Hur går det med solenergin!?.

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Wodda skrev:
Rayyan du är nog inne på rätt spår läste faktist om det för bara några dagar sen att det var någon som tagit fram en fångare som då även innehåll pv paneler som skulle driva pumpen. Kommer tyvärr inte ihåg vart jag läste det.
Är det dessa du tänker på http://www.euronom.se/filer/PB_EU21_10-0806-326_SE.pdf
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Se där!! Det finns någon mer som tänkt på det.
Somliga kan säkert tro att jag hämtat min fundering därifrån men faktum är att ungefär 1988-89 då jag deltog i ett pilotprojekt för test av solfångare så diskuterade vi hur man skulle anpassa cirkulationshastighet kontra hur mycket solsken vi har.
På ett enkelt och idiotsäkert sätt, så inga hemfipplare (sådana som vi) skulle kunna sätta det ur spel utan det skulle helt enkelt vara självstyrande.
Nu har vi förhållandevis billiga plc för styrning och hur mycket saker som helst men "keep it simple" för "vanligt" inte experimenternde folk.

Vi hade t.om. varianter med vanlig (kylar) termostat från Volvo för att reglera. Och sedan kom Laddomaten!

Laddomaten fanns säkert redan, men det visste inte vi just då.
MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

När du ändå är inne på bilar så har jag funderat på hur det kan komma sig att bilens temp som man ser på instrumentbrädan håller exakt 90° hela tiden. Den viker ju inte en millimeter, och jämför man det med våra reglerande ventiler där det är ett jä..a svaj hela tiden så kan man ju börja undra.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Kan det vara så att termostaten håller tempen så exakt?

Tempgivaren sitter oftast i ett stort schabrak av metall och det jämnar säkert ut en hel del. Dessutom är både temp och tankmätaren dämpade så till den milda grad att det ska gå flera minuter för att få en synlig reaktion.

Jag har också byggt och jobbat mycket med rallybilar och mätt temperaturer både här och där och kan konstatera att det finns inte stora svängningar i tempen varken i motor, växellåda eller bakaxel (4wd)
Större tempskillnader förekommer dock i motoroljan med turbomotor (om man inte har vvx vatten/olja)

Lite kuriosa om mina övriga temperaturerfarenheter.

MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Jag har råkat ut för tröga termostater några gånger. På vintern sjönk termometern som en sten vid motorbromsning, så nog kan termometern ganska kvickt indikera olika temperaturer. Men när termostaten är frisk ligger temperaturen jämnt och fint. Vilket förstås minst lika mycket beror på att kylkapaciteten i nästan alla bilar är kraftigt överdimensionerad för alla normala behov. Alltså finns det mycket kylning för termostaten att tillgripa, om det behövs.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Anders S
Stor entusiast!

Inlägg av Anders S »

Jag tog bort mekaniska fläkten på min Landrover Defender för 3-4 år sedan. Elfläkten har inte start ännu. Inte ens på sommaren.

Edit: Direktcitering borttagen........ / Roli moderator
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Anders S
Stor entusiast!

Inlägg av Anders S »

Wodda skrev:Jag har en annan fundering på detta.
Vi som kör med vakuumrör har ju fördelen att ute temp inte påverkar i så stor grad som plana gör.
Så för oss vore egentligen en luxgivare det rätta.

Jag har testat att när tempen börjar stiga i kollektorn har jag tvingat pumpen att starta. Nu har jag ganska långt till mina paneler så det tar några minuter innan hela slingan värmts men sen kör den på oavsett vilken temp jag tryckt ut. Det ska vara riktigt dåligt med ljus för att systemet ska stanna.
Därav tror jag att lägsta möjliga startdiff är att föredra. Det gäller bara att få igång systemet så att det inte blir så många start och stopp där vattnet hinner svalna i ledningarna innan det kommer fram till panelen.
Kostar lite i uppstart men av alla dagar jag mätt så är det endast 2dagar då jag gått back en knapp kWh.
Det finns styrpaneler som styr på luxet, inte här men vanligt i Tyskland. Frågan är om det är värt det. Men det är det kanske?. Din teori kanske är bättre än trott. Jag har också funderat i de banorna.

Men just nu har jag så mycket att göra att jag knappt kommer ihåg namn, grad, telefonnummer eller om jag skickade med min matlåda med frugan på bussen, och lapptoppen ligger kvar i kylen.
Mvh. Anders

Anders S
Stor entusiast!

