BRANDSKYDDSKONTROLL

Skriv svar
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Jesper@Fordson skrev:Jag ringde då förra ägaren och frågade varför det satt rör i pipan och det var för att sotaren dömt ut skorsten och han hade varit vänlig att rekomendera sin son som kom och stoppade i slangen för dom.
Det är ju helt otroligt :evil:
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jägarn
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Jägarn »

jag håller på att bygga ett pannrum så jag har haft både byggnadsnämden samt sotarn hos mig...Kraven jag fick på mig var
*dubbel gips tak väggar
*avståndskrav från väggarna där pannan placeras
*b30dörrar
*skorstenen skulle kläsa med brandmatta för 1000c dubbla lager 50 om lått
100mm luftspalt sen dubbla lager minirit.

Min skorsten är en 6m lång rostfri pipa med 4mm tjockt gods..

men hadde jag haft en isokern skorsten så behöve jag inte bygga nån trumma överhuvudtaget..

Men när jag pratade med en annan sotare i grannkomunen på ett bygge så sa han att det hadde räckt att bygga trumman i gips om röret låg nära bränbart matrial..
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Jag hade sotarn på besök i måndags eftersom att jag rivit ut allt i pannrummet och satt in nytt.. och dessutom gjorde bygganmälan som den laglydige svensk man är :-)

Sotarns kommerntar var, godkänt & om fler kunde tänka så här!

Och det bara för att jag hade gott om plats framför pannan och på sidorna, inga vvs-rör framför sotluckorna och ett rökrör av modellen dubbelt knä (alltså ett rör rakt ut med sotlucka i änden och ett 90 grader vinklat rör därifrån neråt med sotlucka i botten, plats för sothink under, och strax över den nedre luckan 90 vinkel in i pannan)

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Jägarn
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Jägarn »

vad har du för typ av skortsten...jag har gjort exat som du
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

En tillägg till min fråga om mineritskiva på panndörren som sotaren tyckte jag skulle sätta dit. Den dörren likväl som fönstret leder ut i det fira. Rummet bredvid i denna separata byggnad är en tvättstuga och mellan dessa två rum är det en vägg med dubbelgips precis som sig bör.
Jag menar inte att det är någon stor grej att skruva dit skivan utan snarare att det är ologiskt att göra det då fönstret är det första som går i alla fall.

//Jocke
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Jägarn, antar att det är mig du frågade om skorsten?

Jag har en dubbelstens, murad skorsten med dubbla stenar i väggarna. Tidigare gick den hela vägen ner i golvet (gammal panna typ) men jag lade igen det gammla hålet, knackade upp ett nytt hål längre upp, slog i en massa gammal tegel, bruk, sten osv. Toppfyllde med en rejäl klick betong som blev över i en annan gjutning.

Satte sen in en rund stos med A45 bruk, strök efter innuti och på botten med samma bruk så jag fick en jämn och fin yta (hårt som faen och härdar toksnabbt så jag fick lägga på ett kol) med runt 6-8 centimeter på botten så att det ska tåla kulan utan några problem.

Sen var det bara att skära röret och svetsa om det med dubbla knän, bror min som är händig med svets gjorde det men hade en och annan kommentar, rökrör är tydligen ett elände att svetsa! In med det i stosen och trycka dit snöre så var det klart!

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Ska ha kontroll nu i veckan :roll: Är det någon som vet om
det kan bli problem om brännaren står c:a 70cm från förrådet?
Som förövrigt är gamla oljetanken , som ju är i plåt. Enda förändringen
är att överdelen är delvis borttagen. Sotaren har inget sagt om det.
Vidare sitter det ett insatsrör i skorsten , ska de in överallt ändå?

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

1 meter ska det tydligen vara.Men alla sotare har ju olika lagar så man vet ju aldrig :roll:
Jøtul I 520 FL
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Min sotare blev skitsur för att jag bytt till pellets ifrån olja utan att fråga honom först, så han kom på alla möjliga dumheter att klaga på såsom kondens i skorsten, rör som var i vägen, felaktigt placerat pelletsförråd o.s.v.
Det behövdes minsann en brandskyddskontroll.

Brandskyddskontrollen gjordes ett par månader senare och den kontrollanten var mycket nöjd och kom t.o.m. med vissa berömmande ord. Inga som helst anmärkningar, utan att jag ändrat på någon endaste detalj sedan tidigare.

Man kan nog bara konstatera att vi människor alla är olika, bara att en del är lite mer. :D
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Sotare verkar vara samma typ av folk som jobbar inom bensin, olje och sprit branchen.
Dom gör som dom vill, säger vad dom vill och sätter vilka priser dom vill utan att behöva ha någon särskild anledning.

Gäller säkerligen inte alla sotare men jag har fått det intrycket.
deleted
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Fast vad sotaren tycker kan man strunta i. Om han inte sätter det på papper. Då kan du be om att få ett föreläggande och sedan överklaga det til länsrätten. Dom tolkar lagtexten
Jøtul I 520 FL
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Andreas Hansson skrev:1 meter ska det tydligen vara.Men alla sotare har ju olika lagar så man vet ju aldrig :roll:
Är du säker på det? Var står i så fall det? Vissa säger 10cm från vattenmantlad yta men jag har inte heller hittat det som en regel någonstans.

Tänk om man kunnat hitta alla regler samlade på ett ställe och att alla sotare följt samma regeler. :evil:

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Mmmm verkar vara lite olika som gäller? Kan inte heller hitta
var det står. Sedan måste det väl vara lite hur man tolkar det?
Menar , skruven till förrådet sitter ju närmare än 1m .
Hos mig i varjefall.
Tittar man på tex som Pellecon är byggd , det som sitter längst
bak är ju mellan förråd + en cellmatare . Vet inte hur man ska
tolka det??

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Det stod tydligen i gammla boverkets bygg regler. Kolla vad det står i nyaste BBR
Jøtul I 520 FL
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Andreas Hansson skrev:Det stod tydligen i gammla boverkets bygg regler. Kolla vad det står i nyaste BBR
I BBR tror jag det står en meter till brännbart material men BBR gäller bara vid nybyggnad eller tillbyggnad. Vilka regler gäller då för ett hus byggt på 20-talet?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Skriv svar