Lamdan?
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1006
- Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
- Ort: Traryd
Hänger med till hit.Eric Hjalmarsson skrev:Sorry Allan för A/D utsvävningen, håller inne med dem tills ngn ber om demAllan skrev:I ett protokoll från en rökgasmätning kan det finnas både ett värde för O2 (runt 10%) och ett lambdavärde (runt 3).
Hur relaterar dessa till varandra, någon som vet?
Handlar bägge om luftöverskott?.
10% 02 representerar den faktiska andelen syre i den förbrända gasen.
Det där med A/D-utsvävningen är säkert intressant för många, som sysslar med programmering och sån't, men inte just för mig. Jag tog det bara som exempel, låg geografiskt nära.
Vad menas med överskottsluftfaktor?
"Fast fär det 1 har en syre halt på 6%." Den meningen är fullständigt obegriplig.
I en billambdasond, har man väl valt lambda 1 = optimal förbränning?
Syreöverskott 0,2% eller nå't?
Vill vi ha 7% får vi göra en sond som gör stort utslag där?
Jag förstår ändå inte lambdavärdet i rökgasprotokollet.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Allan
Det enda som egentligen är intressant är "värdet" som man får ut ur sonden, man ska inte haka upp sig på att i "bilvärlden" kallas optimal förbränning lamda 1,
Men då man inte kan applicera en sond till en bil på en panna "rakt av" så får man nog till en början använda bilsonden tills vi ev hittar en sond som har sitt "normala" mät gränssnitt vid 7% luftöverskott.
/Jag måste säga att jag inte heller förstog lamdavärdet på luftöveskottet, där lamdavärdet ligger på 3,, har nästan blivit lite alergisk mot just ordet lambda för det har en tendens att krångla till det i onödan. själva värdet lambda 1,2 eller 3 är igentligen ointressant när man inte vet vilket värde som ligger till grund för utfallet
det kanske rent av är en trasig sond./
Nä bättre då o köra på ngt som ALLA känner igen millivolt och volt
Det enda som egentligen är intressant är "värdet" som man får ut ur sonden, man ska inte haka upp sig på att i "bilvärlden" kallas optimal förbränning lamda 1,
Men då man inte kan applicera en sond till en bil på en panna "rakt av" så får man nog till en början använda bilsonden tills vi ev hittar en sond som har sitt "normala" mät gränssnitt vid 7% luftöverskott.
/Jag måste säga att jag inte heller förstog lamdavärdet på luftöveskottet, där lamdavärdet ligger på 3,, har nästan blivit lite alergisk mot just ordet lambda för det har en tendens att krångla till det i onödan. själva värdet lambda 1,2 eller 3 är igentligen ointressant när man inte vet vilket värde som ligger till grund för utfallet

Nä bättre då o köra på ngt som ALLA känner igen millivolt och volt
EURONOM DUO BX/Pelda21/500L acc/Nibe Luft/vattenvpump+sneglar på solen
Den som har mest pryttzlar vinner
Den som har mest pryttzlar vinner
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 337
- Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
- Ort: Sverige
Fick den här länken av micklos igår
http://hem.bredband.net/tripp/ -klicka på fakta
Där står det var lambda värdet verkligen representerar (för en bensinmotor)
http://hem.bredband.net/tripp/ -klicka på fakta
Där står det var lambda värdet verkligen representerar (för en bensinmotor)
Nu ser jag att ni får väldigt lågt värde (millivolt) ..nu har jag testat mer och och med 2 olika lambdor och kommer till samma värde varje gång ca: 98-102 mv vid full drift och rögas temp 195 ..nu är frågan vad innebär det med era beräkningar..
ps: jag såg att det var låga värden här oxå från lambdan om den inte var riktigt varm ..5minuter räcker inte men efter 10 minuter fick jag dessa värden
ps: jag såg att det var låga värden här oxå från lambdan om den inte var riktigt varm ..5minuter räcker inte men efter 10 minuter fick jag dessa värden
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Perfekt...
Jag kan VERKLIGEN rekommendera den som vill ha exakta värden att testa en bredbandslambda. Men det kostar som sagt cirka 2000-2500 med interfacekort och mätare.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Notti är du säker på att strömförsörjningen fungerar till lamdasonden som den ska? enda gången jag får så höga värden är när sonden inte e riktigt varm, och ja jag har kört både i 10,20,30 minuter intervaller när jag mätat, sen märkte jag att sonden blev "flaxig" vid ca 100 grader(rökgastemp),, så funkade det för mej iallafall:
Snillet bra tips på bredbandslamda men jag tänker inte köpa ngn för 2-2500 sek om jag nu får fram värden med den som jag har!(och som jag starkt misstänker kan vara åt rätt håll).