Inlägg av Anders S »

Wodda skrev:När du ändå är inne på bilar så har jag funderat på hur det kan komma sig att bilens temp som man ser på instrumentbrädan håller exakt 90° hela tiden. Den viker ju inte en millimeter, och jämför man det med våra reglerande ventiler där det är ett jä..a svaj hela tiden så kan man ju börja undra.
Vad är det för ventiler du jämför med ?. Alltså om du sätter en digital på kylarslangen så skulle du se tempdiff på in/ut liknande solfångarens. Jag känner skillnad på våra två bilars värmepaket pg.a att man kör övereffektiva dieslar. De ger ju inte tillräckligt med spillvärme att få upp tempen på vintern. Står bilen på tomgång så sjunker motortempen.

Det finns bra och dåliga lösningar på termostater som sagt. Biltermostat är jäkligt effektiv kontra pris o mekanik, NÄR DE ÄR RIKTIGA. Människor kör med halvöppna eller de som inte öppnar snabbt nog. Den tidigare leder till dålig ekonomi o ökad slitage och ingen värme. Det senare till katastof o mycket värme, när det väl kommer .

Jag jobbade som mejeritekniker innan i 20 år så jag har sett en del mysko grejer.

Alltså där har jänkarna rätt . Don`t fix what´s not broken. Eller uppfinn inte hjulet två gånger. En kombination av dessa två grejer är oftast bra. Ju enklare desto bättre, det gäller allt.
Mvh. Anders

Anders S
Stor entusiast!

Inlägg av Anders S »

Rayyan skrev:Kan det vara så att termostaten håller tempen så exakt?

Tempgivaren sitter oftast i ett stort schabrak av metall och det jämnar säkert ut en hel del. Dessutom är både temp och tankmätaren dämpade så till den milda grad att det ska gå flera minuter för att få en synlig reaktion.

Jag har också byggt och jobbat mycket med rallybilar och mätt temperaturer både här och där och kan konstatera att det finns inte stora svängningar i tempen varken i motor, växellåda eller bakaxel (4wd)
Större tempskillnader förekommer dock i motoroljan med turbomotor (om man inte har vvx vatten/olja)

Lite kuriosa om mina övriga temperaturerfarenheter.

MVH/Rayyan

Jag tror du ligger rätt i teorin här. Har även jag trimmat bla. jänkeskrot, turbomatat bubblor, renoverat veteran mc och kör i dag både hyper racingcykel o glidare.

Alltså trimmat å hållit på med vattenkylt o luftkylt. Vätskan vinner i stort sett alltid, med undantaget simpelheten på luftkylt och om det är som det ska, är det oljan som ska bytas och är superviktig på luftkylt.
Mvh. Anders

Anders S
Stor entusiast!

Inlägg av Anders S »

Nä nu växlar vi upp ett steg.

Slänger ut lite av mina funderingar.

Ström till cirkpumpen. Finns med två lindningar 12 o 220. Byta skiten mot en sådan. Eller ska man gå på laddare, acca, växlare, 220. Eller solpanel, laddare, acca, växlare alternativt 12 v pump hela tiden?.
Mvh. Anders

apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Kör du med 12V direkt mot solceller får du nog problemet att den stannar rätt tvärt när det kommer ett moln, men så tvärt sjunker inte värmeutvecklingen i solpanelen. Pumpar av den typ som cirkulationspumpar vanligtvis är gör inte stor nytta när de går sakta.
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Jag hänger med på resonemanget men när det kommer ett moln så minskar även solinstrålningen till solfångaren.

OK. Jag vet att det kommer att sagga ganska mycket. Kanske därför som vi inte gjorde fullskaletest.

Men man har ju alltid idéer och funderingar.

Somliga ger sig aldrig "även om de har fel"

Jag ger mig!

Ha en bra dag / MVH/Rayyan :oops:
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Rayyan skrev:Jag hänger med på resonemanget men när det kommer ett moln så minskar även solinstrålningen till solfångaren.
Ja, men jag befarar att pumpkapaciteten minskar mer. Men det går förstås att dimensionera solcell gentemot solpanel så att det går bra ändå.

Vad händer på vintern om man har otur och snön lägger sig på solcellen men rasar ner från solpanelen?
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Det kan ju bli tvärt om också, snö på solpanelen men inte på solcellen.

Metoden kommer att innebära en viss obalans vid vissa driftfall, kan man konstatera.

När vi höll på som mest så räknade vi aldrig med att solpanelerna skulle leverera tillräckligt mycket under den kalla (snö) perioden.

Tiderna ändras, sakerna utvecklas, nya ide'er.

MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Anders S
Stor entusiast!

Inlägg av Anders S »

Min tanke är i först hand ALLTID CIRKULATIONSPUMP MITT I SOMMAREN O SOLEN LYSER. Bieffekt är gratis körning i sånt fall på solcell.

Alltså det finns typ Grungforspumpar med dubbla lindningar 12/230.

Hur o vilket som väljs ska strömmen över en acca o sedan kanske över ferkv. omformare så att det finns nödström även om solen eller elen i väggen försvinner.

Hänger ni med?.
Mvh. Anders

Skriv svar