Förbrukning i ny panna vs kombi?

Skriv svar
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

När jag ser innandömet i Pellmax, så ser jag grova rör som om de inte var krökta, skulle ge en stark laminär effekt som skulle få mycket av energin att försvinna ut i skorstenen, så att de skulle fått upp verkningsgraden så mycket att rökgastempen gick ända ner i 70 grader, har jag svårt att tro. 170 grader är mer sannolikt - om det var en Vedolux med pelletsbrännare som körde för raka rör. Och vad menade han med att han fick "ta bort de övre rören"? Det är ju de som leder röken ut till skorstensuttaget? Bild

Om man måste börja hora med en panna på det sättet, så har man antingen fel panna, eller så har man felaktig skorsten eller också är man en dår pippi. Rätt panna på rätt plats skall gå som på räls utan ingrepp. De spelar på din okunnighet för att få dig att köpa ett system som DE vill sälja antingen det passar hos dig eller inte. Janfirepannan må ha kopparslinga, men eftersom den passar in i pannrummet så tycker jag nog att du bör gå för den. När barnen kommer i tonåren så kanske du kan investera i en såkallad passiv beredare. Det är en varmvattenberedare som värms upp av pannan via en egen slinga. Då kan man ackumulera en större mängd varmvatten så att man har det när det behövs istället för att pannan skall tvingas köra för raka rör för att ta en topp som kanske kommer en eller två gånger per dygn. Bara en tanke. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
JH
Fröträd

Inlägg av JH »

croytos: Ja han sa att det inte var riktigt bra med 70grader ut men att det GICK att få upp en riktigt bra verkningsgrad, jag jämförde med Janfires panna.

Bergatorparen: Han bröt nämligen armen och satte då in en brännare, var väl antagligen enklare än ved och kanske därför han inte sotat ur pannan än?

Men hörrni, tror ni verkligen att dom pratar för sina produkter :D ?
Det är det som är så bra med ett forum som det här att man kan testa sanningshalten i vad folk påstår :thumleft:
JH
Fröträd

Inlägg av JH »

Någon som vet ifall problemet med sönderbrända brännarrör i viking bio är löst? Enligt VB representanten har dom fixat det.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Om pannan sticker ut och är i vägen om den står med ryggen mot skorstenen så går alla pannor att installera med ena sidan mot skorstenen om det blir bätte plats.

Konstruktionen med ett fast runt rör som man eldar i går tillbaka till den tid när man försökte övertyga oljeeldare att köpa en pelletsbrännare. "Så lika en oljebrännare som möjligt". Nu har man facit i handen och vet att runda rör är en dålig och dyr konstruktion. Därför har alla moderna fallrörsbrännare en skål med roster där man eldar.
Vill du ha modern och bekymmersfri pelletseldning så undvik brännare med runda eldrör.
Man ska använda sitt eget omdöme och tänka tekniskt, inte lyssna på säljare som säljer det som dom har bästa provisionen på.

Rent tekniskt så har inte materialet någonstans att ta vägen i ett runt rör när det upphettas ojämnt. I stället för att utvidgas som i en brännarskål så uppstår materialspänningar som till slut leder till upplösning av materialet och sprickor.
Naturligtvis har säljare alltid ursäkter när de vill sälja dåliga produkter annars skulle de inte vara säljare. Just nu är ursäkten "bättre material".
Senast redigerad av Torsten den sön 22 maj, 2011 08:43, redigerad totalt 1 gånger.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
JH
Fröträd

Inlägg av JH »

går tyvärr inte, har en dörröppning på ena sidan och mafa på andra sidan. Är det biomaticen du förespråkar eller ecolfexen?
JH
Fröträd

Inlägg av JH »

Det är klart att jag kan få in en lite större panna, jag får väl förlänga eller bila bort den befintliga. Grejen är bara den att mafa hamnar ca 30-40cm snett bakom pannan för att jag har en vattenkran ivägen. Det som talar för Ecoflexen är då att matningen går in i sidan på pannan.
Ska kika lite mer på ecoflexen...
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Känner igen problemen. Mitt Mafa står på snedden pga ett avloppsrör från köket. Bygga ett eget veckoförråd vore lösningen. Eller veckoförråd i ett annat rum och skruven genom väggen.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
JH
Fröträd

Inlägg av JH »

Ja precis, satt och funderade på att borra hål till intilliggande rummet och ställa mafa där, blir lite längre skruv bara. Har ecoflexen shuntautomatik med utegivare? Står i deras produktblad -påmonterad shuntmotor, vill inte hålla på att trixa med egna saker för att få till det.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

JH skrev:Tack André för att du gör det så lätt för mig nu när jag övergett tanken på BV :D
Ja jag skulle kunna köpa BV bara för att installatören är så grym.
Nackdelen är ju elpriset som hamnade på 132.5 öre/Kwh eller har vi räknat fel?
Det blir för dyrt med en 16Kw då vi enbart tänkt borra 200m, en 16Kw ville han stoppa in vid 2st hål på 134m vardera.
Offerten lyder, 200m borra 12Kw optimum + volymtank med 3st funktioner+ flödesdokumenterande ventiler+ 3 raddar 22or i källaren för 142K efter ROT
Eller 200m borra, 12Kw vp för 124K efter ROT
Raddarna bjöd han på som en prutning, en annan kille han monterade hos i Sthlm fick frikyla :thumleft:
Elpriset ska du inte bry dej om el tro ska skena så det ska fälla avgöramdet, Vad tror du pelletspriset blir då el blir så extremt dyr som vissa påstår?? :wink:
Skenar elpriset kan jag garantera att pelletspriset oxå kommer stiga, Har då gjort de tidigare.. Hade 2 årsavtal på pellets sjölv under 05/06 för 1480:-/ton men har nu stigit till 2400:-/ton :(
Oavsett val av panna kan du aldrig räkna på att årsverkningsgraden blir mer än 85% (snarare 80%) så du får ut 3850-4050 kW/ton..
Bara sotningsavgiftern ligger på 6 öre/kW om du har en årsförbrukning på 25000 kWh..
Förbrukar du 8 ton idag med en verkningsgrad på 60% så behöver bara huset ca 23000 kWh/år o då behöver du inte mer än 12 kW pumpen. Beroende på hur optimerat du får det så kommer det behövas ca 6000-8000 kWh för uppvärmning.. Ca 25 öre/kWh billigare är VP med Cop3 jämfört med ny pelletspanna om elpriset är 1,32 o pellets 2500:-/ton inkl sotningsavgifter.. Skillnaden är att elpriset binder du på 5 år, Hur lång bindningstid får du på pellets?;)
Dessutom har du trångt om utrymme o ev ska sälja om ex antal år vilket du helt klart ska väga in..
Du ska ju dessutom bara räkna mellanskillnaden pellets/VP vilket gör 50-60 000:-

Sen skrivs mycket om haverier mm ang VP, Grannens VP är 17 år nu o har börjat låta lite illa så han törs inte köra en vinter till.. Jagade priser på ev byte av kompressorn men de blev lättast att byta allt utom elektroniken/stommen då det kommer färdigt i en enhet utan fyllning av gas mm.. Då byter men de lätt själv särskillt om man har gott om avstängare vilket grannen har, Men de roligaste av allt är att de bara kostar honom 14000:- mot om han bytt hela 9 kW nibe pumpen´s 50000:-
Så det är billigare om man kan jaga priser själv o bytta hela inmaten på en VP än att köpa ny pelletsbrännare 8)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
JH
Fröträd

Inlägg av JH »

Grejen är den att vi köpte huset dyrt nu i Januari och känner inte direkt för att lägga ut några stora pengar på värmen.
Fördelen med pellets är ju att huset troligtvis mår bättre av det, sen har vi självdragsvent och gjutna tak så någon mekanisk vent går inte.

Med pellets kan du bunkra upp på sommaren inför vintern så slipper man dyra kostnader på vintern och tar det på sommaren istället eller när man har någon krona över.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

JH skrev:Någon som vet ifall problemet med sönderbrända brännarrör i viking bio är löst? Enligt VB representanten har dom fixat det.
Jag hoppas de har det därför att det rör jag köpte för en dryg månad sedan, hade ett helt annat utseende än det jag fick av VB för två år sedan och som det gick hål i nu. Vore bra om det var löst så att man kunde ha kvar Viking Bion ett tag till. När man haft den bara lite över 4 år, så känns det lite fel om man skulle behöva slänga ut den till förmån för något nytt. Viking Bio jobbar bra, och har hög verkningsgrad - vilket har gjort det svårt att hitta en ersättare.
JH skrev:Har ecoflexen shuntautomatik med utegivare? Står i deras produktblad -påmonterad shuntmotor, vill inte hålla på att trixa med egna saker för att få till det.
Jajamän. Bara till att montera på nordväggen och sedan koppla på anvisad plint i pannan :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

då ska du kunna bunkra upp oxå! mafa veckoförråd,vart bor du?du kommer strunta blankt i kronor hit å dit när allt väl är på plats,din arbetsinsats kvarstår hela livet dock.ska du ha pellets och har chansen att installera som du själv vill ha det från början med nya grejer satsa på bekvämlighet. om ditt förråd står knasigt till kan jag rekommendera mafa maflex,då kan du få upp skruven i taket,alternativt matenes patentlösning.förråd och lättskött panna är a och o med pellets annars rätt drygt faktiskt,jag själv måste sota ur pannan varje vecka vintertid och skrapa pannväggar,har ju vant mig och känner det är en smal sak jämfört med ved men den dag pannan börjar läcka köper jag den panna som kräver minst arbete helt klart.innan jag installera lite större förråd höll jag på bli gråhårig med pelletshanteringen,då var det en markant skillnad på små/storsäck oxå.
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
JH
Fröträd

Inlägg av JH »

Vi bor i en sömnig liten by som heter Götene, mellan Mariestad och Skara. Vi har plats för en 4 pall i vårat nuvarande förråd.
Vill inte "förstöra" ett rum för bulkning, lite kånkande är bara nyttigt :D
Får vi plats för Biomaticen, som till och med är mindre än Ecoflexen så blir det nog den.
sen finns ju fjärrvärmen också om man inte är beredd att lägga ner lite arbete men den kostar 87öre/kwh
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Nu behöver i och för sig inte ett storförråd att stå inomhus. Det finns många lösningar som kan avhjälpa pelletshanteringen. Min pelletsgube i Arvika avråder dock starkt från bulkförråd då bulkpellets har en benägenhet att innehålla några ohemula mängder spån och finfraktioner. Hans rekommendation är ett storförråd som man fyller från big bags som enligt honom innehåller samma rena pellets som småsäckarna. Jag går och funderar på en sådan lösning som jag hoppas få på plats under sommaren om tid, ork och pengar räcker till :D
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
JH
Fröträd

Inlägg av JH »

Verkar svårt att få in ett storförråd i källaren, kommer det i delar som man får montera själv? seriekoppla 2st mafa mini?
Skriv svar