zac satte in verkade ju göra att pannan funkade bättre, dessa har säkerligen gjort pannan mer dragtrög.
Hej

Liten tänkare om turbulatorer, låt rökgastemeraturen vara vägledande
när det gäller hur många turbulatorer som man kan ha installerade för att hålla en lagom rökgas temeratur med hänsyn till typ area längd och matrial som skorsten som anläggningen har.

Bra för hela branschen att det finns vanligt folk ute som vågar som ifrågasätter så kallat kunnigt folk som borde kunna göra saker rätt i från början.
Men det krävs intresse ifrån säljare, installatörer att fånga upp all kunskap
för att varje anläggning skall bli så bra som möjligt.

Kan vara så att ämnet är för stort kräver massor av olika kunskaper av
säljare o installatörer, även hos de ansvariga som skall testa och godkänna olika produkter, just för att vara mindre farliga för vanligt folk.

Ämnet skorstenar är också stort och kräver stort kunnande i branschen.
Min erfarenhet om skorstenar. Murade tunga skorstenar tar längre tid att bli varma, här stiger inte draget lika snabbt som i en lätt rostfri skorsten.

Rostfritt finns i många olika legeringar "( Corten är bara rost trögt vanlig gods tjocklek är 4 mm )"
Schiedel Isokern 200mm är tillverkad av tunnare rostfritt bra matrial.

Dessutom är rostfritt dåligt på att leda värme varför rökgaserna inte kyls
utan behåller sin temperatur vilket påverkar draget snabbare.

Det betyder att alltid installera en tillräckligt stor dragregulator som klarar av
att hålla önskat undertryck i skorstenen, nu är det inte bara temperaturen som kan påverka draget utan även teräng förhållanden, blåst som kan öka eller minska draget stötvis.

Min erfarenhet är att skorstenen alltid skall drag separeras ifrån eldstaden
för att säkerställa jämn och stabil förbränning med rätt primärluft/ sekundärluft, + ett skundärluft intag till slutförbränningen för att säkerställa syretillgången.

MVH
Ruben
Senast redigerad av Olle45 den sön 30 dec, 2007 13:54, redigerad totalt 1 gånger.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Ved Profilen skrev:Ok!! Undrar bara varför din panna beter sig så konstig?? Min förklaring från början borde väl räcka...
Med dina poffar skulle jag nog själv valt en annan panna redan från början. Din fru skall nog inte vara i pannrummet, i alla fall inte ensam.

Man vet aldrig ??????

Ved Profilen......
Hej
Inget fel på Wodas panna.
Bra panna och en bra skorsten som skall trimmas samman.
Så skulle jag uttrycka problemet.
Lösningen är utan tvekan en bra dragbegränsare och liten ljustering av primär luften.
Och hans fru kan med gottsamvete vistas ensam i pannrummet fast hon tycker nog som min fru.
PS: Min fru tycker om tvåsamheten är mysigare även i pannrummet.

MVH
Ruben
Åskar
Prima virke

Inlägg av Åskar »

Ruben,

Min Schiedel Isokern är helt av pimpsten, inte rostfritt.

http://www.schiedel.se/produkter/block- ... l-isokern/

mvh
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Åskar skrev:Ruben,

Min Schiedel Isokern är helt av pimpsten, inte rostfritt.

http://www.schiedel.se/produkter/block- ... l-isokern/

mvh
Min me :oops:
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Går pannan bättre med den nya och större dragbegränsaren? Har du några puffar och smällar nu?

Inte hittills...men av erfarenhet ska jag inte ropa hej riktigt än. Jag satte ju pannan på prov som jag skrev men det var iofs bara en halvfull panna. Kommer köra imorgon bitti igen så då kommer en ny rapport.

Hoppas det kommer att funka för dig med dragbegränsaren, dock så har du längre skorsten men smalare ....... och jävligt mycket kallare :lol:
Du lär nog få forska, hur är veden?
Skriv svar