Wodda skrev:Personligen tror jag inte att det beror på pannan, möjligtvis är den så att säga "lätt dragen". Felet är nog den diffusa rekomendation från tillverkaren angående val av skorstensstorlek som jag följde, jag har helt enkelt fått för bra drag. Men som tur är är det ju nånting som jag kan justera på olika sätt.
Jag ska inte heller klanka ner på tillverkaren som gör denna rekomendation för han har ju rekomenderat åt rätt håll, däremot kan jag bli lite småirriterad på att inte kunskapen om marknadens skorstenar finns hos återförsäljaren. Jag kan väl inte vara den första som installerar en Schiedel Isokern 200mm. Men problemet är löst så det känns rätt skönt att vara överdimensionerad ändå.
Det här med lättdragenheten kan nog bero på att Orlan inte tvingar fram lågan utan ger den möjlighet att gå på sidan om skålen, dom flesta andra verkar ju tvinga fram lågan mot fronten innan den får gå bakåt.
På Orlan blir det: Rostret, skålen, sidan, tuberna, dåliga turbulatorer och ut.
Andra pannor: Rostret, skålen, framåt, vänd 180°, sidan, tuberna,turbulatorer och ut.
Återigen endast teorier men turbulatorerna som Zac satte in verkade ju göra att pannan funkade bättre, dessa har säkerligen gjort pannan mer dragtrög.
Hej
Liten tänkare om turbulatorer, låt rökgastemeraturen vara vägledande
när det gäller hur många turbulatorer som man kan ha installerade för att hålla en lagom rökgas temeratur med hänsyn till typ area längd och matrial som skorsten som anläggningen har.
Bra för hela branschen att det finns vanligt folk ute som vågar som ifrågasätter så kallat kunnigt folk som borde kunna göra saker rätt i från början.
Men det krävs intresse ifrån säljare, installatörer att fånga upp all kunskap
för att varje anläggning skall bli så bra som möjligt.
Kan vara så att ämnet är för stort kräver massor av olika kunskaper av
säljare o installatörer, även hos de ansvariga som skall testa och godkänna olika produkter, just för att vara mindre farliga för vanligt folk.
Ämnet skorstenar är också stort och kräver stort kunnande i branschen.
Min erfarenhet om skorstenar. Murade tunga skorstenar tar längre tid att bli varma, här stiger inte draget lika snabbt som i en lätt rostfri skorsten.
Rostfritt finns i många olika legeringar "( Corten är bara rost trögt vanlig gods tjocklek är 4 mm )"
Schiedel Isokern 200mm är tillverkad av tunnare rostfritt bra matrial.
Dessutom är rostfritt dåligt på att leda värme varför rökgaserna inte kyls
utan behåller sin temperatur vilket påverkar draget snabbare.
Det betyder att alltid installera en tillräckligt stor dragregulator som klarar av
att hålla önskat undertryck i skorstenen, nu är det inte bara temperaturen som kan påverka draget utan även teräng förhållanden, blåst som kan öka eller minska draget stötvis.
Min erfarenhet är att skorstenen alltid skall drag separeras ifrån eldstaden
för att säkerställa jämn och stabil förbränning med rätt primärluft/ sekundärluft, + ett skundärluft intag till slutförbränningen för att säkerställa syretillgången.
MVH
Ruben