Bergvärme vs. Pellets.

Skriv svar
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av bergatorparen »

JensH skrev:Jaha. Googlade runt lite och det finns bedrövligt massa storlekar. Vilken storlek skulle passa mitt system? Fanns ju allt mellan 20-400kW.
Det enda jag har funderat på att komplettera mitt system med är en Janfire, det verkar som att ingen människa någonsin haft problem med det märket. Det verkar vara världens mest solida produkt...
Nehe! Nu har jag ju bestämt mig för ett sotlöst liv, nu ska du inte lyckas lura tillbaka mig på det spåret.
Jord-/bergvärme får det bli!
Man utgår brukligt från tidigare konstaterat oljebehov i stöga. Jag har läkt med lite siffror och skulle nog säga att du kommer behöva ëtt paket som ger kring 15 kW för uppvärmningen om du bor i Svealand lite mer om du bor i Södra Norrland och i Norra Norrland törs jag inte ens räkna på det. Jag räknade med kring 90 Watt/kvadratmeter som man gör för nya radiatorer och kom då till att 15 kW skulle blir rätt så lagom om stöga håller genomsnitts standard på isoleringsfronten. :wink: Det är klart det hjälper avsevärt om du kan ha pelletsen kvar som spetsvärme snarare än svindyr elvärme.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

JensH skrev:Alltså jag är inte så insatt i det här med volymförstorare och varmvattenberedare och dyl. Men det står ju klart och tydligt på dessa Effectapannor att de är gjorda för att köra mot acktank. Funkar en sådan där plattvärmeväxlare likadant? Fungerar den som en vvb eller vad?
Extern vvb är till vp om du behöver mycket vv, annars måste du köra med el för att köra upp tempen i vp beredare för att fylla en större bubbelkopp.. Volymförstorare är för att vp ska få längre driftstid o färre start/stopp.. Fungerar utmärkt att söka efter en beg elvvberedare på 100-300 L som volymförstorare, detta om du väljer en pump dimensionerad för 100% täckning utan eltillskott..

Ser nu att du har en panna som rymmer 205 L vilket är iaf 150 L för mycket, Det skulle varit återvinningskoppel så pannan tömts på vv snabbt efter drift.. Som det är nu skulle du haft en tappvattenautomat på pannan o skippat acktanken samt haft annan brännare..
Ang janfire så har dom oxå problem, Nh har haft problem med askurskrapningen bl.a.
Men hur som helst så hjälper ingen åtgärd med pelletssystemet för att du ska få mer utrymme i kåken
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
lindfer
Frö

Inlägg av lindfer »

Hur kan man elder med jordvärme eller pelletanläggning utan el? För "borttagen reklam" behöver jag flera bilder av pelletanläggningar

Direktcitering och otillåten reklam borttagen. / Roli moderator
Skriv svar