Hur många mäter undertrycket / Co /O2 /Co2 i vedmagasinet ?? Eller där förbränningen sker.. Ingen säkert!!!Olle45 skrev:Tillägg i ämnet vedförgasning!Karla1 skrev:Som ni tidigare skrivit så skall retardrarna inte bromsa så mycket som det är tänkt utan styra dom heta gaserna ut mot plåtytorna i tuberna för att pannan skall ta åt sig mer av värmen, och lite mindre åt kråkorna. För oftast är rökkanalerna i en vedpanna redan uträknade att ge en viss temperatur, och retardrana styra gaserna.
Turbulatorer är till för samma sak att föra ut rökgaserna mot ytorna så att värmen tas upp, men samtidigt bromsa rökgaserna mer än retardrar, för att skapa ett övertryck som exempel vid olje- eldning. Därför är det bättre med en större diameter på turbulatorer i en pelletspanna som exempel, då ett övertryck kan skapa mer värme bakåt i en pelletsbrännare, och vid tändning av brännaren så skapas även poffar eller har man otur med för mycket gasbildning en ren gengassmäll. Alltså PANG I PANNAN (gaserna evakueras inte med rätt flödeshastighet). Har man en för stor dragbegränsare i fallet ihop med dåligt drag som exempel så är du här inte hjälpt av denna. Samma fenomen om den är för liten, då står den fullt öppen och jobbar inte som den skall, du bara ventilerar skorstenen och den kyls ner, och även rökgaserna, då har du också tendens i många fall att få tjärbildning i skorstenen. Det är därför jag hävdar att i många fall så kan man skippa dragbegränsaren, då det skiljer sig från fall till fall, för ibland går det inte att få till. För det kan variera mycket ihop med väderleken som exempel, skorsten, tilluft mm. Men en dragbegränsare gör väldigt mycket nytta och kan man skall man använda den helt klart, men ibland så fungerar det ej med fläkstyrda pannor. Därför behövs det mer kunskap hos installatörer hur dessa fungerar, och jag hoppas att dom tar sig tid att lära sig detta.
Själv har jag mycket lång erfarenhet i ämnet vedförgasning.
Kan även ämnet blålågeteknik i småskalig eldning mycket intresant
område om hur vedens brännbaragaser utvecklas vid olika temperaturer
vid småskalig eldning.
1 st primärluftsintag, 1st primär/sekundär 1 st sekundär luft.
Nu till ämnet woffar o puffar mm.
Här kommer skorstenens Area höjd och temperatur in i sin betydelse på
ostabilt förbränning förlopp med stigande temperatur som i sin tur ger axelerande förbränningsförlopp som inte får förbränningsluften att räcka till utan här uppstår woffar o puffar kan explodera med kraft också.
Dragbegränsarens uppgift är att stoppa axelrationen med ökat undertryck
som i sin tur skapar oönskad axelerande temperatur som i sin tur ger överskott på brännbar gas, även primärluften måste strypas för att begränsa förbränningstemperaturen som i sin tur skulle trycka ur vedgasen okontrollerat, för att minska eller helt eliminera woffandet.
Nu till Dragbegränsaren här finns bara gott att säga om denna geniala uppfinning, sedan är anläggningarna mycket olika varför det är så viktigt med en rätt dimensionerad dragbegränsare.
Min erfarenhet är att även fläktstryda pannor är det ett måste med
dragbegränsare som kan hjälpa till att undvika ovan nämnda överproduktion av ved gas.
Vid underförbränningspannor kan Dragbegränsaren reglering börja öppna vid 1,7 2,5 mm undertryck för att säkerställa att det blir rikligt med sekundärluft till slutförbränningen
Lite om turbulatorer
Turbulatorer skapar turbulering av rökgaserna för bättre värmeavgivning.
Men VIKTIGT !! Förlåg rökgastemperatur skapar dåligt drag som i sin tur ger dålig förbränning.
MVH
Ruben
Dom flästa mäter i stosen (rökröret) efter pannan.. Mäter man på rätt ställe kan man utvärdera vad dragbegränsaren gör för nytta.
I mitt fall blir det sämre med en dragbegränsare. Dragbegränsare bör nog inte rekommenderas vid alla fastbränsle pannor. Dessa skall nog installeras från fall till fall.. Som tidigare beskrivits...
Ved Profilen..