Tändelementet gick sönder på 2,5 månader?

Skriv svar
foxmulder90
Lärjunge!

Tändelementet gick sönder på 2,5 månader?

Inlägg av foxmulder90 »

Hej!

Kom hem idag och upptäckte att tändelementet redan gått sönder, bytte det för 2,5 månader sedan.

Får givetvis ett nytt på garantin men ändå, tror ni att det är kvalitén på elementet eller någon yttre faktor? Såsom att kretskortet kanske ger ut för hög spänning eller liknande? :)

Kan tilläggas att jag inte köpte tändelementet av Baxi.

Mvh
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Möjligheten finns givetvis men de som jag känner har kört 2 år på ett tändelement, det är ju dock många faktorer som styr, hur många starter har din brännare gjort på den tiden ? det är väl egentligen det som är mest intressant (4500 starter har dom Eurofire tändelementen jag sett härdat ut, sedan gick det hål i nosen på dom).

Tändelementet har nog inte mycket med eletroniken att göra, det är bara ett relä som dras med 230V direkt på tändelementet, däremot skulle man kunna tänka sig att du har högre spänning än dom normala 230 volten eller spikar på nätet eller liknande, beroende på var du bor osv, inte så vanligt men det förkommer ibland och fel spänning på tändelementet kan ta livet av det rätt snabbt.

Du har inga problem med glödlampor som ger upp i förtid och liknande ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Hej!

Jag har ingen aning om varför det gått sönder så snabbt, har en hysteres på 15 grader så det är inte jättemånga start/stopp.

Inga blinkande lampor här hemma eller liknande.

Antar att volten är korrekt då PLC:n ännu inte är sönder :lol:

Men som det ser ut nu så var det nog ett dåligt tändelement, de andra jag har haft höll betydligt längre, men detta var rekord på lägsta bäst-före-datum :D
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Att PLC'n inte har pajat har inget med saken att göra, PLC'n är skyddad av elektronik som tar hand om spikar och annat, tändelementet har inget sådant skydd så den är känsligare än elektroniken.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Jo det stämmer nog, får se om det nya tändelementet pajar lika fort (hoppas inte det, har det ganska kallt inomhus nu) :(

Får tändelementet imorgon eller på onsdag och elpatronerna tänker jag inte ens tanken att vrida på (kostar grymt mycket)..

Snor min egna tråd lite, jag har en ny billig luftvärmepump som ligger i garaget, tänkte montera upp den när jag har tid, men vet ej vart jag ska få elen ifrån? :(

Har tänkt att dra ett plaströr från garaget (finns ett plastlock i väggen med el-kablar), är det bara att dra det under jorden i ett plaströr med en strömbrytare i garaget lämpligtvis? Blir väl att dra strömmen en 5-6 meter, hur djupt bör jag gräva ned röret? Tänkte montera upp pumpen innan det fryser på..

Mvh
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Du skall lägga mantlad kabel typ EKLK i sk. kabelskyddsrör. Det kan man köpa för en hyfsad peng på Byggmax. Du behöver inte dra det så vansinnigt djupt. Lade mitt 200mm under marken. Man kan märka upp med tejp en bit över om man vill slippa obehagliga överraskningar i framtiden. Men det är inte ett krav.

Är det en 1 eller 3-faspump? Det kanske inte ens finns 1-fasare...
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Davidh
Prima virke

Inlägg av Davidh »

jag kör fortfarande med samma tändelement som vid installationen mars-09
2642 starter. hoppas det håller länge,har ett i reserv också.

strömmen till pumpen drar man väl invändigt till innedelen och sen vidare till utedelen samma väg om dom andra slangarna, sen måste du kolla så det inte ligger för mycket på den proppen så det håller för värmepumpen också
Exonom B20B 1970, Baxi eurofire 2009
94m² +141² 1970, värmer ca: 185m²
Ackumulatortank 500l 1983
funderar på vedpanna
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Hej!

Jag fick väl ett måndagsexemplar av tändelement om man kan kalla det de :)

Har ingen aning om pumpen är 1-fas eller 3-fas, men det går att ta reda på enkelt, vågar knappt packa upp "skiten", känns som om den ska falla isär, hehe :)

Men 20 cm ner verkar ju inte jobbigt att gräva (desto jobbigare var det med trädäcket på baksidan). Innerdelen har jag en fin plats för men utedelen vill jag knappt ha synlig, placerar den nog precis vid sidan av "entrén" nedtill trappan (barrbuskar skymmer den i sådana fall).

Ska försöka placera ned kablarna i veckan så jag bara kan plugga in pumpen sedan, ett hål till rören borrar jag upp i dörrens sidoljus.

Här i stan har vi 4 byggaffärer, Cheapy, Jem&Fix, Byggmax och Beijer Bygg, så det finns nog fina och billiga kabelrör :)

Mvh
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Kan du langa upp ett kopplingsschema för pumpen? Hade varit bra så att man ser hur det skall kopplas. Så du inte lägger ner fel kablar alltså :)

Egentligen tror jag att man måste vara behörig för att installera VP men som jag brukar säga. Hur svårt kan det vara. 8)
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Hej!

Har kollat igenom lite och det går nog bra, kommer dra elen utifrån (garaget) och har redan plats för ute- och innerdel.

Det är allteftersom bara ett jordat uttag den ska kopplas till, mitt mål är först och främst att få det snyggt mot övriga huset, men det ska nog gå bra :)

Hoppas dock att jag får tändelementet idag, börjar bli riktigt kallt här inne, och förra gången kom jag ihåg vad som hände när elpatronerna vreds på, 4-5 dagar gav en elräkning på ett antal tusen, så nej tack :D

Mvh
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Min gamla Eurofire har passerat 7000 starter med orginalelementet. Såg ut som nytt för 1000starter sedan iallafall, kablarna har dock blivit lite hårda av värmen vid anslutningarna mot elementet.

Ett tips är att dra tillbaka det 2-3mm, tror Baxi säger att det ska köras in i botten. Vet inte om det har någon betydelse, men de Eurofire jag känner till har det hängt med länge.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Hej!

Jo det är konstigt må jag säga, 2,5 månader och inte så pass många starter.

Men men, köpte det inte från Baxi så det kanske inte är samma leverantör som Baxi har? Vem vet, går det nya elementet sönder lika fort så bestäler jag från annan ställe, med hopp om längre livslängd, annars får jag börja undersöka varför det går sönder.

Tillägas bör göras att det "trasiga" elementet såg helt nytt ut när jag tog ur det idag, så någon "yttre" påverkan kan det inte ha varit.

Var nog helt enkelt dålig kvalité.
Skriv svar