Optimal temperatur på pannan ?
Jag hade också en sådan panna och ingen reglering. Man jag satte termostater på elementen i stället. Men det blir klart mycket mer skruvande, och enligt kritikerna inte lika jämn temperatur. Och visst man får justera lite över året, men jag är nöjd.
Men det kommer att bli ett stort lyft i komfort med reglering oavsett vilken väg du går. Och det kommer att betala sig hyfsat fort.
Men det kommer att bli ett stort lyft i komfort med reglering oavsett vilken väg du går. Och det kommer att betala sig hyfsat fort.
Jag har funderat på att sätta termostat på alla elementen
men det blir ju så många, så jag tror det blir dyrare.
Har 10 radiatorer och om termostaten kostar ca 500:- st
så blir det en slant och mycket jobb..
Men tanken har slagit mig....
Men tack för tipset!!!
Det får bli en shuntstyrning CBJ för 1985:- + expeditions avgift på 150:- på rinkaby rör, känns lite billigare och förmodligen lite bättre.
Och inte så mycket jobb
MVH Kay
men det blir ju så många, så jag tror det blir dyrare.
Har 10 radiatorer och om termostaten kostar ca 500:- st
så blir det en slant och mycket jobb..
Men tanken har slagit mig....
Men tack för tipset!!!
Det får bli en shuntstyrning CBJ för 1985:- + expeditions avgift på 150:- på rinkaby rör, känns lite billigare och förmodligen lite bättre.
Och inte så mycket jobb
MVH Kay
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
30 år, det var länge.......
Om 30 år så sitter man nog på ett varmt och mysigt åldershem
och gottar sig med lite fika, och tänker tillbaka på den här tiden då man eldade pellets..... Det var tider det
Om 30 år så sitter man nog på ett varmt och mysigt åldershem
och gottar sig med lite fika, och tänker tillbaka på den här tiden då man eldade pellets..... Det var tider det
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
Det där var något nytt för mig,André skrev: Framledningsgivaren är det bra om du isolerar över o att den sitter iaf 50 cm efter shunten
Hur kommer det sig att man skall sätta den med detta avstånd?
Har satt mina på ca 20 cm avstånd.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
-
- Lärjunge!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Vissa har haft problem med att vattnet inte blandat sej i rören direkt efter shunten, Antar att det beror på det iaf för dom som haft problemen o att allt funkat efter att flyttat givaren..skalman65 skrev:Det där var något nytt för mig,André skrev: Framledningsgivaren är det bra om du isolerar över o att den sitter iaf 50 cm efter shunten
Hur kommer det sig att man skall sätta den med detta avstånd?
Har satt mina på ca 20 cm avstånd.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
installerade en thermomatic era10 och är superdupernöjd!! håller exakt temp och inga konstigheter. när temperaturen ändras allt för grovt får jag problem med att värmen bara går till en slinga men det är nog en fråga om vvs och stryper jag element uppe viner det i elementen/rören-vart bättre med den nya elektriskt styrda cirkpumpen dock så den kan jag med rekomendera. tror jag sparat mycket pengar på dessa relativt lätta installationer. förut 60++kg dygnet vid -25 /// nu ca 25-35kg dygnet vid -30!! och varmare innetemp dessutom.ÅTGÄRDER= era10,elektr cirk,tätat en glipa mellan pellets/panna jag hade,dragbegränsare,55cm kutter spån på vind istället för 8cm,ny ytterdörr den gamla typ oisolerad. tjänade nog in allt på en vintersesång.
-
- Lärjunge!
Har du fortfarande problem med att det viner i ventilerna sen du bytte pumpen? Det tyder på att tryckfallet är för högt över radiatorventilen. Har du några stamventiler så kan du strypa trycket på den. Om du har en tryckstyrd pump typ Grundfos alpha2 eller dyl. så kan du strypa trycket med bibehållet flöde.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
jag har alpha2 inställd på automatik. det viner om jag inte har termostaterna helt öppna på övervåning(nere öppna pga givaren till era10 ska funka optimalt,öppen planlösning),innan byte till alpha2 lät det mer och hela tiden oavsett.jag har 2-3grader varmare på övervåningen och hade ju kunnat tjänat en slant på termostater där men ljudet är irriterande! det där med tryckfall å det förstod jag ej är inte så kunnig inom vvs?? huset (1,5plans 1923) har väldigt grova stålrör dragna till gamla lehovda liknande radiatorer,troligtvis "radiator uppgraderat på 50-60 talet. när jag flytta in 2005 användes ej ens cirkpump, enbart vid uppstart på höst med enormt stor 3fas cirk kopplat till honeywell termostat ala era10 stenålder sen självcirkulation(funka rätt bra faktiskt)! bytte sen till ny vanlig cirk i och med uppgradering av shunt,era10=oljud uppstod.bytte till alpha blev bättre. usch vad långt det blev...haha
-
- Lärjunge!
Utan att ha sett din anläggning så tror jag att du ska satsa på en stamventil (injusteringsventil) typ en TA STAD. Den sätter man på returledningen för att strypa flöde eller tryck. Prata med en röris om du inte får rätt på problemet med tiden. Det är inte helt bra för radiatorventilerna eller öronen.
Jag körde min pump i auto också men efter ett tag fick jag kallt inne för att den gick för långt ner på kurvan. Det är inte säkert att det drabbar dig men du kan ju vara uppmärksam. Det kan också vara så att pumpen kommer att anpassa sig själv och hitta rätt tryck. Dvs ljudet kommer att försvinna. Vänta och se tycker jag.
Jag körde min pump i auto också men efter ett tag fick jag kallt inne för att den gick för långt ner på kurvan. Det är inte säkert att det drabbar dig men du kan ju vara uppmärksam. Det kan också vara så att pumpen kommer att anpassa sig själv och hitta rätt tryck. Dvs ljudet kommer att försvinna. Vänta och se tycker jag.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Har du testat att strypa radiatorerna på returen ?stepside skrev:jag har alpha2 inställd på automatik. det viner om jag inte har termostaterna helt öppna på övervåning(nere öppna pga givaren till era10 ska funka optimalt,öppen planlösning),innan byte till alpha2 lät det mer och hela tiden oavsett.jag har 2-3grader varmare på övervåningen och hade ju kunnat tjänat en slant på termostater där men ljudet är irriterande!
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
nä hur gör man det?André skrev:Har du testat att strypa radiatorerna på returen ?stepside skrev:jag har alpha2 inställd på automatik. det viner om jag inte har termostaterna helt öppna på övervåning(nere öppna pga givaren till era10 ska funka optimalt,öppen planlösning),innan byte till alpha2 lät det mer och hela tiden oavsett.jag har 2-3grader varmare på övervåningen och hade ju kunnat tjänat en slant på termostater där men ljudet är irriterande!