Olika "värdering" av brännareffekt?
Olika "värdering" av brännareffekt?
Jag insåg idag att jag har mycket att lära mig om mycket. Idag talade jag med en god vän som eldar med ved. Hans panna är på 40kw berättade han. En annan god vän har en bergvärmepump på 9kw som sen motsvarar c:a 35kw om jag fattat saken rätt. Då undrar man ju lite smått. Den brännaren jag använder i vårt hus för pellets är specad till c:a 14kw?? Hur räknas detta igentligen?
Kompisen med vedpannan och jag har liknande storlek på hus och byggteknik.
Kompisen med vedpannan och jag har liknande storlek på hus och byggteknik.
//Mattias
Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
-
- Lärjunge!
Din kompis som eldar ved eldar mot Ack-tank eller? Då har han inget behov av en kontinuerlig brand i pannan och kan brassa på allt på en gång för att sedan inte elda på ett dygn.
Medan du eldar sakta men säkert hela dygnet runt.
Värmepumpen utnyttjar energin i uteluften och har om den har 9kW eleffekt cirka 30kW värmeeffekt. Ofta jobbar du mot en tank även med värmepump för att få lite längre drifttider och därmed spara värmepumpen lite.
Summan av kwh är konstant men du pytsar in mer kw under kortare tid med ved och värmepump.
Blev du något klokare?
Medan du eldar sakta men säkert hela dygnet runt.
Värmepumpen utnyttjar energin i uteluften och har om den har 9kW eleffekt cirka 30kW värmeeffekt. Ofta jobbar du mot en tank även med värmepump för att få lite längre drifttider och därmed spara värmepumpen lite.
Summan av kwh är konstant men du pytsar in mer kw under kortare tid med ved och värmepump.
Blev du något klokare?
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
En 9 kW vp ger just 9 kW men med tillskott av el ger den mer medans vedpannan ger 40 kW under några timmar/dygn o din brännare ger 14 kW..
Om vi antar att era hus skulle kräva exakt lika mycket o husen kräver 9 kW då det är -25° så skulle VP måsta gå dygnet runt o din brännare behöva gå 15,5 tim o vedpannan brinna 5,4 tim under dygnet..
Om vi antar att era hus skulle kräva exakt lika mycket o husen kräver 9 kW då det är -25° så skulle VP måsta gå dygnet runt o din brännare behöva gå 15,5 tim o vedpannan brinna 5,4 tim under dygnet..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Watt är Watt!
En 40kW vedpanna klarar att ta upp maximalt 40kW, eldar man hårdare försvinner den del som överstiger 40kW ut i skorstenen.
Att en värmepump (VP) på 9kW ska fungera som 35kW betyder att den ska ha en COP på 3,88 vilket är rimligt att förvänta fastän det kan vara lite optimistisk i vissa lägen. En värmepump flyttar ju energi från uteluft eller jorden in i huset.
Och din pelletsbrännare är nog specat för 14kW (inte kw) för att den eldar upp den mängd pellets per tidenhet.
Din kompis med vedpanna har även ackumulatortank och han gör som din brännare: eldar när det behövs. Om din brännare kör 1 timme och är släckt 1 timme ger den egentligen bara 7kW, alltså hälften.
Samma sak med en 40kW vedpanna: om du lägger i 1 gång/dygn och det brinner i kanske 1,5 timme blir det bara 2,5kW när man slår det ut över ett dygn.
Talen är bara exempel och är sannolikt inte realistiska.
Det viktiga är: är toppeffekten hög nog att klara av behovet när det är som kallast, är den det är allt OK, då får man elda så mycket som behövs för att få snitteffekten till att motsvara husets behov.
Mitt hus får t.ex. just nu runt 2kW men jag har å andra sidan sänkt temperaturen inne ganska kännbart då barnen inte är här (sparar pellets), den åker upp igen i morgon när de ska komma.
En 40kW vedpanna klarar att ta upp maximalt 40kW, eldar man hårdare försvinner den del som överstiger 40kW ut i skorstenen.
Att en värmepump (VP) på 9kW ska fungera som 35kW betyder att den ska ha en COP på 3,88 vilket är rimligt att förvänta fastän det kan vara lite optimistisk i vissa lägen. En värmepump flyttar ju energi från uteluft eller jorden in i huset.
Och din pelletsbrännare är nog specat för 14kW (inte kw) för att den eldar upp den mängd pellets per tidenhet.
Din kompis med vedpanna har även ackumulatortank och han gör som din brännare: eldar när det behövs. Om din brännare kör 1 timme och är släckt 1 timme ger den egentligen bara 7kW, alltså hälften.
Samma sak med en 40kW vedpanna: om du lägger i 1 gång/dygn och det brinner i kanske 1,5 timme blir det bara 2,5kW när man slår det ut över ett dygn.
Talen är bara exempel och är sannolikt inte realistiska.
Det viktiga är: är toppeffekten hög nog att klara av behovet när det är som kallast, är den det är allt OK, då får man elda så mycket som behövs för att få snitteffekten till att motsvara husets behov.
Mitt hus får t.ex. just nu runt 2kW men jag har å andra sidan sänkt temperaturen inne ganska kännbart då barnen inte är här (sparar pellets), den åker upp igen i morgon när de ska komma.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Tack, det klarnar en aning tror jag. Bra förklaringar! Jo, min vän eldar mot 2 acc tankar på 1000 liter styck sa han. Det stämmer ju med vad ni säger här åxå.
Jag är inte med på hur effekten fördelar sig i huset över tid men det är kanske inte jätteviktigt. Min första rädsla var att jag hade på tok för liten brännare för huset. Det är nämligen en sak jag misstänkt ett tag och nu när det är kallare ute så märks det. Pannan startar vid c:a 65 grader och eldas tills den når c:a 79-81 grader. Sen står den still i kort tid innan den börjar gå igen. Den rasar alltså FORT i temp, ja, c:a 15 grader på kanske 15-20min nu när det är c:a 0 grader ute. Huset är oisolerat och drar friskt och vi försöker iaf hålla 18 grader och det är PRECIS vad pannan orkar med just nu när det är 0 ute. När det var -25 i vintras, gick pannan HELA TIDEN. Då klarade den inte att nå 80 grader. Då hade vi 13 grader inne i köket.
Är brännareffekten för låg då?
Jag är inte med på hur effekten fördelar sig i huset över tid men det är kanske inte jätteviktigt. Min första rädsla var att jag hade på tok för liten brännare för huset. Det är nämligen en sak jag misstänkt ett tag och nu när det är kallare ute så märks det. Pannan startar vid c:a 65 grader och eldas tills den når c:a 79-81 grader. Sen står den still i kort tid innan den börjar gå igen. Den rasar alltså FORT i temp, ja, c:a 15 grader på kanske 15-20min nu när det är c:a 0 grader ute. Huset är oisolerat och drar friskt och vi försöker iaf hålla 18 grader och det är PRECIS vad pannan orkar med just nu när det är 0 ute. När det var -25 i vintras, gick pannan HELA TIDEN. Då klarade den inte att nå 80 grader. Då hade vi 13 grader inne i köket.
Är brännareffekten för låg då?
//Mattias
Ja, eller iallafall totaleffekten i systemet är för låg då.
'Om din brännare utvecklar 14kW, men pannan har en verkningsgrad på 70% så får du ju bara ut 9.8kW.
Sen måste man skilja på energi och effekt.
Energi är effekt per tidsenhet.
husets värmebehov (energi) mäts i kWh, olika effekter får då jobba olika länge för att tillgodose behovet.
/johan
'Om din brännare utvecklar 14kW, men pannan har en verkningsgrad på 70% så får du ju bara ut 9.8kW.
Sen måste man skilja på energi och effekt.
Energi är effekt per tidsenhet.
husets värmebehov (energi) mäts i kWh, olika effekter får då jobba olika länge för att tillgodose behovet.
/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Ja brännareffekten är för låg men varför köra på 14KW när den brännare du har så kan du köra upp till 20 KW, så skruva upp effekten till max så slipper du frysa
Vedolux 40 UB sidmonterad Eco Tec Agroline askutmatare ack 750L. skorsten SEM 7,5m HUS BYGGT 1976 1,5 PLAN 180M2 konverterad från el till biobränsle 2006
Fast, omn nu pannan tappar 15 grader på 15 minuter så är nog en isolering starkt att rekommendera,
För ni har väl inte något fönster öppet eller varmvattenkran som står och rinner?
/johan
'
Edit:
Räknade på värmebehovet på kul:
pannans vattenvolym: 205L
du tappar 15grader på 15min
att värma en liter vatten en grad kräver 1.16Wh
alltså 205 x 1.16 x 15 = 3,5kWh (alltså 3.5kW under en timme)
men, den energin "behöver" du ju på 15min (1/4 timme) alltså blir
energibehovet 3.5 x 4 = 14kWh
Så, din brännare bör nog gå tämligen nära 100% av tiden,
och blir det kallare kommer den inte orka hålla värmen i huset...
I uträkningen ovan bortsåg jag från vattenmängden ute i "systemet" och räknade enbart på pannans volym. å andra sidan säger du 15-20minuter för att tappa 15 grader...
För ni har väl inte något fönster öppet eller varmvattenkran som står och rinner?
/johan
'
Edit:
Räknade på värmebehovet på kul:
pannans vattenvolym: 205L
du tappar 15grader på 15min
att värma en liter vatten en grad kräver 1.16Wh
alltså 205 x 1.16 x 15 = 3,5kWh (alltså 3.5kW under en timme)
men, den energin "behöver" du ju på 15min (1/4 timme) alltså blir
energibehovet 3.5 x 4 = 14kWh
Så, din brännare bör nog gå tämligen nära 100% av tiden,
och blir det kallare kommer den inte orka hålla värmen i huset...
I uträkningen ovan bortsåg jag från vattenmängden ute i "systemet" och räknade enbart på pannans volym. å andra sidan säger du 15-20minuter för att tappa 15 grader...
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Självklart kan det vara bra med en brännare som orkar klara av att värma upp huset när det blir kallt men det mest ekonomiska ville definitivt vara att isolera! Det kommer att betala in sig många gångar medan en större brännare bara betyder högre förlust.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Lärjunge!
Finns det någon "allmän tråd" om vettiga energibesparingsåtgärder på forat?
Där man kan lägga in egna energibesparande åtgärder man genomfört hemma och andra kan hämta tips.
Där man kan lägga in egna energibesparande åtgärder man genomfört hemma och andra kan hämta tips.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Nej, inte köra en brännare på full effekt i en oljepanna. Vid pelletseldning klarar en oljepanna normalt att ta emot hälften av pannans märkeffekt för olja. De flesta oljepannor är 25kw så runt 14kw vid pelletseldning är egentligen max.Bonnen skrev:Ja brännareffekten är för låg men varför köra på 14KW när den brännare du har så kan du köra upp till 20 KW, så skruva upp effekten till max så slipper du frysa
Jag utgår från att brännaren är monterad i oljekammaren och inte vedlkammaren. Vedkammaren är riktigt dum att sätta i på en kombipanna med separata rökgasgångar. Brukar vara närapå "fritt blås" där med dålig verkningsgrad som följd.
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Jo, jag inser att huset är oisolerat. Det är inte mycket att göra åt det tyvärr. Det är ett gammalt hus och det läcker, de gör ju det med tanke på hur de är byggda. Vi har ändå försökt täta det så gott det går.
Det läcker faktiskt såpass att man nästan tror att ett fönster står öppet. En bov i dramat är att halva golvbjälklaget på bottenvåningen är dåligt, vi vet om det och där läcker det nått sjukt.
Den möjlighet jag ser för att övervintra innan vi hinner göra om detta bjälklag och lite andra saker är ju att kolla om brännaren klarar tillföra värme i den omfattningen som krävs för att vi ska slippa frysa allt för mycket. Det är halvok nu, vi har 18grader när det är -1 ute men det kommer ju bli kallt ett längre tag och mycket kallare, kanske ner till -25. Då kommer vår brännare, med den inställning som är idag, gå hela tiden. Det gjorde den förra vintern. Vet inte om det går MER pellets om den går hela tiden på t ex 14kW än om den går lite kortare och stannar mellan varven på säg 18kW? Sen undrar jag, är det nån risk med att brännaren går hela tiden? Kan nått gå sönder?
Om jag ringer installatören och ber honom ställa upp brännareffekten. vilka problem kommer isf dyka på förutom oftare askning/sotning? Just nu är pannan hyggligt injusterad för Ensos bränsle.
Jag har problem med att pannan inte startar upp och efter ett antal tändförsök och då stannar, speciellt när jag askat eller sotat ur. Det blir jobbigt om pannan stannar i tid och otid, det blir kallt fort när det är kallt ute och vi inte är hemma och kan övervaka hela tiden (vilket knappast kan vara idén med värmesystem?).
Det läcker faktiskt såpass att man nästan tror att ett fönster står öppet. En bov i dramat är att halva golvbjälklaget på bottenvåningen är dåligt, vi vet om det och där läcker det nått sjukt.
Den möjlighet jag ser för att övervintra innan vi hinner göra om detta bjälklag och lite andra saker är ju att kolla om brännaren klarar tillföra värme i den omfattningen som krävs för att vi ska slippa frysa allt för mycket. Det är halvok nu, vi har 18grader när det är -1 ute men det kommer ju bli kallt ett längre tag och mycket kallare, kanske ner till -25. Då kommer vår brännare, med den inställning som är idag, gå hela tiden. Det gjorde den förra vintern. Vet inte om det går MER pellets om den går hela tiden på t ex 14kW än om den går lite kortare och stannar mellan varven på säg 18kW? Sen undrar jag, är det nån risk med att brännaren går hela tiden? Kan nått gå sönder?
Om jag ringer installatören och ber honom ställa upp brännareffekten. vilka problem kommer isf dyka på förutom oftare askning/sotning? Just nu är pannan hyggligt injusterad för Ensos bränsle.
Jag har problem med att pannan inte startar upp och efter ett antal tändförsök och då stannar, speciellt när jag askat eller sotat ur. Det blir jobbigt om pannan stannar i tid och otid, det blir kallt fort när det är kallt ute och vi inte är hemma och kan övervaka hela tiden (vilket knappast kan vara idén med värmesystem?).
//Mattias
Är inte riktvärdet att en pelletsbrännare inte skall köras på högre effekt än 75% av vad pannan klarar vid oljeeldning.
Det är iallafall det som jag har hört/läst mig till, men det kanske är fel.
Det skall kanske vara högst 50% ......

Det är iallafall det som jag har hört/läst mig till, men det kanske är fel.
Det skall kanske vara högst 50% ......

Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Lärjunge!
Angående värmepump så har André rätt och några andra förvirrar det. En 9 kW värmepump ger 9 kW värme ut och inget annat. Ingående eleffekt är då ca 2,2 kW och ut får man alltså 9 kW värme.
IVT Geo 616C, 250m energibrunn.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Spara pengarna för effekthöjning denna gång och ta dit någon/eller hyr spruta och blås in mer isolering på vinden till att börja med /isolering är billigt och genererar pengarna tillbaka fortast)... OCh värmen stiger uppåt precis som EL och pelletspriserna..!mt4base skrev:

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers