André skrev:Ser att du kör mot en bionet med Thermia 20 kW brännaren, Är det en Bequem 20D du kör i bionet pannan??
Har du dragbegränsare??
Den bör du ställa på 15 pa, Jag får oxå grusliknande partiklar i koppen med för lågt drag.. Naturligtvis kan de vara dålig pellets du fått o då ska den reklameras, Alt dom hämtar igen o lev ny el så får du igen pengar..
Hur ser inställningarna på brännaren ut??
Du kan alltid testa att justera brännaren själv om du har tillgång till hushållsvåg, Mata brännaren manuellt från vågen o direkt ner i brännaren.
10-11 kW inmatad effekt bör bli bra om du inte har stort värmebehov så pannan nästan haft problem att klara värmen kallaste dagarna..
10 kW ska brännaren dra 350 gram/10 min med fläkt 25%
11 kW 380 gram/10 min fläkt 27%
Max du kan köra brännaren på är 12 kW uteffekt vilket gör 435 gram/10 min o fläkt 29%
Jo då, det är en BeQuem 20D som sitter i bionetpannan. Dragbegränsaren är av fabrikat KW, inställd på 15 pa .
Inställningarna på brännaren : matning = 60% , fläkt = 34%.
Först testade jag inmatad effekt.
Hushållsvåg och stoppur samt några pilsner, gav följande: 2240 g pellets / h = 373 gram/10 min.
I runda slängar , nära 11 kW . Pelletsmatningen verkade vara rätt ställd, då pannan är på max 12 kW.
O2 överskottet har jag tidigare försökt ställa in med hjälp av färgen på röken och askan. Efter att jag kört igång med SE pellets blev askan mycket ljus.
Genom en kompis som känner en kompis som har en granne så fick jag låna ett instrument för rökgaser. Följande mätvärde fick jag.
Fläkt 36% gav: rökgastemp: 148,7 C CO2: 7,15 % O2: 13,6 % CO: 785 ppm
Fläkt 34% gav: rökgastemp: 146,7 C CO2: 9,47 % O2: 11,2 % CO: 355 ppm
Fläkt 32% gav: rökgastemp: 155,7 C CO2: 8,41 % O2: 12,3 % CO: 382 ppm
Fläkt 30% gav: rökgastemp: 159,2 C CO2: 9,09 % O2: 11,6 % CO: 315 ppm
Med 30 % inställning på fläkten , så fick jag fortfarande sintring i brännaren. Nu var det mindre än tidigare med 36% inställning.
Efter att jag mätt färdigt ,läste jag i Andrés inlägg att fläkten bör vara 25-27%. Jag får försöka låna instrumentet igen och fortsätta mätserien.
Något förvånad blir jag. Det har gått cirka 5 ton pellets genom brännaren utan problem. Neovas bulk från Vaggeryd, Laxå, Vida, alla har brunnit utan sintring. Vad är det som gör SE`s pellets så speciell och känslig för luftöverskott?
MVH Stierna