EDIT: Jag kan tillägga att brännaren går strålande på 12mv mätvärde samt ska med spänning aska ur pannan i helgen.
Snillet bra tips på bredbandslamda men jag tänker inte köpa ngn för 2-2500 sek om jag nu får fram värden med den som jag har!(och som jag starkt misstänker kan vara åt rätt håll).


EDIT: Jag kan tillägga att brännaren går strålande på 12mv mätvärde samt ska med spänning aska ur pannan i helgen.
Senast redigerad av Micklos den fre 03 feb, 2006 11:18, redigerad totalt 1 gånger.
EURONOM DUO BX/Pelda21/500L acc/Nibe Luft/vattenvpump+sneglar på solen
Den som har mest pryttzlar vinner
Den som har mest pryttzlar vinner
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 337
- Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
- Ort: Sverige
Re: Perfekt...
Japp snillet. Kolla specificationerna på denna som använder Boschs LSU 4.X Sond.snillet skrev:Jag kan VERKLIGEN rekommendera den som vill ha exakta värden att testa en bredbandslambda. Men det kostar som sagt cirka 2000-2500 med interfacekort och mätare.
http://en.etasgroup.com/catalog/pdf_05/9_28.pdf
0 - 24.4% O2 med 1.5%(Obs inte procentenhet utan procent) nogrannhet
Skicka gärna en länk till den produkt du refererar priset till!
/Eric
Notti en annan sak som slog mej var :är pannan tät i alla luckor och spjällaxlar mellan brännare och lambdasond samt kan det komma tjuvluft från en ev motdragslucka. det behövs inte mycket för att värderna ska sticka iväg
..

EURONOM DUO BX/Pelda21/500L acc/Nibe Luft/vattenvpump+sneglar på solen
Den som har mest pryttzlar vinner
Den som har mest pryttzlar vinner
Jag har limmat nya tätningar till luckor och jag kör utan draglucka ..spänningen kan knappast bli bättre än det jag har stabil labbagg som är ställbar mellan 2-29volt och jag kör den på 12.5volt ..och den första lambdan är från Nissan 200xs och den andra var jag ut och snodde från en av mina bilar på gården "Escort" som funkar kanon ..kan ju knappt vara så att båda är trasiga på exakt samma sätt ..men hur som så reagerar multimetern omgående om jag ändrar fläkt eller matning
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 337
- Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
- Ort: Sverige
Re: Perfekt...
Kostar en sån där lamdasond med lådan och allt bara några tusen??Eric Hjalmarsson skrev:Japp snillet. Kolla specificationerna på denna som använder Boschs LSU 4.X Sond.snillet skrev:Jag kan VERKLIGEN rekommendera den som vill ha exakta värden att testa en bredbandslambda. Men det kostar som sagt cirka 2000-2500 med interfacekort och mätare.
http://en.etasgroup.com/catalog/pdf_05/9_28.pdf
0 - 24.4% O2 med 1.5%(Obs inte procentenhet utan procent) nogrannhet
Skicka gärna en länk till den produkt du refererar priset till!
/Eric
Vill minnas att bredbandslamdor var hur dyra som helst.
JAo, en bredbandslamdasond måste man nog ha för att få ut något vettigt. De som sitter i bilar kan nästan bara visa antingen om det är för mycket eller för lite syre. Eller, utspänningen från lamdasonden är allt annat än linjär.