Hjälp med krånglande pelletspanna =/

Skriv svar
AlexandraW
Lärjunge!
Inlägg: 362
Blev medlem: fre 26 nov, 2010 21:02

Inlägg av AlexandraW »

Och på de inställningar som fungerat fint dag ut och dag in här tills det började krångla igår, dvs 55% matning och 50% fläkt käkade den upp 432 gram pellets på 10 minuter. Började på panntemp 56 grader och steg upp till 59 grader under de tio min jag matade, tappade inget, men vet inte om den 'stannade' på 59 och inte orkar upp mer, ska kolla snart.

Så, ni kloka - vad ska jag göra?
AlexandraW
Lärjunge!
Inlägg: 362
Blev medlem: fre 26 nov, 2010 21:02

Inlägg av AlexandraW »

Glömde. Jag slog ju på elen som stöd igår. Poff kom pannan upp i temperatur och utvattnet över börvärde. Stängde av elen och det var fritt fall, allt rasade ner till ca 55 grader, och sen stog den där och tuggade och tuggade men kom aldrig högre.

När ni pratar om kW, t ex att för att få 12 kW krävs bla bla. Det står ju när man kollar i menyerna 15 kW, spelar det roll för hur mkt pellets den bör få etc? Eller anger det bara nåt maxvärde *korkad*
ja
Entusiast!
Inlägg: 149
Blev medlem: fre 16 jun, 2006 14:47
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av ja »

Effektvalet 15kW i menyn är för att få fram standardvärden, tror den sätter maxvärden också.

Den verkliga effekten beror bara av hur många gram pellets den matar på en viss tid.

55% matning verkar ju ge de 435 gram som André räknat fram av 12kW. Isåfall ska du ha 30% fläkt.

André har du mätt på en 12D brännare eller antar du att det blir samma fläkt som på 15/20 ?
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
AlexandraW
Lärjunge!
Inlägg: 362
Blev medlem: fre 26 nov, 2010 21:02

Inlägg av AlexandraW »

Ska jag prova sänka fläkten till 30% alltså? *ser skeptisk ut ;)*

Den har ju gått klockrent på 55% matning och 50% fläkt fram tills igår kväll. Matningsresultat osv har jag ju skrivit, men den står nu kvar på 55 matning och 50% fläkt och har kravlat sig upp till 62 grader nu i alla fall, vilket är mer än den fixat på hela natten (då har den gått på 60% matning och 40% fläkt)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Brännaren är väl utbytt vad jag förstår o antog då jag såg inställningarna 36% fläkt vilket är stadard fläkt för både hög o låg läget..

Brännartyp 15 kW har fabriksinställningar 70%matning o fläkt 36% i både hög o låg vilket även 20/25 kW har i min men det spelar ingen roll vad som står där utan man kan ställa den på 25 kW med brännartyp 25 kW genom att ändra matningen till 90% o sätta i ett extra stift..

Iaf börjar jag tyvär tro att du har för effektkrävande hus sett till vad pannan levererar då den inte orkar få upp tempen utan hjälp av elpatronen då det blir kallt, Men för de ska den gå köra konstant utan att den ska stanna :evil:

480 gram/10 min ger inmatad effekt på 13,8 kWvilket ger en uteffekt på ca 12,5 kW om pannan levererar dom 90-92% verkningsgrad den ska ge, Då krävs att man har rätt fläkt oxå så Co2 ligger på 12-12,5% så effekten är något för hög enligt spec men å andra sidan körde äfab den med uteffekt på 12,7 kW med 92,7% verkningsgrad el liknande om ja inte minns fel så det ska inte vara nån katastrof om effekten är så lite för hög..

Är undertrycket i pannans eldstad 15 pa o tilluft finns så ska de gå få pannan att fungera som det är tänkt..

Hur stort är huset som pannan ska värma?
Hur många kW är elpannan på??
Klarar elpannan att hålla värmen utan hjälp av pelletsen??
Har ni varmt inne som ni vill ha det el är temperaturen för låg då det går ut 60° vatten??

Kan ta hur det fungerar lite snabbt o tar mitt system som ex vid elpatron drift, Elpatronen är på 6 kW men huset kräver drygt 9 kW när det är som kallast men då det blir kallare än -13° krävs varmare vatten än 47° som är max vad elpatronens 6 kW orkar hålla med fullt öppen shunt..
Så när temperaturen sjunker ändå mer ute går det bara ut 47° till systemet men innetempen börjar sjunka, När det är -18/19° ute blir innetempen under 20° men tempen i tankne o radiatorsystemet är 47° men elpatronen skulle då behöva göra 52° varmt vatten men den klarar bara att hålla 47° o vid den temperaturen avger mina radiatorer 6 kW..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AlexandraW
Lärjunge!
Inlägg: 362
Blev medlem: fre 26 nov, 2010 21:02

Inlägg av AlexandraW »

Fast den höll huset varmt och trevligt när det var minus 23. Igår när den bråkade var det minus 10.

Så jag tror faktiskt inte, om jag får argumentera emot, att problemet är att inte pannan orkar värma huset. Den har liksom gjort det vid minus 30 utan problem. Men det kräver att den går och inte får 'fnatt' som igår.

Igår hade den ju hållit värmen finemang i huset vid både minus 15 och minus 23 innan utan minsta problem. Men så får den 'fnatt' och klarar inte att nå upp i temperatur. När utetempen var minus 10. Idag är det minus 8 men pannan är som sagt lika vrång.

Så vad som än gör att den krånglar är det ju knappast att den inte orkar för det är kallt ute. Just för att det finns ingen röd tråd. Om pannan inte orkade upp i temp så fort det blev mer än minus X grader ute och aldrig fixat det heller skulle jag ju lätt köpa det.

Men den håller ju värmen så bra så i alla temperaturer, tills den får en flipp och sen kan den inte hålla värmen alls oavsett väder.

Jag vet inte vad det är för kW på elpatronen. Men den klarar INTE att hålla värmen i huset själv, nej. Inte en suck. Den klarar det när det är plus ute, men inte när det är minus. Den är dock inte tänkt för det. Tanten som bodde här innan, så hon hade vedeldning, punkt. (Utan acctankar). Men när hon blev gammal och krasslig så orkade hon ju inte med allt kring vedeldningen. Varvid det installerades en liten elpatron, och sattes in kompletterande el-element i kök, 'kammare' (rummet innanför köket) samt hall och ett sovrum uppe. Så stängde tanten helt enkelt resten av huset och bodde i kök-hall-kammare samt hade ett sovrum uppe som gästrum. Och de fick värme med elelementen (dvs direktverkande el). Medan elpatronen höll resten av huset (värmt med radiatorer) på 13 - 14 grader, dvs inte 'beboeligt' men så hus/möbler/etc inte skadades.

Så elpatronen har aldrig varit tänkt att kunna värma hela huset, och är därför underdimensionerad sett till det.

HUset är ca 150 kvm, 2 våningar (plus kallvind) och gammalt som gatan. Vem som installerade värmesystemet från början vetesjutton, men det är inte speciellt logiskt. Men från början hade de ju bara vedspis, sen någon gång byggdes det ju ut. Med följande resultat:

Nedervåning:
Kammare. 1 radiator (+1 elelement)
Kök: Inga radiatorer (+1 elelement)
Hall: 1 radiator
'Salen' (stort som f*n): 3 radiatorer
Badrum (minilitet): 1 radiator.

Övervåning:
Stor hall: Ingen värmekälla
Sovrum 1: 2 radiatorer
Sovrum2: Inga radiatorer (+1 elelement).

Vi kör inga av elelementen ska tilläggas, med undantag för gäster då elelementet i sovrum 2 slås på.

På nedervåningen finns dörr mellan hall och sal samt hall och kök, de är bortplockade (av undertecknad). Dörr mellan kök och kammare även den bortplockad. Dörr mellan badrum och kök. Dörr mellan kammare och sal, den är stängd eller på glänt (lite olika).

Uppe dörr till respektive sovrum, alltid stängd. Förr när vi hade vedeldning satte vi ett tjockt draperi mellan hall nere och trapp, så att pannan skulle slippa värma hela hallen uppe med. Det behövs inte med pelletsen.

Om tempen är för låg inne när det går ut 60gradigt vatten beror helt på utetemperatur. Idag (minus 8) räcker 62 grader, det är den står på nu och jag fryser inte. Enligt termometrarna så är det 20 grader i köket och 23 grader i salen (mitt sovrum).

Dock, så att nå rumstemp är en sak, och hålla golv osv kalla en annan, iom att den stått inatt är fortfarande golven kalla i alla rum utom mitt sovrum t ex. Det är det inte när allt fungerar.

Men när det är minus 20 t ex då räcker inte 60 grader till.
Pannan, som jag ändrade inställningarna på IGEN i väntan på svar härifrån, har pinat sig upp till 65 grader panna (börvärde 75) och 63 grader utvatten (börvärde 62).
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

150 m2 bör den klara att hålla varm..
Är det en Bequem 12 el 20 brännare dom stoppat i nu??

Ställ in hög 55% så den drar 435 gram pellets/10 min (max 450 gram) o fläkt 50% sen kan du justera låg så den drar ca 200 gram/10 min med fläkt 35%

Att tempen inte höjs så snabbt i pannan efter stopp beror på husets effektbehov så den kan få gå på max nån/några timmar om tempen inne gått ner o det är kallt ute, Men bara den kommer ikapp så är det inget problem..

Jo om du lyckas se genom synglaset ser du då luftslitsarna i koppen (skårorna) ??
Den kan ha gått med för lite fläkt så efter några timmars drift hinner den inte förbränna pga syrebrist o då börjar oförbrända pelletsar tryckas ur koppen, Koppen går överfull med andra ord o då sotar den som tusan..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AlexandraW
Lärjunge!
Inlägg: 362
Blev medlem: fre 26 nov, 2010 21:02

Inlägg av AlexandraW »

Snart är ni lika less på mig som jag är på pannan.

60% matning, 50% fläkt (samma som jag provade med inatt). Samma -8 grader.

Pannan slogs nyss ifrån, med 77 (75) grader pannvatten och 65 (63) grader utvatten.

Nej jag kan inte förklara det... Den är förhäxad? Besatt? Går på voodoo?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Att den stannar nu är inget konstigt den har nått börvärdet :wink:
Den går ca 1 min efter att den når inställt börvärde (75°) o då kan den nå 77° innan den stannar men har du haft låg läget aktiverat på 5-6 kW (ca 200 gram/10 min) så växlar den ner från hög till låg när pannan når 71° men faller då tempen till 68° går den över på hög effekt igen = den går jämt om behov finns..

Har du varmt inne nu??
Den shuntar ut 65° varmt nu o vad är då utetempen??
Kan nog bli så att du kan måste öka börvärdet till 80° om det blir extremt kallt ute, Vad har du för ute resp innetemp nu??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AlexandraW
Lärjunge!
Inlägg: 362
Blev medlem: fre 26 nov, 2010 21:02

Inlägg av AlexandraW »

Jo, jag menade att det var POSITIVT att den slog ifrån, inte att gnälla på att den stannade. Jag vet att den ska stanna då, även om det kan verka så är jag inte heelt korkad =)

Jag brukar öka pannans börvärde till 80 när det är kallt ute och utvattenbörvärdet går uppåt 67 - 68 grader.

Utetempen är fortfarande -8 grader som jag skrev. Börvärdet på utvatten är satt av mig på 63 grader. Jag har inte gjort ren utetempgivaren än, så det säger inte så mycket börvärdet tyvärr, då jag ju justerar det 'manuellt'. (Utetempgivaren tycker det är nollgradigt..)

Inne 20 kök, 23 i mitt rum.

MEN..jag skulle inte sagt ngt, när panntemperaturen sjönk och den startade igång igen så... just det, den orkar inte upp.. Den står nu och hackar på 65 grader, hög effekt och orkar inte upp.

Men ni har i alla fall fått en mycket god bild av vad problemet är (delvis, den har inte sotat och rykt in iaf, alltid ngt). Den går utmärkt, allt fungerar, inget ändrats och POFF så bara börjar den krångla och ingenting fungerar. Det är så den gör, och så den gjort. Och det här är anledningen att installatören anser att Ariterm skulle bytt ut den IGEN på garantin - för det är liksom inte rimligt att den håller på såhär, och dessutom gör den det fullkomligt ologiskt och utan röd tråd. Som synts senaste dygnet; fungerar förträffligt och har så gjort i flera dagar, sen poff så börjar det krångla och krångla och jävla, och sen när den tröttnat på det så poff fungerar det igen bara ändå. För att gå ett tag (5 minuter till 5 veckor, man kan aldrig så noga veta..) och sen poff - börja krångla...

Och jag vet verkligen inte vad f*n jag ska göra, och installatören har ju samma problem. Jag vet inte HUR många ggr de var hit förra vintern och efter X timmar här fått ordning på det. För att ibland inte ens hinna härifrån innan det krånglade, och ibland fungerar det i flera veckor så man trodde att 'japps, nu har vi löst det'. Den fungerar och 'svarar' helt enkelt inte som den borde.

Det här är (förutom då att den inte rykt in än) en REPRIS av förra vintern, precis samma 'sjuka'.

Sen, du skrev om lågläget aktiverat på 5 - 6 kW? Hur ser man det? Den slår ner till låg när den närmar sig börvärde och går sen på låg upp till börvärde och slår sen ifrån (dvs precis som den ska). Dock inte kollat om den smyger igång på låg heller. Men tänkte om ngt där ställer till det, jag har inte ändrat inställningarna på låg, de står på 50 matning och 40 fläkt som den gjort sen strax efter jag startade tråden.

Å andra sidan så står den ju nu på hög och når inte över 65 grader panntemp. Igen.. Utan anledning/ändring.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Tror inte alls du är korkad men jag vet hur det känns när man ska beskriva fel som ingen varit med om o kommer å går..

Hmm låter som en Ecoflex som jag o några kompisar jävlades med 1 år innan Ctc gav upp o betalde tillbaka pengarna inkl installation, Skillnade va att den justerade man perfekt en dagen för att morgonen efter ha stannat pga optovakt o pannan sotat som fan bara över en natt..
Där va problemet att man inte kunde köra pannan på över 10-12 kW för då stannade pannan men med låg effekt gick den men blev extremt mycket aska..

Han huset kylas ner nått igår??
Låter annars som du behöver 100° till radiatorerna då det blir -30° annars om det behövs 63° vid -8°, Har du termostater på radiatorerna??
Alla radiatorer är varma (bör ej gå hålla i om du kör 63° i dom..

Hur långt släpper pannan ner tempen under börvärdet innan den startar??
Den ska starta om när tempen sjunkit 4-5° under börvärdet, Om inte tankdiffen är aktiverad..
Visst kör du pannan på underhållsglöd??

För att få låg läget på 6 kW måste man ställa in matningen så den drar ca 200 gram/10 min annars vet man inte vad den har för effekt på låg..
Så det ska vara andra värden på fläkt o matning o låg jämfört med hög annars går den på samma effekt i båda lägena..

För att justera matning i låg kan du under vägningen gå in under "Test utgångar" o ställa in tex 45% matning o 35% fläkt o sen kolla med vågen o se till så den förbrukar 200 gram/10 min..

Får man panna bara att gå med luftöverskott så kan man testa sänka fläkten 1%/dag tills man ser att den börjar bli mörk i eldstaden/optovakten börjar få lite sot på sej efter 1 dygns drift då får man öka 1% o se om de blir bättre annars öka 1% fläkt till då ska det banne mej fungera om inte elektroniken är helt knäpp så matning/fläkt ändras av sej själv över tid..
Köra med mycket luftöverskott/på tok för mycket fläkt gör inget, Det som händer är att man får sämre verkningsgrad o att det kan ev bli mer sintring i koppen..

Jo heter din brännare 12 el 20D??
Verkar inte som 12D ens finns att köpa som lös brännare längre, Bara om man köper en Bionet 12+ men då sitter elektroniken i pannan o inte på brännaren som hos dej..

