JH skrev:Tack André för att du gör det så lätt för mig nu när jag övergett tanken på BV
Ja jag skulle kunna köpa BV bara för att installatören är så grym.
Nackdelen är ju elpriset som hamnade på 132.5 öre/Kwh eller har vi räknat fel?
Det blir för dyrt med en 16Kw då vi enbart tänkt borra 200m, en 16Kw ville han stoppa in vid 2st hål på 134m vardera.
Offerten lyder, 200m borra 12Kw optimum + volymtank med 3st funktioner+ flödesdokumenterande ventiler+ 3 raddar 22or i källaren för 142K efter ROT
Eller 200m borra, 12Kw vp för 124K efter ROT
Raddarna bjöd han på som en prutning, en annan kille han monterade hos i Sthlm fick frikyla

Elpriset ska du inte bry dej om el tro ska skena så det ska fälla avgöramdet, Vad tror du pelletspriset blir då el blir så extremt dyr som vissa påstår??
Skenar elpriset kan jag garantera att pelletspriset oxå kommer stiga, Har då gjort de tidigare.. Hade 2 årsavtal på pellets sjölv under 05/06 för 1480:-/ton men har nu stigit till 2400:-/ton
Oavsett val av panna kan du aldrig räkna på att årsverkningsgraden blir mer än 85% (snarare 80%) så du får ut 3850-4050 kW/ton..
Bara sotningsavgiftern ligger på 6 öre/kW om du har en årsförbrukning på 25000 kWh..
Förbrukar du 8 ton idag med en verkningsgrad på 60% så behöver bara huset ca 23000 kWh/år o då behöver du inte mer än 12 kW pumpen. Beroende på hur optimerat du får det så kommer det behövas ca 6000-8000 kWh för uppvärmning.. Ca 25 öre/kWh billigare är VP med Cop3 jämfört med ny pelletspanna om elpriset är 1,32 o pellets 2500:-/ton inkl sotningsavgifter.. Skillnaden är att elpriset binder du på 5 år, Hur lång bindningstid får du på pellets?;)
Dessutom har du trångt om utrymme o ev ska sälja om ex antal år vilket du helt klart ska väga in..
Du ska ju dessutom bara räkna mellanskillnaden pellets/VP vilket gör 50-60 000:-
Sen skrivs mycket om haverier mm ang VP, Grannens VP är 17 år nu o har börjat låta lite illa så han törs inte köra en vinter till.. Jagade priser på ev byte av kompressorn men de blev lättast att byta allt utom elektroniken/stommen då det kommer färdigt i en enhet utan fyllning av gas mm.. Då byter men de lätt själv särskillt om man har gott om avstängare vilket grannen har, Men de roligaste av allt är att de bara kostar honom 14000:- mot om han bytt hela 9 kW nibe pumpen´s 50000:-
Så det är billigare om man kan jaga priser själv o bytta hela inmaten på en VP än att köpa ny pelletsbrännare

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd