Biomatic 20+ allmänna frågor m.m.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
Fishermansfriend
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 08 feb, 2005 13:39
Ort: Kronoberg

Inlägg av Fishermansfriend »

Ok, då skall jag ha koll på spärren...
Biomatic 20 panna, Bequem 15f brännare. Bulkförråd ca 7ton = 11.5m3 Acktank 500L.
Årsförbrukning. ca 4ton. 183m2 enplanshus.
Användarens profilbild
Fishermansfriend
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 08 feb, 2005 13:39
Ort: Kronoberg

Inlägg av Fishermansfriend »

Sådärja nu är slussvingar utbytta... = ingen mer rök från skruven.
Bytet tog nog ca 45min... ink kaffe...
Och de gamla var helt söndriga...
Biomatic 20 panna, Bequem 15f brännare. Bulkförråd ca 7ton = 11.5m3 Acktank 500L.
Årsförbrukning. ca 4ton. 183m2 enplanshus.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Fint :D
Utan/trasiga slussvingar går den inte köra utan det ryker in oavset om man har riktigt bra drag el ej
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Jag får inte rätt på mina panna. Jag har bra förbränning nu. Bara pyttelite sot på glaset efter två dygns drift. Men jag får tömma asklådan varanann vecka och askan är som kaffesump typ. Små svarta oförbrända pellets. Jag vet inte om det har med pelletsen att göra eller om det är nåt annat skit. Drag och förbränning är iaf rätt nu. Kan det vara pelletsen (Rindi) eller kan det ha med renblåsningen att göra? Jag kör 15 kW på både hög- och lågläge och har rätt undertryck i eldstaden.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Låter inte bra med askan konsistens :?
Lite tonat glas efter 2 dygn är inte onormalt men då brukar inte askan bli så heller utan det är snarare om man kör med luftunderskott så koppen går överfull så pellesen inte hinner brinna upp i koppen innan den trycks över kanten, Koppen går då överfull men då sotar pannan rätt ordentligt..

Hur mycket pellets har du kört igenom då du måste tömma lådan??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Nu har jag förvisso haft dålig förbränning ett tag och det är först senaste veckan jag närmat mig sanningen där. Men jag tömde lådan förra torsdagen och nu var den halvfull när jag kollade i tisdags. Jag tömde den inte en enda gång i November för jag tyckte att den såg bättre ut. Men när jag tog ut lådan så hade det blivit ett askberg i lådan så det blev till att asa fram grovisen :(.

Sedan jag drog igång pannan den sista September har jag kört cirka 2 Pall och tömt den 3 (snart 4 gånger).
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Hos mej kollar jag ofta om övre del av brännkoppen är ordentligt skruvat fast så inte förbränningsluften försvinner ut. Mina skruvförband tycker lossna lite över tid pga utvidging/värme.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
J_Skåne
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 09 dec, 2010 21:43

konsten att hitta rätt läge...

Inlägg av J_Skåne »

Hej, ny på forumet. Har hittat massa värdefulla tips här som hjälpt mig med inställningarna av min nya panna. Jag skaffade en Ariterm Biomatic+ 20 med Bequem brännare. Pannan är den nya (2010) tjusigt designade modellen.

Tyvärr har den inte gått alls bra sedan installationen i slutet av september. Som jag bedömde det har det gått åt rätt mycket pellets (kör med Telge Energis Neova). Sen sotade det som attan och asklådan fylldes lätt på en vecka. Det var inte så mycket aska, mer små grillkolsbitar i stället.

Första veckorna gick den på fabriksinställningar men sen var installatören här och "justerade" den. Det blev hög skruv 60% hög fläkt 48% och låg skruv 41% och låg fläkt 37%. Pannan gick ännu sämre med larm om att pellets saknades för att externskruven inte hann med att pysa fram pellets i tid.

Så jag ringde installatören och tjatade till mig ännu en justering. Och efter en tid kom dom och kopplade in rökgas instrument och provade sig fram till olika inställningar på skruv och fläkt. Fick ett snarlikt resultat med hög skruv på 48% hög fläkt 40 och låg skruv 38% låg fläkt 36%.

Det visade sig dock vara lika kass som tidigare. Mycket sot och full asklåda med grillkol på kort tid. Suck! Försökte förgäves få dom att komma ut igen och rätta till saker och ting. Jo visst, dom skulle komma hette det på telefon men sen dök det aldrig upp någon. Började ge upp hoppet.

Men då hittade jag till det här forumet och en hel del bra info om pelletseldning.

För ett par dagar sedan så tog jag med mig vågen ner i pannrummet och mätte upp hur mycket pellets som matades in genom brännaren. Hej å hå 723g på hög skruv i 48%. Det motsvarar ju en bit över 20 kW i ineffekt. Aningen för mycket kanske... Jag misstänker att installatören har utgått från vad dom brukar ställa in på Biomaticen, men att det i och med 2010-årsmodellen har skett någon förändring i brännarskruvens kapacitet.

Så jag trixade ner den till 15 kW i hög och 11 kW i låg med hjälp av de siffror jag hittade här på forumet. Nu sotar panna inte alls som den gjorde tidigare och det känns inte som att det är någon panik med asklådan heller. Men fortfarande blir askan lite grynig.

Jag hittade fram till följande värden för brännarskruven:
10 kW - skruv 28% - 354g per 10 min
11 kW - skruv 29% - 376g per 10 min
14,5 kW - skruv 37% - 510g per 10 min
15 kW - skruv 39% - 522g per 10 min

Nu har jag en fråga... Om jag skulle behöva trycka upp pannans låg-effekt till 12-13 kW respektive hög-effekt till 17-18 kW vilket värde för fläkt% kan då vara lämpligt?

Om askan är kornig/grynig är det rätt att prova med att höja fläkten någon %?

Rökgasfläkten står på 40% max och 0 i min. Är det Ok, eller är det också något som behövs justeras?

Ha, sorry, det blev ett galet långt inlägg...
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Vi har ju liknande problem du och jag :)

Det enda ja kan svara på är att jag ställde ner min rökgasfläkt till 39% för att få det undertryck i eldstaden som Ariterm förespråkar.

Jag kör också 39 Skruv och 33 fläkt för 15kW. Men med Rindi Pellets.

Vilken är återförsäljare hade du?
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Inlägg av Brynäs »

Andre brukar köra med ett riktvärde för matning och fläkt om jag minns rätt så är det följande.

Ökar man matning med 2% så ökar man fläkt med 1%.
Sen är det bara att utgå från det man har nu.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Kör enligt Andrés anvisningar och kan verkligen inte klaga på det. För förbränningen är bättre än någonsin. Ska öppna sotluckan och kolla resultatet igen idag.

Hur ofta skall fläkten för renblåsning gå igång. Får för mig att det kan ha med den att göra. Att den går in för ofta alltså.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
J_Skåne
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 09 dec, 2010 21:43

Inlägg av J_Skåne »

Jag har provat att ställa ner rökgasfläkten nu till 39%. får se om det gör ngn skillnad. Askade ur idag efter en veckas riktigt kallt väder och det var faktiskt inte så värst mycket i lådan. Alltså klar förbättring på den fronten med mina nya inställningar.
Återförsäljaren var Biomontage.
Ska ta med vågen ner i källaren den här helgen också och se vilket värde skruven ska ha för 12 resp 17 kW.
Sen får jag prova mig fram med fläktens inställningar.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Inlägg av Brynäs »

Jag har min ställd på 1 timme men det är upp till var och en vad man vill ha.
Men för min del funkar det en gång per timme :!:
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Det ska inte ha någon betydelse med hur ofta den gör renblåsningen, Tror alla jag känner med Bequem/biomatic kör 2ggr/h inkl jag själv..
Är det utväxlingen dom ändrats i dom nya pannorna/brännarna så är det bara bra för som det va förr kan det hända att man inte kan komma upp i 20 kW fast man kör med 100% matning vilket är lite tråkigt om man behöver effekten men har dålig pellets o inte når upp till 20 kW, Bör även vara mindre slitage då skruven går så lite nu :D

Vid 17/18 kW testa fläkt 43-45%
20 kW fläkt 50-52%
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
quint
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 06 okt, 2010 19:37

Inlägg av quint »

Brynäs skrev:Andre brukar köra med ett riktvärde för matning och fläkt om jag minns rätt så är det följande.

Ökar man matning med 2% så ökar man fläkt med 1%.
Sen är det bara att utgå från det man har nu.
Fungerar det där baklänges också?
Om jag vill sänka effekten så sänker man fläkten med 1% för varje 2% matning?

Det borde vara så, men jag vill vara säker :D
Senast redigerad av quint den tis 14 dec, 2010 22:39, redigerad totalt 2 gång.
Thermia Biomatic+ 20 installerad 2010-10.
2 plans villa med ouppvärmd källare från 1937. 240m2. 22 grader.
Skriv svar