Ser du något av slitsarna på koppen genom synglaset??
Jo det är en grej du kan kolla, Testa att ta bort synglaset o se om det blåser alt suger.. Ska inte tokblåsa där då har man övertryck i pannan = dåligt drag alt tätt i nån rökkanal i pannan
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AlexandraW
Lärjunge!
Inlägg: 362
Blev medlem: fre 26 nov, 2010 21:02

Inlägg av AlexandraW »

En 12D.

Och japps, huset kyldes ner igår/inatt, då det ligger lite 'back'. Rumstempen är bra nu, men golven är kalla osv. Är ju som sagt ett gammalt dragigt hus.

Radiatorerna har termostater, som man kan vrida på, läge 0-5. Vissa av dem fungerar dock (som så mkt annat *s*) lite som de tycker, de hänger upp sig och släpper på max även om de står på 0 (avslagna).

Jag kan lägga handen på elementet nu, men INTE låta den ligga kvar - eller kan och kan, men då bränner man sig.

Vid minus 30 brukar utvattnet gå på 70 - 72 grader och det räcker.Generellt så ändrar vi inte termostaterna på elementen, det är mest i badrummet det vrids på/av, och ibland justerar jag lite i sovrummet med och drar ner dem lite, men aldrig när det är kallt ute utan det är mer när det står och slår om och är 10+ dagtid och -5 minus nattetid, blir lite för varmt tom för mig dagtid annars då.

Jag vet inte på rak arm hur långt under börvärde pannan släpper tempen faktiskt, jag minns inte och eftersom den inte når börvärde nu så kan jag inte kolla.. Jag har FÖR MIG att påväg upp växlar den över från hög till låg vid 70 grader om börvärdet är 75. Men jag minns inte var den startar på nedvägen, jag har FÖR mig att den tuffar igång vid 68 om börvärde är 75, men jag är inte säker tyvärr. Kan kolla om/när pannan behagar nå upp i börvärde igen. Den ligger kvar på 65 grader..

Tankdiff, vad är det?

Glödhållning 60 min står den på.

Får med andra ord mata och mäta på låg sen med, men det förutsätter ju även det att pannan når upp såpass högt i värde att den går över på låg, just nu tuggar den ju på hög hela tiden.

Synglaset så jag ser bara eld där ;) Cigarettändarlåga drar inåt om jag tar bort synglaset och håller den precis framåt röret. Dock provade jag när den var i full färd att mata i pellets och fläkten gick (och i läge hög) om det har ngn påverkan.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Skit då är det inte mer än effkten som du kan ställa säkert med hjälp av vågen, Inte troligt att det stämmer med fläktvärden även om det är samma fläkt så har du en mindre kopp som inte släpper in lika mycket luft så det är möjligt att det krävs rätt mycket fläkt hos dej..
Får köra o se om det börjar sota på synglaset/optovakten samt kolla färgen på väggarna inne i eldstaden, Är dom vita/riktigt ljusa får du börja med att sänka fläkten i 1% intervall o se när den börjar bli mörk i eldstade då får du öka 1% igen..
Man ligger ganska nära att den ska börja gå fet när den är som den ska

Den ska starta vid samma temp på låg som den gör då den kommer upp i temp men då det är lite vatten i pannan kan den säkert hinna falla till 68° innan det händer något...

Tankdiff är ett fastvärde hur långt man kan välja att pannan ska sjunka under börvärdet innan den startar men då går den endast i hög, I menyn där du kan ställa matning o fläkt ligger tankdiffen sist o ska vara "nej" hos dej

Sugs lågan in om du tar bort synglaset även nu då brännaren går för fullt??

Du kan justera låg genom att gå in under "test utgångar" där du ställer fläkt o matning o kan testa, Är ofta ett måste att göra så då man annars har lite tid på sej då den annars växlar till hög/stoppar pga uppnått börvärde.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ja
Entusiast!
Inlägg: 149
Blev medlem: fre 16 jun, 2006 14:47
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av ja »

Jag ställer tillfälligt om hög med samma värden som låg då jag ska mäta matningen.
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Så kan man oxå göra, Ställa in låg värden på hög för att få rätt effekt sedan lägger man in dom i låg läget..
Bara matning man behöver bry sej om då, Gör inget om man kör med för hög fläkt under tiden..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar